rxl som inte startar! vad ska man kolla först?

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
hej min rxl startar ej efter motor renoveringen, har bytt vev och lager. sen satt jag i hop den men den startar ej bara tänder till ibland, startade med startgaas i cylindern de va det enda de...

det är en efi kan det vara det som spökar? hur vet man vart man ska börja kolla efter fel?

tack på förhand

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Hej.
Har du tagit ett komptest? Kopplat isär strömdosan till styret? Kollat gnistan? Byt stift? Packningar? Kan vara hur många olika fel som helst.

OM det nu är efi:n som racklar så strunta i att lägga ner en massa pengar på att fixa den. Bättre att konvertera den och sätta in 3st förgasare, mycket mer driftsäkrare:)

Mvh// Erik

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
det är bra gnista och allt men vet hur ser man fel koder på efin? ska bränslepumpen gå på när man drar igång den eller när man vrider på nyckeln?

tack

madmike3

Medlem
2 jan 2010
20
0
1
Dalarna
Bränslepumpen skall snurra till och bygga ett tryck när du vrider nyckel. Fel koder finns det en tråd på forumet , annars har jag skrivit ut det. kolla om det är några blink på efi boxen , en röd lampa. finns korta och långa blink , börjar med långa.

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
okej, när ska den blinka då? när man vrider på nyckeln? är det den lilla svarta boxen på insprutningen eller är det efi boxen på luftburken som ska blinka?

tack för svar

madmike3

Medlem
2 jan 2010
20
0
1
Dalarna
På efi boxen på motsatt sida från variatorn skall det finnas ett öga som blinkar OM något är fel som den klarar av att indikera. tändningen skall vara till. tror det fortsätter att blinka sen när du har brutit tändningen med, verkar göra det på min.

madmike3

Medlem
2 jan 2010
20
0
1
Dalarna
kom ihåg att det är viktigt att ha ett bra batteri. det är orsaken till mycket strul enligt många. så ett bra och laddat batteri är viktigt till rxl efi´n . värt att tänka på även om det kanske inte är det som är problemet nu. Men det första man bör kolla iaf. utan ström i batteriet går den inte alls. Har du så att den startar men den går taskigt kan det vara batteriet, var så för mig förut iaf.