Rxl går på 2 cylindrar.

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Höj! Min rxl har under början av vintern krånglat med startningen. När jag köpte den gick den som den skulle men sen glömde jag tändningen på så jag fick lov att ladda batteriet. Gjorde det men den har hög tomgång Ca 4000varv och det hade den inte förut. Jag tänkte inte på det så mycket utan körde på som vanligt. Men nu om man drar igång den men måste gasa fullt för att den inte ska dö. Sen får man stå och pumpa på gasen tills den kommer upp i 4000 varv, kan ta en halv min! Då går den att köra som den ska men man får inte släppa den under 4000 varv för då dör den nästan direkt. Jag tog den till skolbussen en dag och när jag skulle hem så gick den helt plötsligt på 2 cylindrar. Den var som den brukar tills man kommer upp i varv men den gick som ett lass skit och gjorde avgassmällar. När jag kom hem så kollade jag vilken cylinder det var fel på och det var den i mitten, har bytt stift, tändkabel, hatt men den går ändå bara på 2 cyllar! Ibland får den ett litet ryck och går på alla 3 och får sin höga tomgång, men sen kom ett gupp och då började den gå på 2 igen. Stiften gnistrar men de måste ju misstända eller nått annat när den går som den gör? Går att ruckla på tändkabeln utan framgång så kabelglappet måste vara nån annanstans. Har kollat tändspolen men det vart ingen skillnad. Angående sega starten förut, kan det ha att göra med att den gick på 2 cylindrar ett tag men sen började på 3 när man lyckades lirka upp den i varv och isåfall varför?
Extremt tacksam för svar // Joel.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Jag fick tippset att kolla insugsgummina och dom var enligt mig ganska dåliga, så jag har beställt nya. Såg också att en felkod symtes på efin och det har aldrig hänt förut. Kollade vad det var och det skulle tydligen vara "throttle position sensor". Alla spjäll går fint och helt tillbaka så vad indikerar sensorn och vart sitter den? Vet bara att det är nått med gasen :p Tacksam för svar // Joel.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
TPS'en sitter på ena ändan av gasspjället, utanpå spjällhuset.

Mätvärden: Urkopplad, avslagen motor och mäter på kablarna:

TPS resistance was 1.2KOhm for idle and 3.9KOhm for full throttle

Edit: Kostade nästan 3000 kr för ett par år sen, så jag hoppas det inte är den...
 
Last edited:

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
kan vara vevaxeltätningen längst ut oxå.. det var det på min rxl.. är det variator sidan så sitter det en täckplatta över den.. hade exakt samma symptom
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Det var både TPS'en och insugsgummina som var sönder. Nu har jag bytt gummina och den har tomgång nu och svarar på gasen, men nu blinkar efin hela tiden TPS så den är nog slut för den går orent mellan 4500-6800rpm så jag får leta på nån sida som säljer men har inte hittat en än. Nån somm vet? TPS'ens fästhål är nästan lite (-formade så det ska gå att justera den i sidled. Kommer det att fungera eller varför är hålen formade så?