RX1 & pudersnö?

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Hej,

Kört en del skoter nu efter jul, kommit en del snö=).
Visste när jag köpte RX1 att det inte var det bästa skotern för lössnö men finns det något man kan göra för att den inte skall sjunka så snabbt. Ny breddare skidor kankse? driver på gör det ju ganska bra men så fort man släpper gasen så sjunker ju den.

Är ju helt ny på detta så, ni kanske har idéer på vad jag gör för fel.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Vet inte vad du har för skidor nu, men jag kan starkt rekommendera SLP PowderPro. Riktigt bra skida både för led och lössnö. Kostar ca 4000:-

En annan bra skida heter Slydog Powderhound, har ej provat den själv dock och vet ej vad dom kostar.

Däremot, iallafall som snön är i Luleå just nu, så finns det inga skidor i hela världen som bär upp en skoter ovanpå den här sjuka pudersnön... Men ditt problem skulle garanterat förändras till det bättre.

Det finns ev. en billigare lösning också. Men den är inte så bra... Man kan köpa breda plastbelag (Lappbelag) och sätta under orginalskidorna, om du har rätt skidtyp. Kostar en tusing.

Sista lösningen är ju att aldrig släppa gasen! :biggrin1:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som bcool säger så på med Antingen SLP powderpro eller C&A pro XTX..
Kör själv nu med slydogs och dom är fina som satan:)..

RX1an har värdelösa skidor.så skidor helt klart en investering:)..
 
20 okt 2009
48
0
1
Det är väll skidorna då. Håller med de föregående talarna. Är själv sugen på ett par nya slp powderpro skidor. En annan sak du skulle kunna göra är att släppa på balata remmen så att du får mindre skidtryck. :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ett billigare alternativ som är kalasbra på rx1 och apex är yammas egna mountainskidor. Rätt i pris och passar bra på dom! Kölens form är samma som SLP PP men med bredare brätte fram.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag säger som Skotertoken, Yamahas egna MM skidor. Du kan ta krokar och styrstål från dina befintliga skidor då. Ca 2-2500kr kommer du undan med då. Kör själv sådana på min viper och är helnöjd. Farsan har en warrior och funderar på att byta till sådana då han också tyckte att dom var underbara.
 
4

426H

Annars finns ju riktigt breda skidor typ simmons gen II. Tror dom är drygt 25 cm breda. Populära bland yamaha-åkare i usa.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag tyckte att bara dra på platsbelag på org skidorna blev den mkt bättre i snön! Men i den snö som är nu så är det inte mkt som hjälper!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Dom har vad som behövs tidigare.

Du har ingen lätt uppgift framför dig, just RX1 är ju ingen lössnö maskin.

Hoppas du får till den iallafall.
 

lippo

Medlem
28 sept 2009
24
0
1
borlänge
Förlängde min rx1 till 144" och monterade en 44 matta,och 6"styrhöjjare och ett fatbar styre, går som en dröm i lössnön men absolut inte roligt att köra fast!!