Saknar gnista på Rotax 503!

kajglx

Medlem
26 dec 2006
6
0
1
kopparberg
Hej.
När jag för några dagar sedan åkte skotran slutade det med att jag gav full gas över en åker och skotran tvärdog efter ca 20m (rotax 503 -80-talare). Jag skruvade ur stiften och insåg att jag saknade gnista. Har en fullt fungerande reservdels-motor, så jag hämtade två fungerande cdi-boxar och en tändspole samt en massa stift.

Det första jag gjorde var att byta stift och då fick jag gnistor. Det var lite problem att dra igång skotern men när han hoppade igång gick den bara på tomgång. När jag skulle till att varva upp den small det så avgaskröken hoppade ur läge och så var även de stiften trasiga.. Efter detta fungerade det inte heller med att bara stoppa i nya stift.

Stod hela kvällen och skiftade olika kombinationer mellan de delar och stift jag hade men ingen gnista.. Kan det vara laddspolen eller vad kan det vara för fel?

Skulle gärna vilja ha svar fort då skotern står illa till.. Hälsn. Kaj
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Jag har inte heler någon gnista. Fast ibland kan jag ha det. Om man skiftar tändspole och drar isär kontakten mellan tändspolen och CDI:n kan man ha tur och få en gnista.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Har pratat med en återförsäljare och fått vad värdena ska vara från "svänghjulet". Allt stämmer!

Men det tänder inte!!!!!! Är det möjligen någon som har ett elshema på en ROTAX 503 eller vet var det finns?
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Funkar fin fint nu!!

Var hos åf:en och testade den gamla cdin på en annan gammskoter. Det var cdin som va paj.