Samma typ av TRA variator mellan motoralternativ 583 och 670 (variatorrems problem)?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena köpte en ny rem idag och började fundera på om det var rätt rem jag verkligen köpte. I grunden så är det en Mxz 583 men nu sitter det en 670 motor istället. Jag kollade upp de två olika remmarna och till 583:an är remmen något smalare 34.9mm bred och till 670:n är den 35.2mm.

Problemet jag har är att det satt en 670 rem där tidigare och den fungerade ypperligt, det ända problemet var att på tomgång så vill den dra något. Kan det vara någon inställningsfråga eller är det skillnad på bredden på samma typ av variator? Kan man "schimsa" ut eller något liknande? :eek:
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Schimsa eller köp rätt rem :) . och problemet är att om man inte har rätt rem så slits remmen fortare, eller så far man får man remspräng efter en bit om det är helt fel rem, och det kommer resultera i att du kommer att få byta rem oftare vilket kommer att bli dyrare = mindre bensin :) , och rätta mig om jag har fel men växlar inte skotern åt h-vete fel om det inte är rätt rem?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du har ju tre insekts skruvar på sekundären och med dom ställer du hur spännd remmen ska vara. remmen ska vara så högt upp i sekundären men om man lyfter upp skotern så ska mattan hacka sig fram, och inte snurra hela tiden
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Den brukar ligga ca 2mm ovanför skivorna, de har jag då och mattan snurrar gode fort och jag har då original rem :D

Men som tidigare sagts så prova schimsa innan du köper en ny rem...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för svaren, den rem som har suttit på har hållit i minst 3 år och det tycker jag är rätt ok. Den är nu på sin 3:e säsong med mig som ägare och nu den börjat remsa upp sig på ett ställe och en spricka har uppkommit och det är en likadan rem som jag har köpt. Dock ett piratmärke carlisle ultimax 3..

Min fundering var bara om den nuvarande rem är kanske för bred eller så kanske det är en inställningsfråga. För egentligen så vet jag inte vilken rem jag ska använda mig av..som jag skrev tidigare så är det i grunden en 583cc men nu sitter det en 670cc och mellan dessa olika motoralternativ är det även olika remmar som ska användas. Nu kanske jag förvirrade er i första inlägget men som sagt vet jag inte vilken variator eller uppsättning av variator som användes efter motorbytet :cry:. Jag trodde även att problemet satt i primärvariatorn och inte i sekundären men jag ska undersöka och skruva lite idag för det blir väl knappast uppehåll så man kan leka i det nya nya härliga pudret som har kommit :becky: