säkerhetsventil FOX float

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Mycke bekymmer nu på samma gång, senast i raden är att floatarna släppte ut luften ca 5+ ggr var på en dags körning. Pumpade upp och körde ca 15 min sen samma sak igen! dagen efter när den stått inne i värmen pyste luften ut direkt man skruvade ut pumpen:S
Det var ner mot -30 grader natten innan körning och den stog nerspännd på släp, kan det vara så att packningarna helt enkelt inte tål så många minusgrader och fryste sönder? För när jag lastade av skotern var framdämparna orubbningsbara.
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Självklart är packningar/gummi känsligt mot extrem kyla. Har dock inte hört talas om detta. Däremot har man hört dom som pumpat och ställt in trycket i varmgarage, och när dom kör ute i -20....så får dom detta fenomen. Det beror på att trycket i dämparna minskar vid kyla. Så man bör ställa in trycket i den temperatur man ska använda dom!
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
tycker trycket verkar öka istället, för dom var helt stumma på morgonen när vi skulle ut och köra.. verkar ha kommit in fukt?
 

lofgren

Medlem
16 dec 2008
14
0
1
Har fenomenet att enda framdämparen på min M8 också släpper ut luft. Det håller för en dagstur men om den står i en vecka så har trycket sjunkit från ca 60psi till ca 15 psi. Detta märkte jag av under den andra turen. Har dock aldrig hört om problemet förut.
Men skotern är inne på 25mila service just nu så förhoppningsvis hittar dom felet.
 

lofgren

Medlem
16 dec 2008
14
0
1
okeej märkligt, skriv gärna ifall dom hittar vad felet är!
Hämtade skotern i fredags från servicen och då var detta fixat. Nu kommer jag inte ihåg vad exakt som han hade gjort men problemet satt iaf i ventilen. Jag tror att det bara var ett byte av packningen/o-ringen som gjordes och hittills har det då hållit.