RXL problem!

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Har nyligen blivit ägare till en RXL. Den har funkat hur bra som helst tills för drygt en vecka sedan! Jag hade varit ute och kört dagen innan och då gick skotern utan problem den var dock lite svårstartad. Dagen därpå skulle jag starta upp den men då tände den bara till för att sedan stanna. Bränslepumpen gick och batteriet är ju nytt. Jag tänkte att det kanske hade blivit en ispropp i bränsle-systemet så jag drog in den i garaget för upptining. I samma veva passade jag på att byta bränslefilter.

Nu när jag skulle starta upp den gick den i ca 10-15sekunder för att stanna efter det kan den tända till några gånger men sen är den död. Jag har kollat att det kommer bränsle till "fuelrailen" ca 2-3dl och gnista finns. Vad kan vara fel?Hur är det med felkoder jag har en förklaring av koderna men vet inte hur man gör för att starta avläsningen!?

Hoppas någon kan hjälpa mig!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns en lysdiod i insprutningsstyrdonet, den syns genom ett "fönster" bredvid kontakten eller på ena kortsidan. Om det finns något fel så blinkar den felkoder så snart tändningen är på. Man behöver alltså inte göra något särskilt för att starta avläsningen!

Erfarenheten visar att de flesta problem med den här typen av insprutningssystem (JECS) beror på glapp i kontaktdon, sönderskavda kablar och liknande.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej, Torbjörn!

Du verkar ju kunna en hel del om insprutningsystemet JECS:) Så därför passar jag på att ställa några fler frågor, om det går bra!?

Sammarbetar insprutningen med tändningen på något sätt. Eller har de ingen "kontakt" med varandra?

Vad skall bränsletrycket vara?

Fick igång RXL;n igår , den gick fint på över 1/4 gas men dog där under för att sedan vara död (jag fick inte igång den efter det)! Är det något problem med kallstarts egenskaperna? Hur "fettar" insprutningen upp bränsle-/luftblanigen vid kallstart? Finns det någon speciell kallstarts-spridare som på vissa bilar eller är det huvudspridrna som "ger mer" vid kallstart?

Har börjat intressera mig lite för sk. "motorstyrsystem" på bilar så därför ligger inte detta så långt borta så det kunde ju vara (tvunget) kul att lära sig hur JECS fungerar!

Tack på förhand!

MVH Ola Olofsson
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...enda kontakten mellan tändning och insprutning är att insprutningsstyrdonet får signal om motorvarvtal från tändningen (för övrigt samma ledning som kortsluts till jord när man stänger av tändningen).

Jag vet inte hur högt bränsletrycket ska vara, men antagligen rör det sig om 2,5 - 3 bar.

Det finns ingen kallstartventil utan det är de ordinarie spridarna som används vid kallstart också.

Kallstartsanrikningen styrs av en tempgivare i vevhuset samt av hur lång tid som har gått sen motorn var igång sist. När man har stängt av tändningen står styrdonet tillslaget via ett extra relä i några timmar. Om man startar igen under den tiden tar styrdonet hänsyn till hur lång tid som har gått för att gissa hur mycket bränsle som finns kvar i vevhuset.

Det finns också en lufttempgivare som används för att korrigera bränsleblandningen efter lufttemperaturen.

För att räkna ut rätt bränslemängd vid vanlig drift så används bara gasspjäll-läge och varvtal, det finns alltså varken luftmängdmätare eller någon tryckgivare i insugningsröret! Därför är systemet känsligt för synkronisering av gasspjällen samt för hur luftburken ser ut. Om man kör utan luftburk eller kapar upp hål i den så finns det risk att motorn får i sig mer luft än styrdonet tror, resultatet blir för mager blandning och brända kolvar!

En bra källa till information om systemet är ett antal amerikanska patent.

http://www.uspto.gov/patft/

Några intressanta patentnummer är 5,050,559 och 5,090,386
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Tack, tack Torbjörn!

Är imponerad av ditt kunnade inom ämnet:)

Fick igång skotern idag. Jag kopplade bort luftemp. givaren från luftfilerboxen då denna varit bortkopplad när jag köpte skotern och då gick den hyffsat. Då fick jag en felkod från diagnossystemet, 1lång, 3korta vilket enligt instruktionboken betydde att det var något fel på lufttemp. givaren! Vilket inte var så konstigt!! Men jag fick inte denna felkod tidigare, då jag körde utan givaren!?

Då skotern inte gick riktigt "hundra" kopplade jag in givaren igen och då var det inga problem!? Så nu får man hoppas att den fungerar framöver! Det måste har varit något "rappel" med ovannämda givaren.

En parantes! Enligt instruktionsbokens kapitel om felkoder skall det finnas en lufttrycksgivare (map) men de kanske har fel? Allt brukar ju inte vara rätt i dem

Intressant sida om patentet av insprutningen!

Tack än en gång Torbjörn!

Mvh Ola Olofsson
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har också märkt på en RXL att den inte gav någon felkod när man kopplade bort lufttempgivaren. Ett JECS-styrdon på en Wildcat 700 '93 säger däremot till vid avbrott i lufttempgivaren. Men det kan säkert variera mellan programversioner och sådant.

Lufttrycksgivaren sitter inbyggd i styrdonet och mäter helt enkelt trycket inne i lådan. Ibland finns det en slangnippel på styrdonet och en slang som går en bit bort till något rent och torrt ställe i motorrummet.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Nu har skotern fungerat bra. Har väl kört ca 3mil utan problem:)

Det enda som är lite irriterande är tomgången -den vill vandra ner till under 1000 varv/min, ibland!?

Tack Torbjörn för att du lotsat mig genom JECS-systemets hemligheter :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
För all del!

Det är ju iofs inget konstigt att en tvåtaktsmotor har varierande tomgång, speciellt inte när allt börjar bli gammalt och slitet. Det behöver inte vara något insprutningsproblem heller utan kan bero på allt från igensotade tändstift till slitna kolvar.
Det har hänt förr att kolvbyte har gjort underverk med gamla skotermotorer :)
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej, igen!

Skotern har funkat hyffsat men nu på slutet har den börjat krångla igen:-(

Det är som tidigare vid start tillfället den är helt död. Kan ha varit ute och kört utan några problem dagen innan.
Har hört att det varit problem att dessa skotrar går dåligt då det börjar bli plusgrader? Det kanske är pågrund av temperaturen den inte vill starta nu? Det är precis som att inte kallstarts anodningen funkar! Är det luftemp- och vevhusgivaren som bestämmer?


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, det är framför allt tempgivaren i vevhuset som bestämmer hur mycket det ska anrikas vid kallstart. Dessutom håller styrdonet reda på tiden sen motorn var igång senast (upp till några timmar), om man startar igen ganska snart efter att den har gått så får den mindre anrikning eftersom det antagligen finns gammalt bränsle kvar i vevhuset då.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
vilka värden skall lufttempgivaren ha? vart finns likvärdig att få tag på, och vad får man böta för en sån?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag hade felsignalen -... på min RXL från 1992, efter en del letande så upptäckte jag att begge kablarna till luftburkstempgivaren var avslitna, efter att jag skarvat på dem så försvann felsignalen, det enda eventuella problem jag merkt av är en något hög soppaförbrukning, jag får se vid nästa tankning om det problemet kommer av avsaknaden av tempgivare i luftburken.


Så på min RXL från 92 får man felmedelande -... vid avbrott tillufttemgivaren.