så var det dax igen....

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Såg mig som lycklig ägare av min m800 i ~153 mil när den bestämde sig för att äta upp en variator. Bulletin på den så jag fick en ny av åf.

Nu, 50 mil senare så kastar kedjehuset in handduken... Efter lite "tävling" med en xf1100 efter en skogsbilväg börjar den skorra vid gaspådrag.

Stannar för att spänna mattan då det var första tanken. Blir inte bbättre. Ser då att all olja i kedjehuset är borta.... Kul...

Ringde kompis sol hämtade mig där jag stod, och när jag skulle backa av från släpet så rasslar det bara.... Prövade fylla olja men det rinner rakt igenom.

Någon som varit med om liknande?

Sett på amerikanska forum att det är vanligt att åf drar åt skruvarna på kedjehuslocket för hårt (när de byter olja), så öronen på locket spricker. Misstänker att det därför har hänt något liknande efter servicen på ~150 mil....

Någon som hört talas om detta i Sverige?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hände något liknande för en polare på hans XF -12, kedja, drev gick sönder eftersom han "hade varit på något" så kedjehuset fått sig en smäll så att olja läkt ut, och detta var anledningen till att han inte fick detta på garanti.
 

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Tyvärr så är det ganska vanligt att de drar åt skruvarna för hårt .
De spricker om man drar för hårt. Jag kollade innan jag lämnade in min,
och även efter så de inte spruckit. Du borde få det fixat på garantin tycker jag.
De är även så att kedja å drev är lite klena,kedjan sträcker sig så sträckaren
inte räcker till. De gäller även 1100 t , jag ska själv byta till kraftigare kedja å drev.Jag tror de kommer en bulletin senare på detta .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har känt en del oro över att jag inte ska få detta på garantin faktiskt.... Och att de ska skylla på att jag gjort något fel.

Får väll se vad de säger.
 
J

Jona$

Fyfan va bra ammo du bjuder på om Märkes***eritråden tar fart igen ;)

Men allvarligt tråkigt och sjukt att maskiner oavsett märke har sådana problem direkt från start, när ska media reagera på detta?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Media försökte, tex denna tidning för två år sedan... men vare sig konsumenter eller producenter är särskilt intresserade av granskning utan "alla är lika dåliga" är ordet som sprids... och folk köper att de måste laga en ny maskin pga felkonstruktion.
 

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Du ska ha detta på garantin!!!!!!!! Såvida du inte du inte kört på något så det spruckit.
Kolla efter sprickor vart skruvarna sitter,i så fall så är det verkstan som ska stå för det.
Det är kännt i det förlovade landet på andra sidan pölen om detta, de får nya kedjehus där.
Har du inte kört på nåt så är det inga problem,Kolla så inte nedre tätningen är paj.
En spricka eller två ska inte ha ett sådant oljesläpp. Ge dej inte om det inte är trasigt på annat sätt.
Be dem kolla spännaren , blir kedjan för slapp så kan den ju skada kedjehuset.Förmodligen så är kedjan sträckt.
 

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Du har rätt Hjulboggie rules.
A-c brukar fixa sina misstag , å den här gången har de inget val.
Yammaha har haft lite synpunkter på vissa saker.
Jänkarna är milt sagt ganska sura å dom krusar inte nogån.
A-C har bara att krypa till korset.
Jag vet att dom jobbar häcken av sig med att fixa det som är fel.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
kedjesträckaren är ett skämt, garanterat den som kastat in handuken.

hänt min.. är på jakt efter en manuell sträckare istället för den automatiska som är bara skit
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
kedjesträckaren är ett skämt, garanterat den som kastat in handuken.

hänt min.. är på jakt efter en manuell sträckare istället för den automatiska som är bara skit
Detta låter väl som ett rimligt fel om K-len tappade drivningen. Men det förklarar inte direkt att han har olje läckage.
Sen är det ju lite intressant vad hände först. Oljeläckage som på något sätt sedan leder till drivnignsbortfall eller tvärtom drivningsbortfall som orsakade oljeläckage.
Vi får väl kanske veta när dom fixat maskinen.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Har 3 kompisar med Xf-12or som kedjespännare gått sönder för.. även kedjan gick på en eller två av maskinerna