Rusande tomg Axys 850

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Jo dottern köpte en 2019 Pro rmk 850 155 i helgen men den hade ett problem som jag såg mellan fingrarna på då den va löjligt fin endast 140 tim 217 mil.
Den dröjer kvar på hög tomgång då man stannar från helt genomvarm motor dvs helt urrensad från kallstartssoppa. Den ligger kvar på 3000-3500v i 3-4 sekunder innan den tvärt går ner till runt 1900v. Iom att ägare sa att de hände vid remsprängning så antog jag att remmen rivit sönder vevaxeltätningen bakom varren. Första enkla testet jag gjort är att spraya dit bräcklen men den reagerade väldigt oklart. Jag ska riva loss varren och kolla mer noga.
Eller är de här ett fenomen på vissa 850 2019 i de här fallet. Jag tänker i banorna att Polaris sopade ju in en hel drös med nya mappar i dem när de va inne på service. Polaris försökte få 9 hårdhet stift att funka och då måste man snåla in på soppa men de låter inte som de lyckast för den här äter 9 stift men 8 håller.
Ja frågan är om någ fått detta problem efter en ny flash?
 
Last edited:

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
157
34
28
Timrå
Jag hade liknande problem med min. Den hängde kvar på varven så man fick bromsa ner den. Det löstes med den flash som kom säsongen 20/21, om jag kommer ihåg rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Jag hade liknande problem med min. Den hängde kvar på varven så man fick bromsa ner den. Det löstes med den flash som kom säsongen 20/21, om jag kommer ihåg rätt.
Ok de alltså med 2019 första flash? Den här bör ha senaste från i fjol då den va in på tankmodd men jag är inte tvärsäker.Är de bara o ringa Polaris återförsäljare så ser de vilken mapp som lagts i senats?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.346
1.159
113
Stora Blåsjön
Ok de alltså med 2019 första flash? Den här bör ha senaste från i fjol då den va in på tankmodd men jag är inte tvärsäker.Är de bara o ringa Polaris återförsäljare så ser de vilken mapp som lagts i senats?
Att den varit in för tankfixen betyder inte alls säkert att den är uppdaterad. Vet inte om det syns på chassienummret om du ringer åf vilken mjukvara som är i men borde göra det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Att den varit in för tankfixen betyder inte alls säkert att den är uppdaterad. Vet inte om det syns på chassienummret om du ringer åf vilken mjukvara som är i men borde göra det.
Säljaren sa att de uppdat flashen vid tankmodden så den bör ha den senaste.Han påstår att rusningen kom vid remsprängningen så jag bhoppas på packboxen. Men man blir rädd då man läser om alla rusningar 19 och 20 maskinerna har haft för sig på usa forum, de kan tom hänga kvar på 5000varv ocgh de har haft ett hell att få ordning på det. De har bytt flashar på löpande band under 19-20 och när de väl fått till rusningen har de gått fett o dåligt istället. Nu är de ju 2026 så jag hoppas man fått till en bra mapp nu? Jag såg tom att många spikade i non etanol läget med någon av de tidiga flasharna. De är väl åtminstone borta nu hoppas jag?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
157
34
28
Timrå
Ok de alltså med 2019 första flash? Den här bör ha senaste från i fjol då den va in på tankmodd men jag är inte tvärsäker.Är de bara o ringa Polaris återförsäljare så ser de vilken mapp som lagts i senats?
Nej, problemet kom för mig efter första uppdateringen. Den gjordes för att den var grymt svårstartad ibland när den var varm.

Men den slutade hänga kvar på varven till slut. Det vara bara mappen som ställde till det i slutändan. Vill minnas att dom sänkte varvtalet som avgasportarna öppnas vid och hur inkörningen räknas ner i den flashen, bland annat.

Det är tydligen viktigt att lära in avgasportarna riktigt efter uppdateringen också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Nej, problemet kom för mig efter första uppdateringen. Den gjordes för att den var grymt svårstartad ibland när den var varm.

Men den slutade hänga kvar på varven till slut. Det vara bara mappen som ställde till det i slutändan. Vill minnas att dom sänkte varvtalet som avgasportarna öppnas vid och hur inkörningen räknas ner i den flashen, bland annat.

Det är tydligen viktigt att lära in avgasportarna riktigt efter uppdateringen också.
Ok bra info. Ja firmor måste göra någ typ av inlärning av avgasportarna. De missades av några enstaka firmor i usa och då gick de inte optimalt. Man får hoppas ingen missar de nu för tiden. Jag har inte börjat med felsökningen än men de kommer när jag fått ut en bunt skotrar ur garaget.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.951
904
113
Kramfors
Nu har jag börjat felsökningen av rusande tomg. Innan jag körde in den i garaget så såg jag att den va i etanolläget. Aj fan tänkte jag då rusar den väl än värre i non eht.Yes jag höll på dog den stannade kvar otrevligt länge på 5000v så man fick bromsa ner den. Ringe Polaris och frågade om de fipplat i senaste flashen vid tankmodden och de stämde den har senaste. Då bör de inte va mappen förutsatt att de komihåg att lära avgasportarna efter nya mappen. Jag glömde fråga det men jag vet inte om maskinen lär sig sjäklv efter ett tag? De kan bli tokig om de missar det enligt usa forum,,,Eller?
Packboxen bakom varren va tyvärr i bra skick men passade på att svetsa fast ramlagret.De gick väldigt bra med en loppa längst ut på ytter lagerbana och svetrsloppan fick typ rinna ner i en grop i blocket som jag slipat innan ska visa bilder. Nu är lagret låst utåt och innåt. Packboxen får man slipa ur lite för svetsloppan bara och limma den. Men de gäller att täcka lagret noga men de är enkelt om man klipper bort kanten på packboxen man brutit loss och vänder den bakvägen in mot lagret. På med packningsklister bara och tryck in den och lås fast med ett kraftigt straps på vevaxeln. De krävs såklart en tigsvets och tungan rätt i mun.
Vid senaste körninge utan huv så syns och hörs det att avgasbussningen läcker ganska mycket mellan pipa o yrör. De kan fucka upp avgastempsondens mätvärde så ecu ändrar bränsle och tändning. Jag tänker att när man släpper gasen kan nog luft sugas in där och kyla sonden och då snålar ecu ner mappen för att få upp piptemp = rusning ,, jag hoppas de är så enkelt. Men pto sidans spridare är misstänkt också då stiftet såg bedrövligt ut visserligen åt de fetare hållet och inte lite heller de såg ut som asfalterat svart klägg. Magsidan såg bara fet ut men den har körts på etanolläget och gud vetr hur länge så jag måste testa spridarna lös och tvätta dem. Iom att Polaris tekniker söp till redan 2016- och tog bort bränslefiltret mellan tank och fuelrail så lider de också av igensatta spridare stup i kvarten så jag ska mecka dit ett tvättbart 100 microns filter. Jag besiktade även reedventilerna för de är väldigt enkelt på de här maskinerna. In med en endoskopkamera via luftintaget på vänstetrsidan, bort med tygluftburkskanalen såklart. Man får in hela armen lufburken så de är enkelt att filma reedsen. De är bara tejpa fast full gas så är de öppet hus rakt in. Polaris gummidämpade V-force 4 reedsen är ju hållbar så de va såklart ok. Forsättning följer väntar på vevaxeltätning och avgasmunk bara.
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter