RS VIKING PROFESSIONAL

15 dec 2010
8
0
1
Hej.

Är det ngn som har koll på bränsleförbrukningen till denna maskin. Jag har precis köpt en beggad på 200 mil. Vad ska den ligga på vid normal blandad FRITIDS körning?, mest spår och lite lössnö ngn gång då och då. Jag har en hel del erfarenhet av just rs vikingen då jag har kört den i arbetet på skidanläggning, då tar den ca 1.8... Och då får den smaka lite i backarna :heh:

Tacksam för svar
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan säga så att den kommer ligga ungefär 1.8..kanske 1,5 vid sån körning..sålänge du inte knappar på en kälke bakom så brukar de inte vara såå jäääätte jätte stor skillnad.då du knappast är en sån som far å matar upp för en backe på 500m lång med 90graders lutning
 
15 dec 2010
8
0
1
Nu är det ju så att jag redan har kört lite med skotran och fått en förbrukning på mellan 2,2 och 2,5 liter per mil!!! Ville bara ha lite info innan jag nämde det... Har pratat med en lokal yamaha handlare (Kiruna). De menar att jag kör för långsamt, att variatorn inte växlar ur ordentligt osv. Nog för att jag har kört LITE långsamare än normalt pga. liten mångd snö på backen men jag är grymt skeptisk till påståendet. Så stor skillnad som 0,8 liter per mil borde det inte bli. De menade tom. att en viking kunde gå på så lite som 1,2 liter per mil vid väldigt fin ledkörning (vilket jag tror på när tomten kommer med klapparna).

Det konstiga är att den går fint på tomgång och även vid "normal" körning, har även kollat att choken inte ligger på. Den kan lukte lite bensin när man kör långsamt (runt 20). Försökt kika efter läckage men kan inte se ngt.

Är det ngn. som har en ide på orsaken??
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror din handlare har hyfsat rätt, visst kan något vara fel men min erfarenhet av 4taktarna är att dom går som snålast om man står på lite =) Precis som det ska vara.

RX'1an går som snålast om man ligger 70-80 på fina leder... kör man långsamt blir den lite mer "törstig" men allt är ju relativt.
 

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
Precis som föregående skrev, tar mindre bränsle när du fått lite fart på maskinen. Och vid vanlig ledkörning i 6-70 så kommer du säkert ner till 1,5 l/m
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Precis som ovan..När man väl fått lite "snurr" på mattan så hjälper den sig själv något med rotations rörelsen så motorn behöver inte jobba lika hårt för att få mattan att snurra som vid lägre hastigheter då mattan ligger och "bromsar" sin egen rörelse,
pga böjelser osv....
 
15 dec 2010
8
0
1
Kan var så... Jag har nu kört den paralellt med en annan viking i ngr. dgr på jobbet för att jämföra förbrukningen, dock har jag inte hunnit tanka ännu. Återkommer med resultataet efter helgen...

Tjing.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Att bränsle förbrukningen sjunker vid högre farter(typ 60-80 km/h) på fin led säger ju sig själv...Variatorn växlar ju upp. Är ju som att jämföra att åka med en bil vid 2000 rpm på ettan eller femman.....
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Precis som ovan..När man väl fått lite "snurr" på mattan så hjälper den sig själv något med rotations rörelsen så motorn behöver inte jobba lika hårt för att få mattan att snurra som vid lägre hastigheter då mattan ligger och "bromsar" sin egen rörelse,
pga böjelser osv....
Du helt säker på detta?? :confused:
Tillåt mig tvivla
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Du helt säker på detta?? :confused:
Tillåt mig tvivla
Om man säger så här då, lyft upp skotern och gör följande
kör i 20km/h och plötsligt släpp gasen, hur länge rullar mattan?
Gör samma sak när du ligger i 60km/h - skillnad?

Är juh samma sak som när man cyklar, lägg i en hög växel jämför då kraften du får använda när du cyklar sakta jämt emot när du fått upp fart. Givetvis på samma växel.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Om man säger så här då, lyft upp skotern och gör följande
kör i 20km/h och plötsligt släpp gasen, hur länge rullar mattan?
Gör samma sak när du ligger i 60km/h - skillnad?

Är juh samma sak som när man cyklar, lägg i en hög växel jämför då kraften du får använda när du cyklar sakta jämt emot när du fått upp fart. Givetvis på samma växel.
Det går ju åt mer kraft att cykla i 60 än vid 20.....
 
15 dec 2010
8
0
1
Jahaja... Nu har jag tankat upp både min privata viking och företagets jag jobbar för. Nu blev förbrukningen 2.16 l/mil för min och 2.3 l/mil på företagets. Båda maskinerna har haft i det närmaste identisk körsätt. Stämmer nog bra mot den normala förbrukningen på 1.8 under säsongen när backarna är preparerade och skotrarna får sträcka ut mer...

Ska bli intressant att se vad den tar under långkörningar när man kan ligga på lite. Har en kompis som kör sin viking Alltid under 2 liter trots 2 på skotern och packad kälke med varierande snöförhållanden...

Sen har vi ju ett ytterligare sätt att mäta förbrukningen... GPS. Mätaren vet ju trots allt inte att mattan vid ibland ganska så upprepade tillfällen rör sig säker 4 ggr så långt som skidorna, men nästan aldrig tvärtom :) Ibland tungt som satan med höga varv och andra gånger snurrar den hur lätt och fort som helst. Allt beroende på snön...

Nåväl, tack för visat intresse iaf... Tjing Tjong