RX-1 funderingar

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Snön ligger på backen men inte står det nån skoter i garaget.
Hade min första skoter förra vintras, en vector -05 så ni vet vad jag är "van" vid.

Nu har jag funderat på en Rx-1a men som jag förstått det så är dom första modellerna inget att satsa på ?

Vad är det egentligen som skiljer på modellerna mellan 06-08? Är alla "apex"? Vad skiljer SP modellen från dom övriga?

Är det i övrigt stor skillnad på den nya rx-1an från 06- mot den äldre generationen?

God jul!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
SPn har en annan boggie. Dom andra har monoshockboggien. Om du frågar mig så är det den bästa Yamaha har hostat fram. Dock så ska det vara en öhlinare i den.

Dom äldre maskinerna 03-04 har proaction boggien. 05 kom monoshocken på korta maskinen. Warriron kom med den 06.

03-05 har en äldre framvagn så dom är lite mer tungstyrda. Går att byta ut mot nyare om man vill.

05an är rätt lik vector, har en hel del som sen sitter på 06orna också.
Men om du köper en med monoshocken, kolla noga efter sprickor i främre Armen. Motormässigt så går det inte att jämföra RS med RX.

05an är lättare än dom andra.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
rx-1:ans kraftiga motorbroms gjordes det väl något åt också på dom senare modellerna.
och så blev sadeln högre

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag skulle satsa på en 08 Warrior jubilemumsmodellen med Öhlinare runt om eller 07-09 GT-modellen. Det finns ju välskötta till riktigt bra priser, särskilt med tanke på att en ny kostar 165.000:-