RXL - Batteri

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Skulle vilja vilken inverkan ett dåligt batteri har, förutom att pumpen inte går när man vrider på nyckeln.
De har hänt några gånger under vintern att maskinen inte har startat när den e kall, helt utan anledning. Men ett par timmar senare går den hur bra som helst.
Vad ka nde bero på?

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stämmer...

...vid start finns det ju inget annat än batteriet som bränslepump och insprutning kan få ström ifrån.
Under drift så behövs batteriet för att stabilisera spänningen från generatorspolen på tändplattan, om man är utan batteri (eller har mycket dåligt batteri) så kommer spänningen att vara så ostabil att insprutningen nog inte funkar särskilt bra. I värsta fall kan spänningsspikar från spänningsregulatorn och pumpmotorn knäcka annan elektronik (saker i styrdonet).

Men om den går ibland och ibland inte så är det nästan mer troligt att du har glapp någonstans än att allt beror på batteriet. På RXL brukar det sitta en nödstopp som svenska generalagenten har monterat dit, det är en tvåpolig omkopplare där den ena polen kortsluter tändningen och den andra bryter matningen från batteri till insprutning. Kolla installationerna kring den, de är ofta slarvigt gjorda från början!

Det enklaste sättet att bedöma skicket på ett batteri är att titta på det.
Om syranivån är mycket lägre i någon cell än i de andra, så är den cellen kortsluten (eller också har höljet spruckit och syran runnit ut. Inget att göra alltså!
Om det syns gråvita avlagringar i cellerna (titta på långsidorna av batteriet) så är det kraftigt sulfaterat. Byt!
Uppsvällda kortsidor är ett annat dåligt tecken. På ett fräscht batteri ska de vara plana, om de har svällt upp men känns mjuka så har batteriet förmodligen frusit någon gång. Det kan vara användbart fortfarande men bli inte förvånad om det snart blir kortslutning i någon cell. Om kortsidorna är uppsvällda och hårda så är batteriet sulfaterat. Också bara att byta!

Ett bra sätt att bedöma skicket på ett batteri (om man har gott om tid på sig) är följande:
Ladda batteriet fullt. (tänk på att ett skoterbatteri inte bör laddas med mer än 0,5-1 A! Det brukar gå bra att ta en vanlig bilbatteriladdare i serie med en 12 V 21 W glödlampa.)
Låt det stå orört i två veckor.
Mät spänningen med digitalmultimeter. Om den är över 12,5 V så är batteriet ganska bra.
Provbelasta det med en H4-lampa, efter 10 minuters belastning bör spänningen fortfarande vara över 11 V.
Ladda batteriet ett par timmar till innan du ställer undan det.

Tänk på att moderna batterier är känsligare för smuts i cellerna än vad bilbatterier var förr i tiden. Ta inte av locken i onödan! Och använd inte syraprovare, det är bättre att mäta batterispänningen för att avgöra laddningstillståndet. Några riktvärden:
Under 12,2 V - Urladdat.
12,2 - 12,5 V - Halvladdat.
Över 12,5 V - Fulladdat.
Detta gäller om batteriet har stått orört i minst 12 timmar sedan laddning eller urladdning.


 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
EFI

Kolla insprutningsreläerna dom kan jävlas när det är kallt. Det enda man behöver då är att hålla handen på dom ett tag, så brukar dom släppa. Jag har sett det hända på både Polaris Och Artic(dom som har batteri).Jag vet inte vart dom sitter på RXL men på min 500sp sitter dom vid höger fotsteg.