RX1 mountain max

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Provkörde en rx1:a i förra helgen och jag måste säga att det var en helt underbar maskin.
Enda felet med den var att den var fruktansvärt spårkänslig på led.
Är det speciellt för mm-versionen eller är den korta likadan.
Någon annan som har provat?
 

DC Norr

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Jag har testat vanliga RX1 och jag tyckte den var otroligt spårkänslig på led + att fjädringen var mjuk som tusan.
Kanske det går att styva upp lite men Yamaha har aldrig haft speciellt mycket inställningar på fjädringen.
Det brukar alltid sluta med att man får byta till Öhlinare för att man ska bli nöjd.
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
ProAction-boggin måste vara korrekt inställd till föraren om den ska funka bra. Spårar skotern mycket beror det på att vikten ligger för mycket på skidorna. Ställ FRA'n till det hårdaste läget och kolla glappet i controlrodsen. Det ska vara lika mycket uppe och nere. Spänn bakre boggifjädern om det är för lite glapp på ovansidan.
Ett annat alternativ är att släppa på balataremmarna lite grand. Hjälper inte detta kan man prova spänna främre boggifjädern och slacka den bakre en aning.
Alla dessa åtgärder förskjuter vikten bakåt från skidorna. Personligen tycker jag att yamaha har GOTT om inställningar i boggin, steglös fjäderspänning bak & fram, justerbar kopplingsgrad, skidtryck via balataremmar samt inte minst FRA. Just den sista tycker jag är suverän, om man ska skjutsa någon klickar man bara över till 'hard' och boggin uppför sig nästan som man var ensam på skotern! Nackdelar med boggin är att man MÅSTE ställa in den för sin vikt och körstil, dessutom ska man hålla den välsmord och ha så lös mattspänning som möjligt.

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag tycker att det är bedrövligt att en så fin & dyr skoter ska vara på det där viset.
Det förstör ju mycket av helhetsintrycket.

Men det kan ju tänkas att Yamaha bara ville vara först och häftigast med en 4-cyl fyrtaktare, hur den sedan uppförde sig på spåret var mindre viktigt.


 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Yamaha RX-1 fungerar alldeles utmärkt till det den är avsedd för. RX-1 är ingen crossmaskin, det är en utpräglad ledskoter, och kan därför upplevas lite mjuk i fjädringen för aggressiv körning. Krängningshämmaren är ganska mjuk, men det finns en länk att köpa som ändrar utväxlingen på hämmaren så den blir styvare.
En RX-1 Mountain är byggd för djupsnö, och fungerar därför naturligtvis inte lika bra på led som en ledskoter. Den som köper en Mountain för ledåka, vilket märke det än är, har i min mening köpt fel skoter.
Om jag köper en REV800 för att dra ved med, och sen skriver här att "en så dyr och fin skoter" inte funkar att dra ved med, är det då mig eller skotern det är fel på...?
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
personligen tror jag att 4taktarna kommer dö ut om ett par år!

det är bara en nödlösning som tagits fram för att klara dom miljökrav som börjar komma!

framtiden är nog 2taktare med fin fin inprutning!
 

Grek

Välkänd medlem
1 jan 2000
252
0
16
Luleå Sverige
Hah, mjaa.. det blir nog precis tvärtom :) 2-taktarna kommer för eller senare att försvinna medans 4-taktarna utvecklas allt mer och mer till både lättare, smidigare och starkare motorer.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
dagen 4taktare så är det ingen som är direkt bra! förutom då rx1:an som tagit ett lite steg längre!

ang dom arbetsmaskiner som finns så är det ingen som ersätter gammal viking 3 och lynx 59:an i snöframkomlighet!

känner en så är djup instatt i skotrar/leder mm mm och han har provkört alla dom nya 4takts arbetsmaskinerna och alla har samma symtom vilket är tung och otympliga! dyker i snön påstår han!

även att starta en rx1:a utan ström är också en omöjlighet!
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Sv: RE: RX1 mountain max

personligen tror jag att 4taktarna kommer dö ut om ett par år!

det är bara en nödlösning som tagits fram för att klara dom miljökrav som börjar komma!

framtiden är nog 2taktare med fin fin inprutning!
dom finns och funkar fortfarande bra :D