"Säckande" boggi

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Hej! Har problem med att boggin på vår renegade 09:a typ säckar ihop ibland.

Det är så att oftast så funkar boggin helt suveränt, men jag inbillar mig att den mjuknar när man kört ett tag. Och, den säckar nästan alltid när jag lyfter den bak och vänder skotern (pga liten plats utanför skotergaraget). Boggin blir oftast normal igen efter körning någon meter framåt..

Den har även säckat helt en gång när jag drog pulka och skjutsade utan att spänna bakfjädern.

Skotern har gått 180 mil så tycker det borde väl inte vara något med bakdämparen? Kan det bli så här om bakfjädringen är för klent inställd? :stupid:

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
När du skriver "säckat" menar du då att dämparen bottnar helt då? När du lyfter skotern bak så är det helt normalt att den "sjunker ihop lite" när man släpper. Många renoverar sina dämpare efter ca 100 - 150 mil (varje säsong)

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
När du skriver "säckat" menar du då att dämparen bottnar helt då? När du lyfter skotern bak så är det helt normalt att den "sjunker ihop lite" när man släpper. Många renoverar sina dämpare efter ca 100 - 150 mil (varje säsong)
Ja, jag tror det! Som värst så stannar ju boggin kvar där nere och dämpar knappt något om man drar upp och släpper igen. Tycker inte jag borde tillhöra den kategorin som renoverar sina dämpare varje säsong, men man kan väl ha otur... Borde inte fjädrarna hålla boggin uppe även om inte dämparen fjädrar??

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Tyckte min rmk var låg ibland i början också, men så bad jag dem göra dem styvare i boggin och vips så var problemet löst ;D Är oftast ganska mjuka dämpare på lössnö maskiner så..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
"kategorin som renoverar sina dämpare" är inte bara hoppfolket, utan alla som använder sin skoter i snö. Varje gång det guppar och du har is på kolvstången på dämparen, försöker isen tränga igenom tätningarna, och gasen i dämparen försöker tränga ut. Till slut lyckas nån av dom... Renovera dämparna, inte så dyrt, och hör till kontot "driftkostnader" på alla skotrar. :)

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
"kategorin som renoverar sina dämpare" är inte bara hoppfolket, utan alla som använder sin skoter i snö. Varje gång det guppar och du har is på kolvstången på dämparen, försöker isen tränga igenom tätningarna, och gasen i dämparen försöker tränga ut. Till slut lyckas nån av dom... Renovera dämparna, inte så dyrt, och hör till kontot "driftkostnader" på alla skotrar. :)
Ja du har säkert rätt! Men varför blir det så när jag slänger skotern åt sidan och ska vända den? Kan ju vara samma svar såklart...

Ska prova spänna fjädrarna och se om samma sak sker igen iaf!
Tack för svar :)

A

AndyLee

Många verkar även fått för sej att skotern alltid ska vara helt utfjädrad, men så är det ju inte.. jämför med MC exempelvis.. bra om boggien kan svälja hål och inte bara gupp

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Tyckte min rmk var låg ibland i början också, men så bad jag dem göra dem styvare i boggin och vips så var problemet löst ;D Är oftast ganska mjuka dämpare på lössnö maskiner så..
Det är förresten X-modellen! Samma dämpare som MXZ X ;)

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Dämparna är renoverade! Båda i boggin låg på ca 200 psi, istället för 300 som det ska. Känns "säkrare" nu när man kör :) Dock sjönk boggin ihop igen när jag kastade runt den, för att sedan återgå till normalt när jag körde in den i garaget.. Jag förstår inte riktigt varför det blir så men bara det aldrig händer när man kör så är det väl ok :)