Rx-1 Variator funderingar..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lite frågor som vanligt.. =)

1.Vad ska den varva vid full mutter..?

När jag står still o trycker fullt sticker den snabbt upp till c:a 8500RPM sen tar det stopp.. Testa över en sjö, snabbt (1-2sek) upp till 8500RPM, sen kanske det tog ytterligare 10sek innan jag klätra över till c:a 9200RPM (sen var det dags att bromsa):eek:

2. Antar att allt inte är som det ska i variatorerna, men är det någon mening att bry sig om det i vinter då jag till sommaren kommer förlänga till 365 samt skaffa en rull sekundär..?
Antar att det kommer kräva en annan variator setup med den längre mattan..?
V-kittet kommer bli ett Heavy Hitter lr SuperTorquer

//Rasmus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har du inte laddat ner manualen från Yamahas hemsida ännu .. *S*
10,250 rpm om jag inte minns helt fel. Troligen är Fjädern i din skundär slut, ta lös och mät den. 75mm ska den vara om jag inte kommer ihåg fel.
Kan behövas bytas i primären också.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo det har jag, men hade lite mera fråga endå.. Tänkte slänga upp allt samtidigt.. :aetsch:

OT:

Okej, Nej det får vara i vinter, den funkar ju fint endå... Går tillräkligt bra för att jag ska inte orkar göra något..:rolleyes:
oxå, har ett konstigt (?!) inslag. Det är inte distink utan mera mjukt o ryckigt. känns som från 3200RPM - 3800RPM är inslaget..?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ang maxvarven, den skall hoppa upp ganska snabbt till ca 10200 och sedan klättra upp mot 10500 under tiden som du klamrar dig fast i styret.

Tillslaget låter något lågt, du kan ha en lite trött primärfjäder speciellt då den varierar, därav de lägre växlingsvarven. Byt fjäder och passa på att rengöra. Kolla också remmen.
Kollar också sekundärens förspänning.

Kanske att du förutom byter till ny primärfjäder byter till vit sekundärfjäder...

Sedan skall du tänka på att om tillslaget är 3800 motorrpm, så skall du dra bort nästan 20% för att få variatorrpm. Iom att primären bara snurrar på med 3000 så blir det en mjukare start.