Safari ~1990 motor stum.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ja, då var det ännu ett problem med morbror mins Safari. I söndags så klarade nämligen min kusin (hans son) av att köra den ca 1 km så den skar. Jag kom ett tag senare och bärgade den och då sa kusinen min att han hade öppnat på locket till kylarvätskan och det hade runnit över och kokat om jag inte minns fel.

Men...det har även knackat från motorn då vi ställde undan den i våras och tog fram den nu.

Så mina teorier är att kusinen lät skotern stå några minuter på tomgång medans han va in i huset en snabbis sen tror jag att han körde på plogad väg vilken den i princip bara var is på och när han kom till våran privatled så var den hårt packad så motorn har värmenypi, men kan den göra det efter bara 1 km?

Andra saken som kan ha gjort att den är stum är väl knackandet som varit pga ett dåligt ramlager som nu skurit.

Vad tror ni?

Har den bara värmenypit så tänkte kanske jag ta på mig att hona cyllarna och byta kolvar. Är det lager till vevaxeln så får han leja någon annan som lyfter upp motorn (464 tror jag) och byter det i vevhuset.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Om den har värmenypit då? Är det bara att öppna topparna, ta ett vedträ och banka lös kolvarna eller? Jag har inte haft nån skoter som skurit så är inte van att meka med skurna motorer :rolleyes:
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Om det har varit oljud ur motorn ett tag så måste man ju ändå ta isär den, så ta du och försök att lyfta cylindrarn på det sätt det än går, sitter dom fast så banka bara så hårt det behövs för att dom ska lossa.
Är det ett vevlager som skurit så är det nog antagligen bara att lyfta lös cylindrarna som vanligt.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ja, då har man fått ur motorn. Ena kolven hade det fastnat nitar i (troligen från nåt lager?) och även lite grand på den andra. Misstänker att vevstakslagret på den till vänster i bild har gått sönder. Är det bara att vända på skiten och skruva lös och byta vevstakslager eller? Lika bra att göra det på båda va?

Ska jag slipa ner det där bitarna från lagret fastnat? Dessutom har det trängt ner bitar i spåret där kolvringarna ska sitta. Kanske inte är nåt att fundera på, bara köpa nya kolvar också eller?

Tänkte fortsätta imorrn så förslag på vad jag (eller rättare sagt morbror) ska köpa vore bra och vad jag borde byta när jag ändå har motorn lös.

Tacksam för svar.





 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
plocka isär motorn först och titta på alla lager i vevaxeln mm,för innan du gjort det så är det svårt att tipsa om vad som behövs köpas in,som det verkar så är det ett par tusingar som kommer dra iväg minst.

alltså dela blocket och få ur vevaxeln ur blocket så du kan inspektera ALLA lager för det är nånting riktigt galet med din vevaxel,ser ut som att ett vevstakslager sagt upp sig.
en genomgång av veven är att rekomendera i alla fall.

hur ser cylindrarna ut?har dom klarat sig?

som sagt det är svårt att säga innan HELA motorn är i molekyler.men räkna med tusenlappar innan det där är klart tyärr.
men kolvarna,alla packningarna ev en ny vevstake+vevstakslager mm.
vad är det för motor vi pratar om?kanske är bättre&ev billigare att leta en annan motor helt enkelt
då det kan bli ganska dyrt&maskinen i fråga inte betingar ett så högt värde i sig.kolla med
http://www.tordsmotorservice.com/ om han inte kan ha nåt som passar din maskin.
 
Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Dom där kolvarna såg ut och ha haft ett hårt liv, iaf den vänstra ib. Men kolla efter motorer som har suttit i samma chassie, då brukar det vara bult on, kan inte komma på någon på rak arm tyvärr.