Garanterat samma typ av blåsning som min svåger gick på. Till å med samma ursäkt att han är till sjöss.
Svågern skaffade paypal konto och fick ett förfalskat utdrag på mailen där de framgick att han satt in pengar, kruxet var bara att svågern var tvungen att betala in pengar för frakten i förskott till genom nå annat företag.
Givetvis hade han ju fått "kompensation" för detta på de fejkade mailet från köparen så han betalade in glad i hågen om att få sin bil såld men ca 15min efter de var betalt får han ett nytt mail där killen förklarar att man måste lösa en försäkring också som han givetvis redan satt in pengar för på paypal.
Men här börjar min svåger att bli lite misstänksam så han söker lite på google å hittar att nån med samma namn som hans köper blåst en massa andra på pengar på olika sätt. Han kontaktar även polisen som redan vet att den här killen blåser folk under påhittat namn och får pengar insatta på sitt konto för bla. frakt,försäkringar osv.
Han har även varit i kontakt med paypal som mottagit kopior av dom mail han fått och fått konstaterat att de är nån som varit duktig på att förfalska men att addresser och tel. nr inte stämmer med deras egna sidor. Paypal skulle också försöka forska i detta lite mer.
Kommer inte ihåg när i detta sammanhang de här hände men en lustig grej var att när han ifrågasatte en sak å undrade om han kunde ringa upp till "båten" han var på så ringde killen istället upp till svågern och han kunde med nöd och näppe få fram några engelska org för att förklara de som var bekymret just då.
Han ringde från skyddat nummer men eftersom svågern ställt in på telefonen att han ska få en förvarning ifall de är utländska samtal på nåt sätt men detta kom aldrig upp vid de här samtalet.
Så mycket troligt är de ju nån som sitter i sverige å blåser folk på de här viset. Sen var det efter lite efterforskningar på ip nummer i mailen ett antal olika som användes.