Säsongs service??

pansarharry

Medlem
19 sept 2006
20
0
1
Hej.
Ny på forumet och nybörjare på skotrar.

Har köpt en Polaris XLT 600 -94 (13000:) som jag skall leka med i vinter.
Fick ej med någon Instruktionsbok så min fråga:

Hur servar man en sån här maskin?

Är det någon olja någonstans som skall bytas/kollas??
Skall man spänna bandet på nått sått??

Något annat som bör kollas så här innan snön kommer??
Nån som vet vart man kan få tag på en Instruktionsbok??

Tack på förhand för eventuell hjälp

Mathias
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Instruktions bok kan beställa hos din återförsäljare
När man servar en skoter så ska man byta olja i kedjehuset. Och spänna kedja när du väl har upp kedje huset,å den ska man spänna bara med handkraft.
Sedan bör du fetta in alla smörjnipplar iboggin och framme vid skidorna å kolla så att alla bultar i boggin sitter fast dragna som brukar bli lösa efter ett tag.
Det här är nog dom viktigaste grejerna att göra enlig mig
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Instruktions bok kan beställa hos din återförsäljare
När man servar en skoter så ska man byta olja i kedjehuset. Och spänna kedja när du väl har upp kedje huset,å den ska man spänna bara med handkraft.
Sedan bör du fetta in alla smörjnipplar iboggin och framme vid skidorna å kolla så att alla bultar i boggin sitter fast dragna som brukar bli lösa efter ett tag.
Det här är nog dom viktigaste grejerna att göra enlig mig
Glöm ej att kolla så att mattan är spänd. 2 cm vid 1 kgs vikt mitt under mattan brukar vara OK. Kolla även så den snurrar centrerat.

Vidare kan det vara klokt att kolla drivremmen och eventuellt linjera variatorerna om den drar snett. Gör rent variatorerna med Bräkleen (EJ något med smörjmedel i!!!)

Tändstiftskontroll är viktigt...och du bör kolla att de får lagom färg när du är igång och kör. För vita stift efter en fullgasrepa innebär för snålt med bränsle, för svarta och/eller våta stift innebär för fet blandning (kan vara både bensin och/eller olja(svarta och kletiga))

Andra saker som trasiga packboxar på drivaxeln, trasiga kullager eller dålig gång lär du märka efter du kört ett tag. Är lite mickligt att kolla utan att riva halva skotern. Men det märker du när du får haveri 4 mil ute i terrängen en mörk decembernatt... :)
 

pansarharry

Medlem
19 sept 2006
20
0
1
Tja igen.

Hur gör man för att tömma ur oljan i kjedjehuset??
Hitta inget bra ställe att få ur den på.
Vad skall det vara för olja i och nån som vet hur mycket??
Skall den bytas varje år framöver??

Många frågor från en skoteramatör.

PS Sköt i alla fall en 4-taggare + kalv från samma pass igår :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det brukar finnas en plugg längst ner på kedjehuset man tömmer oljan ur, men jag vet inte om det satt på -94 xlt, min far har nämligen en sådan fast SKS och den hittade jag ingen plugg på.. Då är det bara till att suga ur den med en pump.

Polaris kedjehusolja kör jag på, finns hos ÅF

Det finns en märkning på stickan, nivån ska vara inom området "SAFE", varken över eller under det. Den BÖR bytas varje år, kan även vara värt att rengöra hela kedjehuset.

Sen kan du tömma ur flottörhuset i förgasarna genom att ta bort dräneringspluggarna på slangarna som hänger ner under dom.

Kolla och fetta in alla lager och bussningar du hittar m.m

Man får gratulera till älgarna också ;)
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Man bör byta olja i kedjehuset varje år och jag tror att det skall vara 2,5dl om det är utan back. På äldre polaris så finns det ingen sticka mab kan kolla på tyvärr. men 2,5dl skall det vara
 

pansarharry

Medlem
19 sept 2006
20
0
1
Tack för snabba svar.

Är det lurigt att plocka isär kjedjehuset?
Lär väl det om jag skall kunna göra rent inne i det.
Man skall in innanför bromsskivan där stickan sitter.

Eller är jag helt fel ute??
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Lossa bultarna på "framsidan" och ta lös locket bara så behöver du inte plocka lös drev, kedja och hela paketet om det inte är nödvändigt. Har du ingen oljeplugg så är detta enklaste sättet att få ut oljan också. Ofta är det en "försänkning" i baljan där kedjehuset sitter, borra ett hål där och ställ en burk under skotern dit oljan kan rinna.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Det sitter en plugg under kedjehuset. Du kommer åt den under själva skotern :p du får krypa under och skruva.