RX-1 instabil på led

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

Min flickvän slog till på en Yamaha RX-1 2003 i vinter.
Den upplevs som instabil på led. Mao den kastar med bakändan trots jämn gas.

Har bytt alla bussningar i framvagnen men ingen större skillnad.
Originalmatta och original i övrigt. Den har gått 750 mil och är välskött.

Någon som vet hur man får bukt med det eller måste hon leva med det.
Hur uppträder era RX-1 ?
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Du har en klok flickvänn:) Följ dessa råd och du kommer få en mycket glad flickvänn.

Lycka till / Rizzzo


You need to read the manuals and then do some testing. I hesitate to give you the below cause it is all in the book. People who do not read the book often have a lot more problems. But, ...

If you have studs, you have to match up the carbides with the number of studs. If you have old carbides that are not sharp, they need to be replaced, if you expect to turn on icy trails. Given that you have matched and sharp carbides, ...

Loosen ski springs such that the A-Arms are nearly parallel to the ground. Make sure you have equal pressure on the springs. You can use two scales (one under each Ski) and a 4"x4" under the track to get the same ski pressures, if you are a perfectionist. Otherwise, just count the turns of the nut to make them equal.

Depending on how much you weigh(Sag 45mm), you need to set the spring on the rear suspension's rear shock. The more you weigh the more pre-load on the spring. If you later find that you are bottoming, then you need more spring pressure. Do not overdo this setting.

Let the straps out fully, Then set rear suspension's front spring support washer so you have just enough tension on the support washer to keep it firmly in place.

Then test the sled. If it wheelies, then extend the control rods. If the rods are fully extended per the manual and it still wheelies, then shorten the straps. Once you have the control rods set, so that it no longer wheelies, then try some turns. If it pushes through the turns, tighten straps until you have the carbides digging in good enough to make the turn. Do not over do it.

Then once you all of the above right go back to the rear suspension's front spring. Adjust it so that you have just enough tension on it to keep the support washer in place.

From this starting place, if you need more ski pressure, then shorten straps. If you need less ski pressure, then lengthen straps. Whenever you do this, check that support washer to make sure the spring is firmly held in place but not overly compressed.

If you find that you have the straps out all the way, and there is still to much ski pressure, then you tighten up on the rear suspension's front spring to take up some of the weight off the skis.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla hur skidorna pekar också samt att dom inte kan röra sig mot eller ifrån varanda dvs att toe in eller toe out kan ändras. 03an har en del att önska också kolla på yamahas 4t forum i usa.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Gjorde inställningarna enligt råden och skotern blev mycket bättre. Dock inte helt bra.
Jag tor att det är det höga skidtrycket och spårvidden i kombination med kort katta som är problemet.

Nu ska 345 matta monteras. Få se hur det blir.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har den original halkmatta från -03 så är den en smula lynnig.

Med 345 blir det nog bra, kör med riktiga förlängningar som också förlänger slidsen, dvs inget snik-skit-kit.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ett tips till! montera dubbla styrstål skillnaden går inte att jämföra mot singelstål, ska finnas på åt-försäljare gäller även alla yamaha skotrar enligt vad jag erfar har det själv blev en helt annan maskin
vid körning efter led, slipper sidokasten.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, speciellt om man har de smala originalskidorna. Å andra sidan så brukar man inte fluffa runt så mycket med en kort RX-1a. :)

På de längre RXorna, speciellt med lite rejälare kammar så känns det onödigt. De är inte alls så nervösa på led.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Vill man ha rak kurs på led finns bara en riktigt bra metod som redan nämts TÅ UT. Men det ska vara ordentligt TÅ UT! Jag kör 15mm för att få min cat stabil på led. Och om det inte duger så får man släppa ner boggin i fram så skidtrycket avtar mer o mer.

Allt under 15mm Tåut på min släde ger nervöst kastande i alla farter.