RS Venture?

mic

Ny medlem
8 mar 2005
2
0
1
Funderar på en RS Venture
Är det nån som har erfarenheter av en sån maskin
Har hört lite dom kan va lite ostabila
Motorn verkar ju gå som ett urverk
Tacksam för svar
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Kolla testen av touringmaskiner i senaste Snowmobile. RS Venture vann överlägset. Lössnöegenskaper, ledkomfort, kraft......ja den var bäst på allt helt enkelt! Några jag pratat med tycker den är lite "topprank" i vissa lägen, men det är å andra sidan de flesta touringmaskiner.

mvh / Matti
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Jag är otroligt nöjd med min. Har kört den ca: 150 mil nu och blir bara mer förtjust i den.
 

janse

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Har kört en 120 mil med min och är ganska nöjd med den förutom, Slides slitaget som nämnts i forumet vill du åka två och kunna köra sakta glöm det :mad: . Om du inte monterat in extra hjul och vagnsbultpatchen. Provade några gånger med min innan jag monterade extra hjul och då hann jag bara några km på löst spår innan slidesen började lukta brännt och smälta. I övrigt är det en fin maskin tar lite bränsle och går förhållandevis bra i snön.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
janse skrev:
Har kört en 120 mil med min och är ganska nöjd med den förutom, Slides slitaget som nämnts i forumet vill du åka två och kunna köra sakta glöm det :mad: . Om du inte monterat in extra hjul och vagnsbultpatchen. Provade några gånger med min innan jag monterade extra hjul och då hann jag bara några km på löst spår innan slidesen började lukta brännt och smälta. I övrigt är det en fin maskin tar lite bränsle och går förhållandevis bra i snön.
Har du kunnat plocka ut isrivarna och nya slides på garantin p g a den onormala slidesnötningen ?
 

janse

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Bara nya slides. Isrivarna gäller inte Venture än så länge. Monterade vagnsbult så de ligger i tre rader på varje sida. samt monterade 6 st extra hjul. efter det har jag inte haft något slitage på slidesen. Men hur det funkar i längden får vissa sig till våren då spåren börjar bli hårda och isiga.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
janse skrev:
Bara nya slides. Isrivarna gäller inte Venture än så länge. Monterade vagnsbult så de ligger i tre rader på varje sida. samt monterade 6 st extra hjul. efter det har jag inte haft något slitage på slidesen. Men hur det funkar i längden får vissa sig till våren då spåren börjar bli hårda och isiga.
Ok .. jag förstår ..

Men jag blir så less då Yamaha ignorerar problemet och man måste själv fixa felet som existerar på maskinen och slanta en massa stålar i onödan anser jag för man köpte väl en komplett maskin då man betalar över 120 000 kr för den :mad:

Förutom detta så är man ju så fruktansvärt nöjd med maskinen så då blir det liksom så antiklimax på grund av sådant här strul som jag anser vara småpotatis för yamaha scandinavien att åtgärda så samtliga kunder blir supernöjda, jag kan ju inte skälla på min handlare heller för han gör ju allt han kan för att hjälpa till och det är ju klart att han kan ju inte ta hela smällen för sådant själv.:(

Köper man en ny bil och den skulle nöta däcken på ett mycket underligt sätt så fixar ju den bilfabrikanten felet snarast på garantin utan krångel.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sidewinder skrev:
Köper man en ny bil och den skulle nöta däcken på ett mycket underligt sätt så fixar ju den bilfabrikanten felet snarast på garantin utan krångel.
Off topic varning, men "here goes"...........

Nja, inte alltid kanske. Jag jobbar som distriktsveterinär och vi har Passat TDI 4-motion kombi som tjänstebilar. Med den last vi har i bak nöter dessa bilar däck fruktansvärt och på ett konstigt sätt (däcken blir "vågiga" sett från sidan). Vinterdäcken blir obalanserade inom ett halvår efter nyköp/balansering. VAG har inte kunnat fixa detta så vi har fått dras med detta hela bilden "livslängd" (3 år).

mvh / Matti
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
matti skrev:
Off topic varning, men "here goes"...........

Nja, inte alltid kanske. Jag jobbar som distriktsveterinär och vi har Passat TDI 4-motion kombi som tjänstebilar. Med den last vi har i bak nöter dessa bilar däck fruktansvärt och på ett konstigt sätt (däcken blir "vågiga" sett från sidan). Vinterdäcken blir obalanserade inom ett halvår efter nyköp/balansering. VAG har inte kunnat fixa detta så vi har fått dras med detta hela bilden "livslängd" (3 år).

mvh / Matti
Ok men det låter ju inte som normalt brukande då man kör med ovanlig last allt jämt.
Jag menar att Mountain samt Venture modellerna har detta slides nötnings problem vid normal användande av skotern utan några som helst konstigheter och det är onormalt.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sidewinder skrev:
Ok men det låter ju inte som normalt brukande då man kör med ovanlig last allt jämt.
I och för sig tycker man att en kombibil bör tåla lite last.....men nog om detta......

.....håller helt med dig om slidesnötningen på venture! Man skall inte behöva byta slides flera ggr per säsong på en modern skoter eller behöva hålla på med en massa "specialfixar". Yamaha borde gå in med en ny mattkonstruktion, extra boggiehjul edyl på garanti tycker i varje fall jag! Intressant och se hur 2006-ornas RS venture ser ut map matta och boggie, nån som vet!??

/Matti