Sachs 290 med Tillotson HR

Alexander12

Ny medlem
26 feb 2022
3
0
1
30
Jämtland
Hej, jag har en sachs 290 motor med en tillotson HR förgasare som jag inte får att gå på tomgång, jag har bytt membranen nålventil osv men det blev ingen skillnad.

Den går bra att köra men när man släpper gasen och motorn varvar ner får man hålla för insuget och gasa för att få upp varvet igen, annars bööar den till stopp.

Oavsett hur jag justerar på hög å låg farts ventilerna så går den såhär, jag fick den en liten stund att gå på tomgång men under den stunden droppade det bränsle ur insuget, när jag gav lite gas och släppte igen så gick den inget mer på tomgång.

Har någon varit med om något liknande? Jag upplever inte att den reagerar så mycket på hur man än ställer lågfarts ventilen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Byt till Mikuni vm förgasare de där är hopplösa. Jag har förgasare som kan va lämplig storlek på om du är intresserad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kan å kan... Visst, det klassiska mööööandet blir ännu värre med en 40mm och kanske toppfarten blir högre än med en 32/34mm, men en SA290 satt inte i många högfartsskotrar direkt.
Så vill man ha lite bättre gensvar från botten, då är nog en mindre förgasare att föredra.
Och man blir nog lite mindre bensinblöt på byxbenen också, med tanke på hur mycket bakspottning genom förgasaren det är på Sachs SA290 originalt.
 

Alexander12

Ny medlem
26 feb 2022
3
0
1
30
Jämtland
Jag har flera förgasare både stora och små, mät hur stort insug de är på insugsröret eller nuvarande förgasares borr.
Pris ber på skick men inte mer än 500kr
Jag kan kontroll mäta men jag har hört att runt 32 ska vara lämpligt på dessa motorer, men visst kommer jag behöva någon typ av förgasarfläns om jag byter till mikuni för dom har inte platt anslutning som passar direkt mot cylindern väl?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Man brukar svetsa fast en rörstump på en platta med hål i och skruva fast, de blir som en adapter. Mellan rörstump och gasare sätter man gummislang typ kylarslang kan passa från bil. eller silikonslang.