Sänka boogien på Proclimb 2012?!

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Hej.

Jag funderar på att sänka boogien på min Proclimb -12
Det jag hittar är en liten mall, men det står inte hur man gör och vart själva hålet skall vara?!

Någon som har gjort detta och kan berätta exakt var hålet skall vara + om man skall använda nedre hålet bak på boogien också eller ha kvar den i övre?

Vore tacksam för ett snabbt svar.
 

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
På -12 finns det bara ett hål fram, de man sett har borrat egna hål, 19 mm ner. Men det vore bra om man gör rätt. dvs. att det finns någon som har en mall av något slag till detta
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Aha, trodde det var två på den med.

Har inte skotern hemma så någon annan får mäta åt dig, borde vara en rätt enkel operation.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Flytta ner lika mkt fram som bak! Bara två hål på tolvan, använd nedre och sätt in ett antistab eller åtminstone nya modellen railcaps (vilka ingår i antistab kittet).
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nu tycker jag ni är lite fel ute.

-12 har boggie uppe. För mycket skidtryck
-13 har boggie nere. Mindre skidtryck men överstegrar.
-14 nya typ av bakre boggifästen osv..

Behåll främre ("övre") boggi infästning fram som finns på -12. (Flytta till övre på -13) men flytta ner bak där -13 sitter standard.

Detta i kombination men en längre och hårdare fjäder på centerdämpare. Från F, XF med flera som är 11.75" istället för 11.3" Är det bästa man kan göra med det boggiet. På både -12 och -13.
Har varit med och kör och provat på båda modeller.

Man minskar skidtrycket som tidigare var för högt -12. Men man får inte överstegrings problemet från -13.
 

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Hej kan spara dig lite arbete med att vara lite tråkig och säga att den fungerar bäst i standard läget . Prövade på min att flytta den upp, ner , bakåt och framåt igen . Det jag tyckte gjorde skillnad var att byta matta och smalare framvagn .
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
hade vart intressant att se jämförelser mellan alla modeller -12 till -16 hur det skiljer på främre/bakre infästning. För boggien är väl identisk genom åren? (förutom dämpare)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
insåg att det finns ju bilder om man söker ordentligt. boggieskenorna skiljer en hel del -15 -16. tidigare år är det tunnelinfästningarna som är omkringflyttade