sätta i batteri i MXZ -98 pga xenon

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Om nu mot förmodan mitt Xenon lyse (som jag inte köp än) inte kommer att funka för att jag inte har något batteri så hur kopplar jag in ett batteri i skotern? är det bara att ta + & - från en kabel tex till lyset & dra den via batteriet istället eller måste jag ha någon form av laddningsrelä eller likande &så?

tacksam för svar.
MXZ 670

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Jag tror att de flesta maskiner endast har växelspänning ut från svänghjulet.
Denna är dock reglerad, men inte likriktad.
Om du sedan har elstart så finns en diod (likriktare) monterad på den del av spännigen som går till batteriet, regulatorn brukar inte ha någon inbyggd diod (i alla fall inte på Yamaha).
Däremot kan det finnas en extra kabel som är gjord för att på ett eneklt sätt plocka ut spänning till ett batteri, dock så måste den likriktas först.
Likriktningen blir dock bristfällig på alla maskiner, eftersom vi bara har en tråd (en fas) att leka med, och där förlorar vi halva vågen av växelspänningen när vi kör den genom en diod, men det räcker i alla fall.
Har man ett batteri tillkopplat så hjälper det dessutom till att jämna ut (glätta) spänningen.
Så ett tips är att montera det minsta batteriet du kan hitta på Biltema.
Då får du en renare likspänning, samt att du har ström till GPS mm även när motorn inte är igång.
Jag har gjort ett helt batterilöst montage på min gamla trotjänare.
Det borde fungera på alla maskiner som lämnar växelström ut, och saknar batteri.
En länk med lite bilder finns här:
http://www.hannu.se/likrikta/
Hör gärna av er om ni har funderingar.

M.V.H
/Tobias

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Kanon! mitt andra projekt var att sätta dit en tempmätare från biltema.. & hupps så fick man reda på allt om det också =)

ska gå ut till skotern i helgen & kolla hur det ser ut med alla kablarna.. men kan jag sätta dit denna från Kjell.com http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90051&path=239000000,266000000,268000000

(artikelnummer 90051 eller likande om inte länken funkar.)

ska starta sen när nya kolvarna sitter på platts & mäta får vi se vad jag har för ström.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.

Ja, den borde fungera, men jag skulle rekommendera en kraftigare.
4Ampere på 12Volt är bara ca 50W.
Jag ser att det finns en med nummer 90054 som klarar 25A, och den är dessutom enkel att motera så att den får kylning (ett skruvhål i mitten).
Det skulle kännas tryggare eftersom du ska ta ut en del effekt ur den (tänker på xenonljusen).
M.V.H
/Tobias

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Jag har använt mig av just 90054 då jag monterade vattentempmätare i min skoter och det fungerade väldigt smidigt.
Dock har jag börjat fundera på att installera Xenon och ska då ha ett batteri, typ Biltemas.

Hur har ni andra löst detta med kablarna då?
De 170w som min motor kan ge ut som max motsvarar 14A, så har ni bytt ut dessa till kraftigare kablar?
Tycker att originalkablarna i min skoter (1 mm2) verkar vara lite klena för den strömstyrkan.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
I och med att kabellängden blir väldigt kort, så tror jag att det kommer att gå bra ur värmesynpunkt.
Så du behöver nog inte vara orolig för att elda upp maskinen.
Däremot kan spänningsfallet ställa till det, speciellt när xenonljusen skall tända, då är strömökningen hög.
Jag skulle byta så mycket av kabeln som jag kommer åt, utan att göra ingrepp i motorn.
4 kvadratmillimeter borde göra stor skillnad för spänningsfallet, och är det som jag skulle satsa på.
M.V.H
/Tobias

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
ok.. låter bra... men kan man koppla så att man bara sätter dit en strömtjuv drar ut en + kabel från motorn, sätta dit en likriktare & sen batteri vidare till xenon lyset & tillbaka till jord.. eller måste jag konvertera hela skoter elen... tänkte att databoxen kanske inte tycker om att man ändrar strömtyp. :wondering:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Nej, det är helt riktigt att du endast ska likrikta den delen som du ska använda till lyset.
Dock är jag lite tveksam till en sån där "strömtjuv", det brukar inte vara så bra kontaktyta i dom, så risken finns att det blir värmeutveckling i en sådan koppling.
Det är bättre att löda, eller sätta kabelskor.
M.V.H
/Tobias

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Håller med Hannu.
En strömtjuv har ganska liten kontaktyta och tillsammans med vibrationer och att temperaturen växlar ganska mycket så kommer du troligen få klappkontakt efter en tid.

Klipp av kabeln på ett lämpligt ställe, löd dit en ny och dra sedan krympslang över skarven som skydd.

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
tackar.. ska ut någon kväll & leta kablar.

återkommer med hur det går.

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
sådärja.! kollade på likriktaren (den ni rekomenderade) men vilka sladdar ska gå till vilka kontakter? fanns ett kopplingsschema på kjells sida men det kunde jag inte tyda.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Växelströmmen från motorn, i mitt fall var det en gul och en brun kabel, kopplas in diagonalt på de stift märkta med ~ . då fick jag ut likström från stiften märkta med + och - .
Dessa i sin tur har jag dragit upp till de extra mätare som jag har monterat, fast om jag hittar en bra plats för ett batteri så kommer jag att byta ut kablarna till lite kraftigare kablar än vad jag har idag och dra dessa till batteriet istället.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Helt rätt, du borde ha två anslutningar på likriktarbryggan som är märkta med växelströmssymbolen, dessa kopplar du till dina utgående kablar, då får du två faser ut från svänghjulet, förmodligen från två olika spolar i svänghjulet.
Prova sedan att mäta på anslutningarna som är märkta med plus och minus, så borde du ha en reglerad likspänning ut.
Angående att det borde vara två olika spolar så tar jag gärna mot tips om det är någon som kan bekräfta detta, alltid intressant att veta, det kan ju vara två lindningar från samma spole.
Om det är två fysiskt olika spolar, så får man ju dessutom en lastfördelning, som gör att effekten delas mellan dessa två spolar, och det är ju bara till fördel, samt att du får en fasförskjutning på växelströmmen som gör att den likriktade spänningen kommer att vara renare än om du tar ut den via endast en spole.
M.V.H
/Tobias

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
två frågor

1. om jag bara har en spole kopplar jag då bara in en kabel dvs en in & två ut?

2. kan batteriet bli överladdat?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
två frågor

1. om jag bara har en spole kopplar jag då bara in en kabel dvs en in & två ut?

2. kan batteriet bli överladdat?
1. Nej du måste alltid koppla in 2 trådar också alltså 2 in och 2 ut.

2. Det har jag dålig koll på

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
1.
Nej, har du bara en kabel så kan du bara nyttja en fas.
Det vill säga du kopplar in en kabel in, och tar ut positiv likspänning på anslutningen märkt med +, du klarar dig alltså egentligen med en diod här.
Jorden tar du på lämpligt ställe, motorblocket är bäst, men förmodligen är det förbundet med chassiet, så det borde gå lika bra.
2.
Nej, du överladdar inte batteriet, spänningen är redan reglerad i systemet, fast som växelspänning.
I och med att du likriktar kommer du att få en något lägre spänning, jag fick någonstans kring 13,5 Volt.
Du når inte en kritisk punkt förrän du kommer över 14,4 Volt på ett vanligt fordonsbatteri, det är då det kan börja gasa (bubbla) och förlora vatten.
M.V.H
/Tobias

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
1. Kolla vilka färger du har till matningen till t.ex. instrumentbelysningen så får du en hänvisning till vilka 2 du borde använda.
2. Batteriet borde inte bli överladdat då du har en spänningsregulator som bryter vid ca 14.5 volt samt att mängden ström du får ut baseras på behovet.

Svaret på fråga 2 är jag inte helt säker på men min skoter ger max 170Watt, men jag har inte förbrukare som använder den mängden. så jag skulle tro att det fungerar som en generator i en bil, den anpassar sig efter strömbehovet.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Helt riktigt så "anpassar" sig generatorn.
I och med att laddningsregulatorn håller en viss spänningsnivå, så kommer ingen ström längre att flyta om man uppnår detta värde, och således så kan man säga att den slutar att ladda.
Däremot så tror jag att det enda sättet att nyttja TVÅ kablar på är att ta dessa direkt från svänghjulet, där kan du ha två faser.
Om du tar två kablar från till exempel instrumentbelysningen, så är den ena förmodligen en jord, och den har du ingen nytta av vid likriktningen.
Då får du fortfarande bara en fas, men det kan räcka, det fungerade för mig när jag monterade min tempmätare, och laddning till ett batteri.
Men då klarar du dig som sagt var med en diod, och två anslutningar på din likriktarbrygga kommer ej att vara anlutna.
M.V.H
/Tobias

Last edited:

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
nu är på på G. men vad ska jag ha för amp på batteriet? tydligen så kommer xenon lyset att starta på 10amp för att sedan gå i drift på 4. levererar skotern några amp sen har jag ett batteri på 4 amp så kanske jag klarar mig eller vad tror ni?