RXL går dåligt på vatten.

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
Min rxl går jättedåligt när man kör på vatten, jag får inte upp skidorna i luften trots 38mm. matta. Den är höjd bak (ca. 6cm.) Antar att det bidrar till att den går sämre. Vad kan man göra för att få den att inte bara "spinna"
Om jag höjer den fram också borde den väl gå att få upp lättare?
Det är ganska drygt när det sprutar massa vatten så man inte ser nått..
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Hm, du kan flytta fram saxen bak i boggin så långt fram det går, sänka ner boggin fram också, släppa på balata remmen fram . höjja den fram.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Höja den bak är ju inte lösningen snarare tvärt om,hur mycke har du kvar på sträckarna? kan du kanske flytta bak hela boggien för att få mindre atackvinkel

har för mej att det e ganska tvär vinkel på RXL å det bidrar ju .

Om det är så som jag tror så blir det inte bättre av att släppa på balatan men det kompenserar ju skid rtycket i och med att du har höjt bak
 

jonthe_93

Medlem
2 apr 2006
32
0
1
jadu..

Men sen har jag hört att om man har för höga kammar. Går det jävligt dåligare på vattnet. tästa byta till en 32 mm istället
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
nja.. det har jag svårt å tänka mig. en kompis har en rmk 151" med 51mm kammar å den reser sig utan problem så..
 

jonthe_93

Medlem
2 apr 2006
32
0
1
för har man stora kammar då forslas det nå jävulst med vatten runt boggien mer en det ska och då har den inge ork..
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
38 är aldeles lagom det är mär man kommer upp mot 44 å över som de börjar gå dåligt.
 
J

jagaren

vet du varför det heter snöskoter? kanske för att man ska köra på snön inte i vattnet. finns andra fordon som man använder till vatten körning t.ex. vattenskoter, båt
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
jagaren skrev:
vet du varför det heter snöskoter? kanske för att man ska köra på snön inte i vattnet. finns andra fordon som man använder till vatten körning t.ex. vattenskoter, båt

Haha, nu var du allt rolig?

Gör som jag skrev så ska vi se att det händer grejjer.
 
J

jagaren

hehe jo de kanske jag var... men de som många inte tänker på när de kör på vatten är att laggren (hjulen) plus alla nipplar tvättas ur från de fett som ska vara där. blir till att bytta boggihjul m.m. om man nu har råd att kosta på de så äre ju bara att köra.
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
har också hört den myten men det går bra att trycka ut vattnet genom att spruta in nytt fett. vore ganska dåligt om en skoter inte tålde vatten. med tanke på hur ofta det är vatten på isar samt dubbel is. sedan om man sänker maskinen är det ju en annan sak men det ska man ju inte göra.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
men alla lager man monterar i boggin har ju tätningar eller har jag fel ??????
men om det nu är ett problem varför köra ihuvutaget snön är ju vatten det med eller det smäleter ju i solen.
tror nog att det är nån som inte vågar köra på vattnet???
eller är nytt fett för dyrt ??
jag brukar då smörja med jämna mellan rum och varje gång jag har varit ut på vattnet har jag varit fram med fettsprutan ochh kollat alla nipplar. :cool: