Sälja skoter med paypal

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Har en köpare på min skoter men problemet är att han ligger till sjöss och vill betala skotern med jag skaffar ett paypalkonto som han betalar in på samt att han sen skickar ett fraktbolag och hmtar skotern. han pratar inte svenska utan engelska.
Känns lite osäkert, men å andra sidan så är ju paypal en rätt så säker grej!!
Är de nån som gjort någon liknande affär? Är ju rätt mycke pengar vi pratar om (100000).
/Samuel

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hej.
Finns flera trådar om dessa engelska/utländska köpare som lurar av folk pengar.
Vet ej hur det går till, men du blir med största sannolikhet lurad.
Bara ett tips.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Garanterat samma typ av blåsning som min svåger gick på. Till å med samma ursäkt att han är till sjöss.

Svågern skaffade paypal konto och fick ett förfalskat utdrag på mailen där de framgick att han satt in pengar, kruxet var bara att svågern var tvungen att betala in pengar för frakten i förskott till genom nå annat företag.

Givetvis hade han ju fått "kompensation" för detta på de fejkade mailet från köparen så han betalade in glad i hågen om att få sin bil såld men ca 15min efter de var betalt får han ett nytt mail där killen förklarar att man måste lösa en försäkring också som han givetvis redan satt in pengar för på paypal.

Men här börjar min svåger att bli lite misstänksam så han söker lite på google å hittar att nån med samma namn som hans köper blåst en massa andra på pengar på olika sätt. Han kontaktar även polisen som redan vet att den här killen blåser folk under påhittat namn och får pengar insatta på sitt konto för bla. frakt,försäkringar osv.

Han har även varit i kontakt med paypal som mottagit kopior av dom mail han fått och fått konstaterat att de är nån som varit duktig på att förfalska men att addresser och tel. nr inte stämmer med deras egna sidor. Paypal skulle också försöka forska i detta lite mer.

Kommer inte ihåg när i detta sammanhang de här hände men en lustig grej var att när han ifrågasatte en sak å undrade om han kunde ringa upp till "båten" han var på så ringde killen istället upp till svågern och han kunde med nöd och näppe få fram några engelska org för att förklara de som var bekymret just då.

Han ringde från skyddat nummer men eftersom svågern ställt in på telefonen att han ska få en förvarning ifall de är utländska samtal på nåt sätt men detta kom aldrig upp vid de här samtalet.

Så mycket troligt är de ju nån som sitter i sverige å blåser folk på de här viset. Sen var det efter lite efterforskningar på ip nummer i mailen ett antal olika som användes.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Fick nå sms och mejl av nån som var från England när jag sålde min pro rmk för nån vecka sen, brydde mig inte ens om att svara på dom.
Jag menar hur mycket skoter kör dom i England ? inte kan de vara mycke.
Och om dom nu kör lite skoter dära så lär det garanterat vara billigare att köpa skotern i England om man bor dära.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
michel johnson vill ja minnas det var och en kompis fick sms med samma mailaddress bara nån dag senare på en bil han sålde.
om ja inte minns helt fel så var den adressen michel.johnson@gmail.com

men de lär väl bytas namn och mailadresser om vart annat för att dom blir förknippade med bedrägeri eftersom.

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
jag har fått sms från engelska köpare typ 5 gånger, de är fake allting, de vill att man ska maila tillbaka till dem och skicka den före, svara inte!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Vem fan går på sånt här??
Cash is king alt. föra över pengar via bank..Man träffas personligen vid affären...Använd sunt förnuft så blir man inte blåst.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
De dom gör är ju att använda sig av paypal som ska vara "säkert" men de har ju visat sig att dom kan förfalska eller manipulera det på nåt sätt iallafall, troligen därför så många ändå går på den blåsningen.

Satt å googlade en del ikväll om blåsningar på bla. blocket och tradera och de vaerkar vara många utsatta.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Så här var mailen formulerade som jag fick på min annons på Blocket:

1:a mailet:
Do you still have this auto available for sale?

Reply me to: rios.arnaud@yahoo.com

Thanks

Mvh
Rios Arnaud

2:a mailet:
Hello, Thanks Very Much for the mail, i'm from United Kingdom,i just got your mail now...How i wish to come and view it but am out of town now....am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Bermuda,i'm satisfied with the condition. Email me with the actual price you are willing to sell it.

Hope read from you soon.
Rios.

3:e mailet
Hello. Thanks Very Much for the mail, I'm satisfied with the condition of the auto and the Price. I will be paying you through Paypal, safe and reliable method of payment.. And i will take care of all Shipment Preparations for the automobile to my home through Pick up, get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Please calculate the money to U.K Pounds, because am going to pay you in Pounds here

Hope to read from you soon.

Best Regards.
Lecomte.

4:e mailet
Okay, here is my number (+2348139469537) i would be waiting to hear from you.

5:e mailet
Oh no i roamed the number, the number can work in any Country...you can try it agaio by dialing +2348139469537....hope to hear from you soon.

Mellan hans mail så har jag alltså skickat mail tillbaks till honom bara för att retas. :)

Detta svar fick han på det sista mailet:
Dear Mr."am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Bermuda"!

You are in no use of My car on your ship. But I would love to buy your ship in Bermuda!

I will be paying you through Paypal, safe and reliable method of payment.. And i will take care of all Shipment Preparations for the ship to my home through Pick up, get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Please calculate the money Swedish Krona, because am going to pay you in Krona here

Hope to read from you soon.

Yours Truely
Mr. Swedish Car salesmen sitting in a house trying to sell his car

Konstigt nog fick jag inget svar på det.....:Cry: