Sänka bränsleförbrukningen?

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Jan-04 kl 11:12 PM (CET)]Jag har kommit fram till att min XCR440 SP -96 drar alldeles för mkt bränsle, så vad ska man göra för att försöka sänka förbrukningen? Vilka fel kan det var på skotern om den drar för mkt soppa?

Den drar 3-4 liter milen enligt mina beräkningar vid blandad körning vilket jag tycker är för mkt för mig.

Man kan ju alltid lätta på gasen lite grann om man vill få ner förbrukningen men vad kan man mer göra?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Går den för fett?
Om inte så är det nog bara gilla läget...eller försöka köra med jämnare gas osv.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Men snälla, ett sånt svar kan jag bara inte acceptera, din drar väl mkt mindre än så? Och jag har fått uppfattningen om att du kör som en blådåre och hur kan det hänga ihop med din låga förbrukning?

Och nej, för fett går den inte, iaf inte om man kollar på tändstiften som har rätt färg.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Det finns ju knappast något gyllene tips för att få ner förbrukningen (förutom att köra som en fjolla då...), hade det gjort det så hade knappast alla skotrar dragit runt 3l/mil.
Dessutom drar väl 440:s överlag lite mer soppa p.g.a. trimningsgraden.

Hur vet du att keihin's skoter drar mycket mindre än din egentligen?


Ännu ett svar som du antagligen inte gillar, men det är nog som sagt bara att gilla läget!
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
>Hur vet du att keihin's
>skoter drar mycket mindre än
>din egentligen?

För att han har sagt det tidigare på forumet att den inte drar mer än 3 liter milen, men han kan ju få svara själv...

Sen har jag sett flera svar på forumet att tex 500:eek:r inte ska behöva dra så mkt mer än 2-2,5 liter milen vilket min rimligtvis borde göra också då.

Och detta är från skoterledens test av en Edge X 500 -03:a --> "Genomsnittsförbrukningen är hela 2,6 l/mil. Som lägst har den dragit 2,3 l/mil vid fjällkörning längs led och vid hård lek och lössnökörning hela 3,2 l/mil!"

Min skoter drar alltid mer än 3 liter milen varje gång jag kommer hem och ska kolla hur mkt den dragit i genomsnitt. Och då har de varit blandad körning med ledkörning på älven, körning i skogen och lek på puderåkrar.
 

Attachments

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man nu försöker titta seriöst på vad som kan ge hög bränsleförbrukning (förutom gasglad förare) så finns det i stort sett 4 möjligheter:

1) För fet bränsleblandning. Kan t ex bero på felbestyckade förgasare eller att de flödar över av nån anledning (för högt tryck från bensinpumpen, läckande nålventiler, klåpare som har haft isär förgasarna t ex).

2) För sen tändning. Antingen felinställd eller pga direkt fel i CDI:n (många tändsystem har någon mer eller mindre primitiv elektronisk tändförställning för att ge tidigare tändning vid höga varv. En del enkla lösningar är känsliga för att komponenter i CDI-enheten (styrdonet) åldras). Det är lätt att kolla med stroboskoplampa om man har anvisningar ur verkstadshandboken tillgängliga. Prova att värma och kyla CDI:n och kolla att tändläget inte ändrar sig.

3) Något går tungt. Anliggande broms, för hårt spänd matta, skidorna står inte parallellt t ex.

4) Motorn går med olämpligt varvtal för en viss last, pga fel i kraftöverföringen (något som kärvar i nån av variatorerna, fel bestyckning/inställning, fel rem etc).
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Som jag skrev tidigare så brukar 440:s dra rätt mycket soppa p.g.a. att dom oftast är mer trimmade än större maskiner, du ska därför inte bli förvånad om en 5- eller 600 (kanske också 7- och 800) drar mindre än din maskin.

Att jämföra bränsleförbrukning när det är olika förare som kört skotrarna är ganska meningslöst, keihin kör kanske som en riktig mespropp och det han menar är hård körning kanske du skulle kalla "blandad körning"...

Ta en sväng bara för att kolla förbrukningen vet jag, tänk på att verkligen köra försiktigt en hel tank och kolla hur mycket den drar.
Är det ändå mer än 3l/mil så kan det vara idé att börja fundera över vad man kan göra åt saken, för då måste nästan något vara på tok...
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Tack för ett bra svar torbjorn.

1. För fet bränsleblandning tror jag inte det är. Tändstiften ser bra ut osv, men man kanske skulle ta lös och se om man kan rengöra om det skulle ha ngn betydelse?

2. Det där med tändningen har jag för lite kunskaper om för att kunna göra något åt. Isf får man lämna in den till någon Polaris verkstad som får kolla på det.

3. Det där ska jag kolla upp, Men jag tror inte att det är det felet heller.

4. Variatorerna växlar upp och ner ganska mkt och det kan nog vara så att den ligger på lite fel varv ibland. Och remmen kanske man också skulle byta eller? För den är då inte bytt sen förra ägaren.

Man kan väl ändra lite utväxlingar och sånt med vikter också? Hur skulle det påverka bränsleförbrukning och prestanda?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte alltid pålitligt att bara titta på tändstiften för att bedöma bränsleblandningen. Men ett par säkra tecken på för fet blandning är om avgaserna luktar mer än från andra skotrar (då inte vid tomgång utan låt nån med pålitlig näsa ligga efter dig vid normal körning!), samt om den ryker svart vid gaspådrag (också något som bakomvarande kan hålla uppsikt på).
 

Attachments

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 10:46 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 10:44 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 10:37 AM (CET)]Ja självfallet kan körstil skilja!
Samt definitionen på körningen.

Jag har jobbat en del med både förgasare och variatorer på min maskin vilket kan bidra till bränsleförbrukningen, men jag har som sagt inte upplevt att jag lider av hög bränsleförbrukning (= över 3 liter milen jämt och ständigt), utan jag tycker den verkar hålla sig runt 2-3 liter milen...men å andra sidan, inte kör jag som en "blådåre" hela tiden...det är inte skoterkörning, det är misshandel! ;)

Ett tips att hålla förbrukningen nere är att hålla gasen så jämn man kan, även om man ger mycket gas. Dvs. pumpgasning drar upp förbrukningen ganska bra!

Jag skulle ta och kolla nålventilerna! Själv "provtryckte" jag mina med en cykelpump.
Kolla även flottörnivån...när jag köpte min så var det stor skillnad mellan förgasarna och jag tvivlar på att föregående ägare varit där och pillat...det är nog sånt man måste justera efter en tid?
Vad har du för munstycken i din?
Om jag nu minns rätt så är det 260 orginal på de där, jag åker med 240 och det har fungerat bra men man tar det ju lungnare om det är kallt ute.

PS. Jag skulle inte lita ett dugg på tankmätaren, utan tanka den full och tanka sedan med pump med räkneverk (mack t.ex.) och ser hur mycket du får i. Ibland när man tycker att tanken ser (kör utan tankskydd) i princip tom ut så är det ändå nästan 10 l kvar...
 

micke n

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
jag tycker du ska köra skotern i bromsbänk på till ex mperformance, och låta dom sätta i optimala munstycken. Har gjort så på tre skotrar och ingen har dragit just mer än två liter milen.Dessutom går dom ofta bättre. Det tycks vara väldigt vanligt att folk åker omkring med för stora munstycken. Skotern behöver absolut inte gå dåligt för att det sitter för stora munstycken i.
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Jag har bänkat min XC SP 500 -00 och den drar ändå 3,3- 3,7 liter milen. Mätt på mack!

Min broms gnislar lite när jag kör. Kan det påverka att den ligger emot lite gran?
Kan dåliga slides dra upp förbrukningen?

Har renoverat variatorerna och släppt mattan mer än vad som är rekomenderat.
Alla teorier är intressanta att höra!

 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Grundregeln är att alltid har fräscha lager o slides i boggie och bra olja i transmissionen. Servade variatorer som växlar som dom ska.

Om du får skotern att gå på "lätten" spar du benssin. Dvs då du ledkör rakt fram i ca 50-70 skall skotern växla upp och motorn gå ned i varv.

Nuj har en 440 inte så mycket effekt på lägre varv. Men jag strävar mot att få motorn att gå på 5000 varv vid 50 och 6000 varv vid 65.

Det får man om man har har en helix som växlar på rätt mycket i början och mindre i slutet.

En primärfjäder med ett lägre starttryck ger även lägre varv i början.

 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Men är det smart att byta fjäder då till en mjukare? Orkar den iväg då? Håller på att byta bussningar i primären. Något annat som man borde byta?

Har även bytt bränslefiltret, för det var ngt skumt med det, själva piparna som går ut på båda sidor som sitter ihop med slangen var intryckt på ena sidan, så pipens diameter var avsevärt minskat, kan det ha påverkat motorn något (att den inte får fram tillräckligt med soppa i vissa situationer?)?

Har iaf tänkt sänka nålen ett steg och byta munstycke från 260 till 250. (När jag körde in skotern i garaget från baksidan så startade jag den och körde som vanligt in i garaget efter lite uppvärmning. När jag kollade tändstiftet i garaget så var de väldigt blöta, det brukar de inte vara, men det var ju bara väldigt lugn körning in i garaget, kan det tyda på för hög eller låg nål?)
 
M

mxz440

Trodde jag hade fel på min mxz 440 när den drog 4,8 L/mil första vintern jag hade den...Och jag kör inte snällt...men det går att köra hårt fast ekonomiskt... Om du kör järnet och släpper gasen helt för en inbromsning så blir det ett baksug och det flödar in bensin till vevhuset...när du sen trycker på gasen så pumpar du in ytterligare soppa i motorn och den drar genast extremt mkt... pröva att släppa efter på gasen sakta i inbromsningarna... kör samma skoter på runt 2,2 nu och då har jag inte skruvat nåt !!!

Det är värt att pröva...(=
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Efter ha läst inlägen ovan om bränsleförbrukning så kan jag inte fatta att ni ids köra omkring med såna maskiner, fö så har väl ingen motor någonsin från USA kunnat uppvisa en normal bränsleförbrukning

Kör själv en Lynx G-Touring 500 RAVE -98 och vid lätt ledkörning drar den ca 1,3L/mil och går just inte att få över 2L/mil oavsett körsätt, motor o förgasare orginalbestyckade

Ta med sig dunkar med bränsle så fort man ska utanför tomten vad trist. Dessutom kanske börja fundera om man har råd att köra en sväng, så mycket tycker jag inte att den eventuella "häftigheten" med era maskiner definitivt inte är värd
/runte
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Feb-04 kl 04:48 PM (CET)]MXZ 440: Tror inte att man kan få ner bränsleförbrukningen så mkt som du påstår genom att köra sådär... och att det blir baksug så att bensinen flödar in när man släpper gasen vet jag inget om, nån mer kunnig som vet om det är så?

Runte: Jag tror inte att din lynx drar så lite bränsle som du påstår.... Att det är en bränslesnål motor kan jag gå med på men låt mig låna skotern en dag så kan jag lova att den drar betydligt mer soppa.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det blir inget baksug när du släpper du har ju reeds och har du släppt helt så är det ju tomgång,men släpp inte helt när du kommer in i kurvan så slipper variatorerna börja om från början igen.
Gör underverk med förbrukningen,
men som nån skrev: Små motorer får arbeta rätt hårt så det är naturligt att det tar en del bensin. ;) Lycka till med förbrukningen.
Mvh: Bola..........

 

Attachments