Jag tror att de flesta maskiner endast har växelspänning ut från svänghjulet.
Denna är dock reglerad, men inte likriktad.
Om du sedan har elstart så finns en diod (likriktare) monterad på den del av spännigen som går till batteriet, regulatorn brukar inte ha någon inbyggd diod (i alla fall inte på Yamaha).
Däremot kan det finnas en extra kabel som är gjord för att på ett eneklt sätt plocka ut spänning till ett batteri, dock så måste den likriktas först.
Likriktningen blir dock bristfällig på alla maskiner, eftersom vi bara har en tråd (en fas) att leka med, och där förlorar vi halva vågen av växelspänningen när vi kör den genom en diod, men det räcker i alla fall.
Har man ett batteri tillkopplat så hjälper det dessutom till att jämna ut (glätta) spänningen.
Så ett tips är att montera det minsta batteriet du kan hitta på Biltema.
Då får du en renare likspänning, samt att du har ström till GPS mm även när motorn inte är igång.
Jag har gjort ett helt batterilöst montage på min gamla trotjänare.
Det borde fungera på alla maskiner som lämnar växelström ut, och saknar batteri.
En länk med lite bilder finns här:
http://www.hannu.se/likrikta/
Hör gärna av er om ni har funderingar.
M.V.H
/Tobias