Söker en mellanlång skoter

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
hej

söker en mellanlång skoter i 70/110 kr klassen det ska vara en 800cc.
jag har kollat lite på
skidoo renegade / xrs
polaris RMK / switchback
lynx Re

det får gärna vara en soppa snål skoter men med bra tryck i.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Låter som du bör titta på en 800 etec, enda "soppasnåla" 800an med tryck i. Det du bör dock veta om etecen är att den drar lika mycket sås som konkurrenterna vid hårdkörning. Det är på transportsträckorna den drar betydligt mindre.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ski-doo Freeride 137" mer led, eller 146" lite mer lössnö 2012 borde du kunna få för 105-110
Annars ligger ju Lynx Boondocker 12:an bra i pris på blocket. Är väl iafa soppasnålast i klassen...
Upplever då att 800 etec går betydligt billigare än andra 800:eek:r oavsett hur mycket man gasar Zleric, däremot minskar skillnaden vid mer gas men billigare går den jämt, av min erfarenhet iafa...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
En direktinsprutad tvåtaktare (etec) går alltid 20-25% snålare än en som inte är det oberoende av hur hårt man kör eftersom det är så mycket som hinner gå ut genom avgasporten innan den stängs på en vanlig motor.
Sedan är etec:n extra snål på mellanregistret för att den ska ge låga utsläpp, det är både på gott och ont.
Det är iaf vad jag har läst.

Sedan så är nog en normal oljeförbrukning på en etec 3% och inte 2% som andra maskiner, har man en lössnömaskin kan man hamna ännu lite högre i värsta fall.

Kan du välja en etec så gör det är mitt råd!
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Tack för alla svaren.
men är etecen lika rapp som andra 800r?
va tycker ni om dom nya polaris assault skotrarna då?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
, men den är säkert trevlig den med!
Härligt att inte klös brädan och märkes hysterin kom fram på en gång :p Imponerande!

Skulle personligen rekommendera att du köper dig en ski-doo i alla fall. Den något bredare mattan flyter nog lite mer och det kommer att vara något som din rygg gillar längre fram :p

Assault switchback 144 har jag för mig att har ett magiskt grepp ifrån mattan som för övrigt inte är så hög på någon äldre modell. Det enda den jag hörde det här ifrån klagade på var att hans skoter ville gärna gå varm då det var soligt och varmt ute fram mot våren. Slaaaidsen klarade sig bra men kylvattenlampan tändes ofta, kan ha varit luft i systemet(?) men samtidigt så har ju ski-doo nån pryl som ska lufta systemet själv (vet inte om polaris har).

Oavsett vad du väljer så blir du nog nöjd. Men måndagsexemplar har alla tillverkarna gjort ;)
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Tack för alla svaren igen =)
Ja då lutar det åt en skidoo igen kanske en xrs.


jag har en skidoo rev 600 nu vad är det för " på den då?
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
Det är ju det att jag åker i skogen,åkrar och diken. Men ska ju även upp till fjälls någon gång
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Då tycker jag 137" freeride är ett klart bättre alternativ till xrs som är enbart en ledsmiskare, då blir du tvärrnöjd för den typen av åkning, blir det lite brant och löst över metern är den dock också för kort :)