Sämre att ha kedjehus på vänster sida?

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hej! Fick förklarat för mig att det verkar vara sämre att ha kedjehuset på vänster sida sett bakifrån på en skoter, varför är det de?
Tack på förhand
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Enda anledningen jag kan komma på såhär spontant är väl att det ställer till det lite med utrymmesbrist-om du fortfarande har tänkt att ha variatorerna på vänster sida.
Har du tänkt dig att ha variatorerna på höger sida måste du ha motorn bak-och-fram, och då ställer det till ytterligare med tändsystem eftersom motorn måste tända baklänges-och vidare en spegelvänd helix, och...tja, listan verkar bli oänlig.
Det var nån moutain-specialare som körde med motorn bakåfram (crazy mtn?) men annars är det mycket jobb då allt är standarliserat efter en mall när det kommer till just kedjehuset/variatorplaceringen.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hur gör man med transmissionen från sekundären till drivhjulet om man har det på samma sida? Sätter man nå drev på variatoraxeln som samtidigt driver kedja+drev+drivhjul?

På nått sätt känns det sem en säkrare konstruktion att ha en axel mellan variator och kedjehus. Det känns som att det ska bli mycket mer risk för vibrationer/vridningar om allt sitter på samma sida rätt under varandra (kanske tänker helt fel, är ingen ingenjör :))

Sen som Mikael_N säger, all vikt på en sida är ju kanske inte att rekomendera.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Polaris körde ju med "direktdrift" i början på 80-talet.
Sekundären var bultad direkt på drivaxeln.
Lägre vikt,ingen effekt förlust i kedjehus m.m.
Funkar bra i teorin,men inte i praktiken...