RX Warrior -04 Startmotorproblem

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
När skotern stått en period, 4 - 7 dagar, och jag ska starta så smäller det direkt till i motorn. Ett metalliskt högt ljud. Sen orkar inte startmotorn. Låter som att batteriet är dålig trots nyladdat eller t.o.m. starthjälp. Om jag då klickar (korta startförsök) på startnyckeln 4-5 gånger så funkar kommer den igång och funkar sen problemfritt. Har aldrig hänt flera ggr samma dag. Kör jag varje dag funkar det bra. Men så fort den stått länge trots varmgarage.

Nån som vet vad det kan vara?
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Det har jag inte provat. Ska kolla det. Men jag har provat att rucka lite på variatorn efter att startmotorn låst sig och då funkade det direkt. Tänkte att tag att remmen låser sig på nåt vis i variatorn men så är det inte heller.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Orsaken var långsökt men ändå så självklar när jag hittade felet. Förgasarna småläcker bensin som rinner ned i vevhuset så det blev hydrostatic lock. Lite press på att dra runt motorn tryckte ut en del bensin så det blev plats för kolvarna så startmotorn kunde dra runt och motorn startade. Återstår att se om det blivit några motorskador. Oljan var kraftigt utspädd av bensin men jag vet inte om blev sist jag startade eller om det varit längre.

Hittar inget direkt fel i förgasarna. Har ändå bytt O-ringar på munstyckena mot botten på flottörhuset som jag hört kan vara problemet även om jag inte förstår hur.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan få det om man fraktar den med släp och har mycket soppa i tanken.
Möjligen om den står upp-pallad bak med mycket soppa att det kan göra så om nivån i husen är lite för hög.

Har själv monterat bränslekranar på DinoRXen så jag kan stänga om jag vill.