RX-1 / FX Nytro

magnil

Medlem
21 jan 2008
10
0
1
Göteborg-Sälen
Jag förstår inte riktigt skillnaden på RX-1 och FX Nytro, hoppas ni kan hjälpa mig,

Motor: Vet att den ena är 4-cyl/150 hk och den andra 3-cyl/130 hk men vilken är bäst och trevligast? Modernast konstruktion? Driftsäkrast? Litar inte bara på siffror. . .

Skoter: Vad är skillnaderna på skotrarna? Vilken lämpar sig för vad? Vilken föredrar du och varför?
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
RX1:an är väl mer tänkt för långa turer på och omkring skoterleder, den har större bränsletank och är inte lika hög. Har kört 62 mil med min nya RX1 Warrior nu men endast provsuttit FX Nytro. Motorn är förstås häftigare på RX1:an, fast 130 HK räcker ju långt.

Läs under recensioner så finns mer att begrunda.
 

magnil

Medlem
21 jan 2008
10
0
1
Göteborg-Sälen
OK, verkar som det är RX-1 som gäller för mig. Behöver dessutom drag och såg att det inte gick att sätta på Nytron så då blev ju valet ännu lättare.

Då är det bara att bestämma om det skall vara en Warrior eller den korta. . .
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Aha, för annars är nytron en riktig busmaskin, till 100% medan rx1an är mer, ja som rojo säger.... led dräpare :)

Men om du måste ha drag blev det mkt lättare antar jag? :)
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Har en Warrior -07 och måste säga att den går bra som tusan!
Vill man mata mil så är den kanon! Motorn är fantastisk och jag kommer aldrig köpa 2-takt igen! Jag köpte RX1:an för att kunna hålla högt tempo utan att vara rädd att den ska "Blowa up!".
Nytron sitter man som sagt mera upprätt och ska man köra långt och länge så har du fartvinden rätt på kroppen, kan vara en liten nackdel för endel. Skulle säga att du har då valt rätt märke i alla fall, sen vad du väljer.....Nytro....eller varför inte en RX1:a?! ...hehe svårt val.;)
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
För min del när det gäller nöjesmaskiner både för skoter och hoj så är det absolut avgörande själva "känslan" när jag kör. Därför föreslår jag provkörning, det är mycket individuellt vad man gillar. RX1:an är ju dyrare än Nytron och förstås lite mer påkostad för långtouring. Man kan tänka sig att marknaden är mest tänkt för amerikanare med vikt på +100 kg som vill åka långturer med hög komfort. Fast den funkar bra för mina 85 kg på svenska leder också. Men ska du tokköra över alla gupp är nog Nytron lämpligre.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har beställt drag till min Nytro Mtx av www.mnracing.se finns tydligen inte orginal drag till Mtx men det finns orginal drag till Rtx:n
Jag har kört 97mil med min Nytro och jag tycker den är väldigt trevlig att köra lite längre turer med (10 - 30 mil ) jag har inte kört ngn rx1 så jag kan tyvärr inte jämföra med den.