Säsonga i USA en vinter, tankar, synpunkter och tips!

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hej!

Jag och en vän har börjat diskutera att eventuellt säsonga i USA i vinter. Det jag nu undrar är om det är någon som har någon form av erfarenhet av detta och ungefär hur mycket pengar man bör räkna med att ha.

Tankar, synpunkter och tips mottages gärna!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det finns väl flera trådar på detta forum om just detta.. Prova sök lite så hittar du all information.
 

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Jag antar att det är skid/snowboardåkning ni är ute efter? Vad för slags åkning gillar ni? Park eller puder? Har ni något bestämt resmål redan?
Jag har varit över där några gånger och åkt bräda men aldrig gjort en hel säsong. Dom flesta orter har att man får stor rabatt på årskort om man köper innan ett visst datum, typ 1 okt eller liknande. Det kan vara värt att tänka på, finns mycke pengar att spara där!
Boende är en annan stor utgift, men det går att får tag i ett hus eller liknande om man är ett gäng som delar.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag antar att det är skid/snowboardåkning ni är ute efter? Vad för slags åkning gillar ni? Park eller puder? Har ni något bestämt resmål redan?
Jag har varit över där några gånger och åkt bräda men aldrig gjort en hel säsong. Dom flesta orter har att man får stor rabatt på årskort om man köper innan ett visst datum, typ 1 okt eller liknande. Det kan vara värt att tänka på, finns mycke pengar att spara där!
Boende är en annan stor utgift, men det går att får tag i ett hus eller liknande om man är ett gäng som delar.
Dumt av mig att inte skriva ut det, vi hade faktiskt tänkt köra skoter och leva lite!

Hur mycket lade ni ut på boende?
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Ingen som tänker på att man behöver tillstånd/visum för att stanna längre än 3 månader (som turistvisum ger rätt till), vilket är sjukt svårt att få?!


Det är inte Sverige ni ska till där man kan stanna hur länge som helst utan tillstånd :)
 

hampan

Aktiv medlem
15 maj 2012
64
0
6
Gräftåvallen/Sundsvall
Ingen som tänker på att man behöver tillstånd/visum för att stanna längre än 3 månader (som turistvisum ger rätt till), vilket är sjukt svårt att få?!


Det är inte Sverige ni ska till där man kan stanna hur länge som helst utan tillstånd :)
Tror jag nog de flesta har koll på inklusive TS, men bra att du påpekade ändå. Kan ju alltid vara någon som inte vet!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ingen som tänker på att man behöver tillstånd/visum för att stanna längre än 3 månader (som turistvisum ger rätt till), vilket är sjukt svårt att få?!


Det är inte Sverige ni ska till där man kan stanna hur länge som helst utan tillstånd :)
Visst är kanadensarna betydligt bättre att ha göra med när det gäller sånt? Ett arbetsvisum kan inte vara svårt att få?! Jobba lite och sen köra en massa skoter låter.. UNDERBART!!;)
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
ska ni köpa eller låna skotrar? en 1-2 år gammal maskin kan knappast vara dyr, vill minnas att jag hittade en firma ngntans i usa där en 800 summit xm 154 gick lös på mellan 12-14000dollar INTE 100 SÄKER dock
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skotrarna är inte alltför dyra, vet att Chris Brown sålde sin M8 turbo för 9000 dollar...
Jäklar va sugen man är på att fara dit, synd att man har 2år kvar tills man kan säsonga :)
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Tror jag nog de flesta har koll på inklusive TS, men bra att du påpekade ändå. Kan ju alltid vara någon som inte vet!
Visst är kanadensarna betydligt bättre att ha göra med när det gäller sånt? Ett arbetsvisum kan inte vara svårt att få?! Jobba lite och sen köra en massa skoter låter.. UNDERBART!!;)
Det är säkert som du säger att många är medvetna om problematiken med visumen, men ofta låter det så jäkla enkelt när folk säger att dom ska säsonga eller stanna en längre period.
Jag har själv varit inne på att göra en liknande resa. Var i Colorado förra sommaren där jag träffade en massa underbara människor som brinner för skoteråkningen. Då jag för första gången kände mig riktigt hemma, så skulle jag väldigt gärna vilja åka tillbaka dit en längre tid och umgås mer med mina nyfunna vänner. Helst ett år eller mer.

Visst, då jag gått natur på gymnasiet så kanske jag inte har så mycket att erbjuda som USA är i behov av, men jag insåg ganska snabbt att jag inte skulle klara av att få något visum. Och då kollade jag på alla alternativ.
Fast har man en utbildning och ett yrke som dom är i behov av så är det säkert lättare, men du måste ändå ha ett amerikanskt företag som är villig att sponsra och gå i god för dig.

Kanada är lite lättare, iallafall för den som är mellan 18-30 år.
Där finns det ett visum man kan söka som gäller i ett år, och som man bara kan söka en gång.
Du åker som turist men har samtidigt arbetstillstånd.
Först till kvarn är det som gäller, och varje år finns det 550 visum att tillgå. Kostnaden är cirka tusenlappen.
För att kunna åka så ska du ha fixat sjukförsäkring för hela vistelsen och även kunna visa upp minst C$2500 på ditt bankkonto (ca 16 000:), så dom vet att du klarar dig ett tag och inte hamnar på gatan. Inklusive lite andra småsaker.
Detta alternativ är det jag riktat in mig på inför nästa år, då USA tyvärr blir omöjligt för min del, annat än turist - 3 mån.

Hur det är för dom över 30 år låter jag vara osagt, för det har jag ingen koll på. Men har en känsla av att Kanada är (lite) snällare än USA (dock fortfarande låååååångt ifrån Sveriges nivå).

Nypris på skotrar där borta ligger på ca 90 000 - 100 000:-
 
A

AssaultRMK

Har man tur i lotteri kan man ju alltid ställa upp i de årliga Green Card lotterierna och hålla tummarna hårt.
Med ett Green Card får du stanna och bo hur länge du vill i USA och arbeta hur mycket/eller lite du vill, kortet gäller även hela din livstid.

Chansen att vinna är väl dock inte den största, så har du mycket pengar kan du även köpa dig ett Green Card för 1 miljon dollar.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Bra skriven text, visumet är väll precis som du säger ett problem som man glömmer bort ganska lätt...

Oturligt nog gick jag teknik på gymnasiet och har alltså typ samma utbildning som dig, så jobb lär ju vara ungefär lika svårt att få för mig och min vän.

Det med Kanada låter ju helt klart som en rimligare alternativ, och det är ju inte så att det inte finns skoterföre där!
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Har man tur i lotteri kan man ju alltid ställa upp i de årliga Green Card lotterierna och hålla tummarna hårt.
Med ett Green Card får du stanna och bo hur länge du vill i USA och arbeta hur mycket/eller lite du vill, kortet gäller även hela din livstid.

Chansen att vinna är väl dock inte den största, så har du mycket pengar kan du även köpa dig ett Green Card för 1 miljon dollar.
Självklart är lotteriet en möjlighet, men då ska du ha en väldans tur!
Ca 50 000 Green Cards lottas ut årligen, bland flera miljoner sökande.
Antalet svenskar som har vunnit har legat på ca 150-200 st per år, vilket ju bara är en bråkdel av den totala andelen.
Sen ska man veta att om man skriver in sig på lotteriet i höst så kommer det inte gälla förrän 2015 (om nu fru Fortuna väljer att le mot just dig).




Bra skriven text, visumet är väll precis som du säger ett problem som man glömmer bort ganska lätt...

Oturligt nog gick jag teknik på gymnasiet och har alltså typ samma utbildning som dig, så jobb lär ju vara ungefär lika svårt att få för mig och min vän.

Det med Kanada låter ju helt klart som en rimligare alternativ, och det är ju inte så att det inte finns skoterföre där!
Tack. Tänkte bara att jag måste skriva av mig lite och berätta om vad jag har läst och fått veta.

Ja, har du gått teknik så är du ju i samma båt som mig. Samhäll, natur och teknik är ju dom klart sämsta linjerna att gå om man vill göra en sådan här resa direkt efter gymnasiet, då man inte har så mycket att erbjuda.
För att åka dit och få jobb som städare, sophämtare eller något annat enkelt jobb har jag insett är totalt omöjligt, då det finns en hel drös med amerikaner och mexikaner som kan göra samma jobb, till en mycket lägre kostnad.

Vill du eller någon annan läsa om dom möjligheter som finns för USA så gå in på:
http://www.jobba-i-usa.com/

Där finns det mycket nyttigt.

Kanada är ett mycket bättre alternativ för dom som sitter i samma båt som oss, och som du säger så är ju inte skoterföret så dumt där heller.
Men ha klart för dig att om ni skulle ta er dit så räkna inte med några högavlönade och fina jobb. En kompis var där i vintras, i Whistler, och han hade som mig gått natur. Dom var tydligen väldigt hårda på tidigare erfarenheter. Frukostkock t.ex så behövde man enligt honom ca 3-5 års erfarenhet för, och lönen låg på måttliga C$12-15 i timmen.
Så det är ju städjobb, butiksbiträde osv som gäller vid en sådan tripp, om man inte är en jävel på att sälja in sig då.

Några av dom tankegångar jag haft om en sådan resa är såhär:
Köp av skoter, bil, kläder osv, alla kapitalvaror, det är pengar som du kommer få igen till en viss del när du åker hem igen.
Däremot bensinkostnader, bostadshyra, matkostnader m.m., det är pengar som du blir av med för alltid.
Så om jag skulle ta mig dit nästa år så skulle jag satsa på att iallafall försöka få tag på ett jobb som ger mig pengar nog att delvis eller helt täcka kostnaderna för åtminstone boende och mat. Sen om man får något utöver det så är det bara ett plus, då det säkert skulle gå åt en hel del på ett år.
 
Last edited: