rx1 mtn låter illa

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tjena har en rx1 mtn -03 som låter illa när man motorbromsar eller håller lätt på bromsen i branta utförsbackar . det är ett huggande ljud samt huggande bromsverkan . har sett att det är en glapp på primär variatorn på ca 1,5cm och på sekundär så är det lika mycket ska det vara så .. jag har nyss köpt denna skoter av en handlare så jag har garanti kvar på den så frågan är om dom är såhära eller om det är någon som är fel .. är det tex kedja eller växelåda som drevar ner motor mot variator? .

Mvh Alex
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
tycker att det inte låter som o mattan kuggar utan mer metalliskt, men kan ju vara värt ett försök
//A
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
hur ser bromsbeläggen ut? fast då borde de inte låta så när du motorbromsar heller... jadu de va märkligt,, kanske är nå lager som *****s i växellådan. svårt att säga

Tjena har en rx1 mtn -03 som låter illa när man motorbromsar eller håller lätt på bromsen i branta utförsbackar . det är ett huggande ljud samt huggande bromsverkan . har sett att det är en glapp på primär variatorn på ca 1,5cm och på sekundär så är det lika mycket ska det vara så .. jag har nyss köpt denna skoter av en handlare så jag har garanti kvar på den så frågan är om dom är såhära eller om det är någon som är fel .. är det tex kedja eller växelåda som drevar ner motor mot variator? .

Mvh Alex
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
är det som vanligt med att man ska dra till stumt med handen och sedan lossa ett kvarts varv eller hur mycket ska jag sträcka?
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Häng upp skotern och spänn mattan så den lämnar ett spel på ca 1-2cm mellan mattan och slidesen mitt på, men jag skulle åka in med den då du har garanti, eller iaf ringa och fråga om det.
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Låter precis som mattan är för slak. Hade det där metalliska ljudet när jag tog på bromsen i helgen. Lyfte upp skotern och såg att mattan var alldeles för slak. Spände mattan och allt var frid och fröjd.

// Snoppy