rustar assaulten inför vintern:-) assault rmk -13

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Hur har inkörningen sett ut på dessa 20 mil?
Börjar med att starta låter tugga på tomgång några minuter slår av låter värmen sprida sig. Startar igen sedan låter jag den stå å gasar då och då till 30-40+ vatten temp sen försiktigt iväg på varierande gas till 50+ körde hårt efter leden med pumpgas 10 mil sedan 9 mil har jag kört tranpsort till lössnö å lekt. Pumpgas
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Kör du smidda kolvar? Sett precis detta på flertalet som körts med wössner kolvar som ringgapet ej justerats på. Följen blir att ringen inte kan expandera utan att den ”nyps fast” i cylindern istället. Svaga punkten är just där. Ser även ut som att det släppt bitar om jag inte ser fel.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Kör du smidda kolvar? Sett precis detta på flertalet som körts med wössner kolvar som ringgapet ej justerats på. Följen blir att ringen inte kan expandera utan att den ”nyps fast” i cylindern istället. Svaga punkten är just där. Ser även ut som att det släppt bitar om jag inte ser fel.
Gjutna sno x. 0.45 är ring gap. Cylindern är 19 Mil gammal tycker portarna ser konstiga ut..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Om fler ställen runtom cylindern ser likadana ut som bakre spåren så är de garanterat ringgapet som va för litet. Ett helsäkert tecken på tight ringgap är om kolvarna är oskadade dvs inga nypskader på dem utan endast på cylinder och ringar. 0,45mm gap duger i 9 fall av 10 men om ringarna blir varmare än normaltemp så kan de svälla fast om den går snålt i något register. Därav måste man sätta ringgapet till minst 0,55mm på en 800 twinn.
 
Reactions: trixa

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Okej! Har inte nypt än så ska be åf kontroll mäta ringar. Men inga kommentarer angående portarna? Ny renoverad
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Boost III jag vetteklån om 0.55mm verkligen är ett "måste". Axysarna kommer ju std med 0.45mm och där nyper dom ju inte i tid och otid. Inte ens min nyper ju ;)

Mätte du kolv till cylinder spelet vid montering? Jag tror du har likadana skador på avgassidan också. Man ser det dock inte när du filmar från den sidan.

4 hörns nypning är ju välkänt... Detta kan faktiskt hända när du ligger på leden å ledkör på mellanregistret och sedan pumpar upp till fullt och sedan backar av till samma position på mellanregistret. Då bygger den värme fort....

För -13's maskiner gick jääääävulst snålt på mellanregistret!

Kan hända att du hade lite för tight kolvspel i kombo nu med att du körde å pumpgasa på leden.

Ska man köra in en maskin så tycker jag personligen man ska hålla sig ifrån leden. Jag har själv gjort samma sak en gång och den nöp likadant. Detta var också på en -13!

Varmkör hemma i garaget 1-2 gånger så man får fyllt på kylarvätska. Sedan kör man å lastar av vid en äng eller myr med mycket snö. Där kan man köra in den då mycket belastning är bra! Då ligger man aldrig på dellast där de går som snålast.

Med de sagt menar jag inte att man ska ligga å vrålköra. Utan varierande gas 4.5-6500rpm upp å ner i långsamma cykler. Av och till någon fullgas i korta cykler.

Lite extra olja i soppatanken skadar inte heller.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Boost III jag vetteklån om 0.55mm verkligen är ett "måste". Axysarna kommer ju std med 0.45mm och där nyper dom ju inte i tid och otid. Inte ens min nyper ju ;)

Mätte du kolv till cylinder spelet vid montering? Jag tror du har likadana skador på avgassidan också. Man ser det dock inte när du filmar från den sidan.

4 hörns nypning är ju välkänt... Detta kan faktiskt hända när du ligger på leden å ledkör på mellanregistret och sedan pumpar upp till fullt och sedan backar av till samma position på mellanregistret. Då bygger den värme fort....

För -13's maskiner gick jääääävulst snålt på mellanregistret!

Kan hända att du hade lite för tight kolvspel i kombo nu med att du körde å pumpgasa på leden.

Ska man köra in en maskin så tycker jag personligen man ska hålla sig ifrån leden. Jag har själv gjort samma sak en gång och den nöp likadant. Detta var också på en -13!

Varmkör hemma i garaget 1-2 gånger så man får fyllt på kylarvätska. Sedan kör man å lastar av vid en äng eller myr med mycket snö. Där kan man köra in den då mycket belastning är bra! Då ligger man aldrig på dellast där de går som snålast.

Med de sagt menar jag inte att man ska ligga å vrålköra. Utan varierande gas 4.5-6500rpm upp å ner i långsamma cykler. Av och till någon fullgas i korta cykler.

Lite extra olja i soppatanken skadar inte heller.
Första gången jag bytte kolvar iår körde jag knappt in utan rätt ut på myr och brydde mig knappt om gas å ingen olja i tanken. Andra gången startade jag många gånger i garaget bara nån minut sedan varm körde jag i omgångar innan jag började köra sedan varierande pumpgas hela tiden
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

Fasningen på portarna då? Det är ju knappt något ringstöd där
De flesta nyare skotrar har värdlöst lite cylinderyta mellan portarna de är totalt vansinne då ringöppningarna ligger där. Dina cylindrar ser ut som alla andra.
Ang ringgapet 0,55mm så är de tips från trimfirmor som säljer kolvar för de har visat sig att vissa 800+cc maskiner har skurit med mindre ringgap. Om årg 13 går snålt i mellanreg så är de en bra ide att ta till på ringapet.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har lämnat min egna rmk till sgt då jag inte löser varför den nöter på 4 hörn. Lånade tjejens pro på lördag och körde varierande gas kring mellanregister upp och ner. Sedan tändes motor lampa och varnar på knacksensor. Stängde av startade om ingen varning körde en bit sedan blev det vagn där ifrån. Pto stift var ljusare än mag men när jag tog bort grenrör så var avgas sida på mag kolven rejält repig.. Den nöp aldrig men bogserades ändå efter jag sett stiften. Runt 9 och 9.4 i komp med samma mätare som min aldrig visar mer än 8.5 än med nya kolvar
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
https://www.dropbox.com/sh/edi94zy7247f7gh/AAB-yiDvbyh5yfu76D1WB5Ypa?dl=0
Här är cylinder och kolv sedan den nöp 19 Mil gamla. Jag vart less och lämnade iväg. Åf som fick jobbet berättade att schimset satt så hårt att det knappt kom lös från kjolarna. Så dom slipade ur lite grann undersökte allt hittade rem rester i reeds så bytte luftburk. Menade att om schimset är så tight på kjol så kunde ha strypt lite när cylinder blir varm och vill vidga lite..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: rustar assaulten inför vintern:) assault rmk -13

https://www.dropbox.com/sh/edi94zy7247f7gh/AAB-yiDvbyh5yfu76D1WB5Ypa?dl=0
Här är cylinder och kolv sedan den nöp 19 Mil gamla. Jag vart less och lämnade iväg. Åf som fick jobbet berättade att schimset satt så hårt att det knappt kom lös från kjolarna. Så dom slipade ur lite grann undersökte allt hittade rem rester i reeds så bytte luftburk. Menade att om schimset är så tight på kjol så kunde ha strypt lite när cylinder blir varm och vill vidga lite..
De är inge fel på kolvarnas mått vs cylindrarna för då skulle aluminium smält och skurit. De va dock ingen dum ide att slipa ur kolven där den klämmer extra mycket. Om de är fyra eller fler repor runtom en cylinder (utan smält aluminium) är de ett skolexempel på ringzising i första hand ,,,andra hand inte rund cylinder.

Be dem besikta/slipa ur revorna så inte de står ut i cylindern ,revorna får inte ta i ringarna hårdare än övriga cylinderytan nästan på gränsen till inte kontakt med ringarna "ingen kontakt är säkrast" Man använder tushpenna på skaderna och drar kolven med ringarna förbi x ant ggr tills man får en bra nötningsbild. Sätt helst dit nya ringar de funkar med dem som sitter där nu också men nya vore såklart bäst för dessa ringar kan ha tappat spänsten pga varmgången. Sätt ringgapet till 0,55mm på undre ring 0,60mm på övre så kommer den garanterat funka bra sen.

Om du känner dig osäker på firman och dig själv så kan jag besikta cylindrana och slipa skaderna så ringarna bara snuddar revorna samt sätta ringgapet. Jag har slipat och kört 7 rerser värre skader med bra resultat genom åren. Jag har även runt hörnet garanti :madgrin:
 
Last edited: