Sälja till en norsk

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Hej
Jag ska ev. sälja en skoter till en norrman, hur fungerar detta?
Har för mig att man måste göra något speciellt, men vad?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej jag sålde min gammla mach z till en norrman och det han behövde göra var att skaffa ett sammordningsnummer (tror det hette så) men det du kan göra är att prova ringa till vägverket (transportstyrelsen) så har de uppgifter om hur han får det där nummret. Jag vill minnas att det tog ca 4-5 dagar.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Hej jag sålde min gammla mach z till en norrman och det han behövde göra var att skaffa ett sammordningsnummer (tror det hette så) men det du kan göra är att prova ringa till vägverket (transportstyrelsen) så har de uppgifter om hur han får det där nummret. Jag vill minnas att det tog ca 4-5 dagar.
Okej tack så mycket för hjälpen, ska kollas upp
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej jag kollade lite mer ang det här och fann detta :)

När köparen är en person utan svenskt personnummer
För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar detta kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige. Till anmälan om ägarbyte ska en kopia på personens identitetshandlig bifogas. Observera att ett LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.

Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.
Skatteverket