RX1 mot Vmax-4

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag har då aldrig funnit något nöje med att köra nerför. Sen var det väl 03 och 04 som RX-1 hade en tendens att sjunka framtill. Nej, alldeles för mycket småpojkar på detta forum som väger 60 kilo och inte vill ha en större skoter än en XC120 med 600 motor, glöm INTE slutburken på det som skall dåna minst 150db och helst resa skidorna än fast man inte gasar.
Jag upplever absolut inte farsans RX-1 klumpig, men inget jag skulle köpa för att köra runt på macken och resa skidorna eller hoppa på crossbanan.

Ang ämnet så tror jag faktiskt att det skulle vara ruskigt jämnt men RX-1 dra det längsta strået innan slutet.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
När min maskin var kort drog den utan problem 160 på GPSen. Och då höll jag inte stumt speciellt länge. I andra mätningar har jag sett Apex Warrior trillain på 162 km/h. Men föret är ju rätt avgörande. Vet inte vad V-maxen landar på.

Dock kan vi nog vara enade om att RXen är lite mer allround an V-maxen. Sen är det ju kul att läsa en del spydigheter här som att det går inte åka nedför osv samt att kan man köra upp kan man köra ned...

Har ni för fan aldrig kört i fjällen ? Vissa ställen man kört upp på är ju ett helvete att köra nedför. Oftast behöver man inte 50-60mm kammar för att köra uppåt utan för att kunna bromsa när man åker nedåt...

Sen går det att köra RXen i dom flesta fören men visst bottenlöst puder är väl inte det bästa föret för den. När det kommer till kritan är det insidan av skallen som avgör hur långt man tar sig med en maskin.

I 90% av fallen är det inte maskinen som sätter gränserna utan föraren.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Sen går det att köra RXen i dom flesta fören men visst bottenlöst puder är väl inte det bästa föret för den. När det kommer till kritan är det insidan av skallen som avgör hur långt man tar sig med en maskin.

I 90% av fallen är det inte maskinen som sätter gränserna utan föraren.
Så rätt så rätt
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Rx-1 är byggd bara för en sak och det är top speed som den gamle Tikka brukar säga.

Rx-1 med turbo.... är så mycket power så du får hår på röven av att köra den...

ska man montera turbo på RX1an så bör man väll få använda tubrokitt på V-max4an om dom ska stå emot varandra?

Håller med så många tidigare talan. En RX1a är inte rolig någonstans, inte ens på led eller över en sjö, och någon charm har den då verkligen inte.

Medans v-max4an är den enda av sitt slag och är något av det trimvänligste åbäket yamaha har serverat. Med enbart orginaldelar med vissmodifikation har du närmare 300 kusar i v-max4an (förutsatt att man kuggar om den i delningen). Hur många hästar tar RX1an fram med enbart orginaldelar?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ska man montera turbo på RX1an så bör man väll få använda tubrokitt på V-max4an om dom ska stå emot varandra?

Håller med så många tidigare talan. En RX1a är inte rolig någonstans, inte ens på led eller över en sjö, och någon charm har den då verkligen inte.

Medans v-max4an är den enda av sitt slag och är något av det trimvänligste åbäket yamaha har serverat. Med enbart orginaldelar med vissmodifikation har du närmare 300 kusar i v-max4an (förutsatt att man kuggar om den i delningen). Hur många hästar tar RX1an fram med enbart orginaldelar?

Sätt en RX-1 med turbo och en V-max4 med turbo och kör ett par vintrar så lär du se vad som funkar bäst... och 300 hk är inga som helst problem att ta ur en RX-1 heller. Hållbart. Och vadå RX-1 turbo eller inte turbo, Vmax4 är ju tvåtakt. Intressant är ju att RX-1 tar ut minst lika effekt utan turbo som Vmax4 gör utan turbo.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sätt en RX-1 med turbo och en V-max4 med turbo och kör ett par vintrar så lär du se vad som funkar bäst... och 300 hk är inga som helst problem att ta ur en RX-1 heller. Hållbart. Och vadå RX-1 turbo eller inte turbo, Vmax4 är ju tvåtakt. Intressant är ju att RX-1 tar ut minst lika effekt utan turbo som Vmax4 gör utan turbo.
Plus tio år och 200-250 cc.. Jättekonstigt..
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Och väldigt lite har hänt på tvåtaktssidan när det gäller effekt de senaste trettio åren.
Hmm, där tror inte jag att jag håller med... Tycker det har hänt enormt mycket på tvåtakt dom senaste 30 åren...
bara på början av 80 talet låg effekten på tex. en 440 motor under 50 hk och vad plockar man ut idag på en 440 110-120 hk??
Sen har det ju kommit avgasventiler och massa annat lull lull till tvåtaktarna.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
V-maxen chokade världen. RX1an förändrade den. Utan RX'en så hade nog inte Ski-doo pysslat med 4-takt skotrar idag :D troligen ingen annan heller.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm, där tror inte jag att jag håller med... Tycker det har hänt enormt mycket på tvåtakt dom senaste 30 åren...
bara på början av 80 talet låg effekten på tex. en 440 motor under 50 hk och vad plockar man ut idag på en 440 110-120 hk??
Sen har det ju kommit avgasventiler och massa annat lull lull till tvåtaktarna.
Kolla effekten i en del maskiner på 70-talet och säg att det hänt mkt.
Fan finns ju 2t med väl över 100Hk redan då. Effektmässigt är inte skillnaden så stor , däremot så håller dom väl lite bättre.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hmm, där tror inte jag att jag håller med... Tycker det har hänt enormt mycket på tvåtakt dom senaste 30 åren...
bara på början av 80 talet låg effekten på tex. en 440 motor under 50 hk och vad plockar man ut idag på en 440 110-120 hk??
Sen har det ju kommit avgasventiler och massa annat lull lull till tvåtaktarna.
Han menar nog raceskotrar som Srx 440, anser inte att dom räknas.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hmm, där tror inte jag att jag håller med... Tycker det har hänt enormt mycket på tvåtakt dom senaste 30 åren...
bara på början av 80 talet låg effekten på tex. en 440 motor under 50 hk och vad plockar man ut idag på en 440 110-120 hk??
Sen har det ju kommit avgasventiler och massa annat lull lull till tvåtaktarna.
1976 tog Yamaha ur 110 hk ur SRX440. Barasåattduvetalltså...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Han menar nog raceskotrar som Srx 440, anser inte att dom räknas.
Och dagens 440-skotrar är...? En Kawasaki Invader tog ut 90hk 1978, ingen raceskoter och kan mycket väl jämföras med en vanlig bruks-440 som tex Arctic ElTigré från 1992 eller liknande. Idag är ju 440 ren raceklass, men det fanns ju även då riktiga dräpare som Kawasaki 550 som hade effekt i klass med dagens 600-or.

Alltså - ingen skillnad på trettio år.
 

Aktse

Ny medlem
24 feb 2009
2
0
1
Det är klart har man inte råd att köpa sig en RX1 så kan man alltid skaffa sig en Vmax-4 om det nu skulle vara nån större glädje :D...
 

DB

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Trist att vissa inte kan hålla sig till ämnet....
Men jag har testat min dåvarande Apex -06 mot en frisk och rätt inställd Vmax -4 800 -96 och det var jämt allt berodde bara på vem tog starten.