RX1 mot Vmax-4

Mad

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Är det nån som har testat om en RX1:a är snabbare i aceleration än en Vmax-4:a? Är det nån fördel med fyrtakts motor där? Dem har ju ungefär samma vikt och samma antal hk, så det skulle vara intressant att veta.
 

T5

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Piteå Sverige
RX1´an har jag inte provat emot men en gammal skoter mot en ny är svårt att jämföra med, det beror på i vilket skick dom är!
Det finns säkert frächa V-max 4:eek:r som är välhållna någonstans.
Allt är relativt, ta ingenting för givet.
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Hahaha... en asgammal tråd men en jävl..t kul frågeställning. Vad tror ni? har ett gammalt lik som en V-max 4 någon chans mot RX-1:an.

Personligen sätter jag en 5:a på Rx-1:an
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hahaha... en asgammal tråd men en jävl..t kul frågeställning. Vad tror ni? har ett gammalt lik som en V-max 4 någon chans mot RX-1:an.

Personligen sätter jag en 5:a på Rx-1:an
Ett gammalt lik och ett nytt lik mot varandra. Varför skulle det vara ojämt?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kan inte annat än hålla med edvinsjolund.
Det finns ingen Charm i en sån skoter som Rx1.

V-Max 4'an däremot är ju något helt annat som definitivt har sin charm.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Undra hur många här som verkligen har kört RX1an :) och då snackar vi inte om två tre mil. Kan lova att ingen kliver av den utan leende.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
En sak är säkert.

Jag skulle aldrig kunna äga en RX1 av den anledningen att det inte är en lekskoter.
Inte en chans i världen att det går leka med den.

Och visst har jag kört rx1 mer än någon mil. Inte särskillt stort smile efter körningarna.
Mer ett sug efter att få sätta/ställa sig på en skoter som det går göra om man vill med.

Nu är ju inte 4'an någon som helst lekskoter heller, men det är helt klart något av det fränaste Yamaha har tillverkat genom tiderna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Undra hur många här som verkligen har kört RX1an :) och då snackar vi inte om två tre mil. Kan lova att ingen kliver av den utan leende.
:rolleyes:

Precis. RX-1 är ingen cross-440 vilket många tycks tro... och ändå "vet" ju alla att den är så dålig...ujujujuj. Dåligt självförtroende?

OnTopic: Vmax4 har naturligtvis inte en chans på något som helst underlag. Det är ju modernare grejor helt igenom i RX-1. Därmed inte sagt att Vmax4 är en tråkig skoter, tvärtom - den tillhör det hårigaste som producerats, både designmässigt och som koncept.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
:rolleyes:

Precis. RX-1 är ingen cross-440 vilket många tycks tro... och ändå "vet" ju alla att den är så dålig...ujujujuj. Dåligt självförtroende?

OnTopic: Vmax4 har naturligtvis inte en chans på något som helst underlag. Det är ju modernare grejor helt igenom i RX-1. Därmed inte sagt att Vmax4 är en tråkig skoter, tvärtom - den tillhör det hårigaste som producerats, både designmässigt och som koncept.
Det är nog ingen som förväxlat Rx-1 med en cross-440 någonsin i historien.
Det är tunga åbäken, det finns inget att diskutera om den saken.

Funkar på led och verkar hålla ihop bra dock.
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Rx-1 är byggd bara för en sak och det är top speed som den gamle Tikka brukar säga.

Rx-1 med turbo.... är så mycket power så du får hår på röven av att köra den...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är nog ingen som förväxlat Rx-1 med en cross-440 någonsin i historien.
Det är tunga åbäken, det finns inget att diskutera om den saken.

Funkar på led och verkar hålla ihop bra dock.
Tunga åbäken i jämförelse med vilka skotrar då? Förväxlingen sker ju hela tiden - "mycket tyngre än min M7 i lössnön" osv. Det är bara att läsa vilken tråd som helst om Yamaha i allmänhet och RX-1 i synnerhet...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tunga åbäken i jämförelse med vilka skotrar då? Förväxlingen sker ju hela tiden - "mycket tyngre än min M7 i lössnön" osv. Det är bara att läsa vilken tråd som helst om Yamaha i allmänhet och RX-1 i synnerhet...

Jag jämför den inte med någon, den är bara tung. Och ja, jag har kört
Rx-1:eek:r. Jag säger inte att det är en dålig skoter, för det är den inte.

Du har naturligtvis rätt i att man inte ska jämföra äpplen och päron.

Jag menade att två blysänken med lika mycket effekt och liknande vikt inte borde vara så ojämna i acceleration.
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Ni som säger att RX1:an känns tung? Har en 07a och har aldrig upplevt att den skulle vara tung! Däremot har jag kört äldre rx1or och där jag inte kan med sittställningen. Smaken är dock som .......
Personligen köpte jag inte den för att hoppa på någon bana eller så, utan för hur jä...a bra denna maskin går! Jag har alltid ett smile på läpparna när jag varit på tur. Ljudet, karaktären är helt underbar. Kommer aldrig köpa 2-smoke igen!

Från år 06 så har RX1:an helt nytt chassi och boggi mm, insprutning mera hk. Har kört hårt efter leder och i fjällen och inte har XP 800 mm kört ifrån mig utan tvärt om!

Kan det vara så att ni som upplever maskinen sopm tung kanske inte väger själv så mycket? För det är en manlig skoter och inte en skoter för smågossar! :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som vanligt har alla sina teorier. Ypperlig lekmaskin,dock inte någon maskin man hoppar med. Det enda som behövs är lite mer öppna ytor. Kan vara hur kul som helst i pudersnö.

Klättra är inte heller några problem :)

Men visst är det trångt och djävligt är det en annan femma. Funkar i mkt mer än toppfart kan jag lungt säga.

Men om man går på ämnet så vette fan hur det skulle stå sig mellan en V-Max4'a och en RX'1a tror inte man ska säge det ena eller det andra. Hade inte en årsmodella av V-max 4an lite mer under huven ?

Finns ju fan skotrar från 70-80 talet om är snabb 0-100 iaf :) Frågan är hur långt man skall mäta.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ni som säger att RX1:an känns tung? Har en 07a och har aldrig upplevt att den skulle vara tung! Däremot har jag kört äldre rx1or och där jag inte kan med sittställningen. Smaken är dock som .......
Personligen köpte jag inte den för att hoppa på någon bana eller så, utan för hur jä...a bra denna maskin går! Jag har alltid ett smile på läpparna när jag varit på tur. Ljudet, karaktären är helt underbar. Kommer aldrig köpa 2-smoke igen!

Från år 06 så har RX1:an helt nytt chassi och boggi mm, insprutning mera hk. Har kört hårt efter leder och i fjällen och inte har XP 800 mm kört ifrån mig utan tvärt om!

Kan det vara så att ni som upplever maskinen sopm tung kanske inte väger själv så mycket? För det är en manlig skoter och inte en skoter för smågossar! :)
Några rättelser. Den nya boggien kom -05, Framvagnen kom -05 med Vector (a-armar , spindlar och lite annat tjafs) , osäker om den hamnade på 05ans RX eller inte. En hel del av nyheterna -06 fanns redan 05, RXen lättades rejält till 05. Dock är stora delar av chassiet nytt.

Bla körställningen :) Tunneln verkar dock vara gemensam för 08'ans prylar passade rakt av på min. Vissta fan går dom fint men är man en slyngel på 60-70 kg blir det ju lite jobbigt...
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Alltså ämnet nu. Rx-1:an går ruskigt bra, dock så är det ruskigt mycke att åka med i v-max 4 trots att det är en sån gammal skoter. så ska ni bara dra rätt fram är det inte säkert rx-1:an håller hela vägen vet inte vet bara att dom går grymt bra v-max4:an.