RS Venture TF ?

uzack

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Jag har planer på att inhandla en RS Venture 05-06 men vet fan inte om jag ska ta en Venture eller en Venture TF.
Jag kommer nog att åka 60-70 % ensam på den.
Och jag är nog en gammal gubbe för er, 50 år och väger ca 100 kg men med barnasinnet kvar så jag vill kunna busa lite också när jag åker själv.
När tanten är med då blir det inget busa av, så det måste gå att köra sakta åxå.
Det är min fösta skoter har inte haft en egen förut men jag har kört en hel del och den sista tiden fyrtaktare, så det är det jag vill ha.
Och effekten på 120 hk tror jag duger mer än väl, men AC`s fyrtaktare utan turbo tyckte jag inte var så värst, t660turbo var bättre.
Har inte provat RS Venturen och har ingen återförsäljare i närheten heller, så därför vill jag gärna höra era synpunkter.
Och om jag köper en beg 05á villka uppgraderingar ska vara fixade om första servicen är gjord ?

Mvh/uzack
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Beror på var du brukar köra också. Gillar du att köra ospårat/puder då kanske TF är någonting för dig. Men annars ser jag ingenting annat än nackdelar med en så pass lång matta.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
tjenna. har åkt venture tf hela vintern å är kanonnöjd. har åkt ca 95% själv. den har inte krånglat nånting alls. det som görs på första servicen är byte en drivaxel cdi box och så gör dom nå me variatorn så den skrammlar mindre. problemet me slidesbränning har vi fixxat genom att he dit 4 små extrahjul och dragit in vagnsbult i mattan där hålen är förtäkta vilket fungerar kanonbra, min är även utrustad me en givi packbox. den som dom flästa köper till me karbonlock sprack sönder när vi hadde en tärmos å lite annat i den.. jag tycker du tar en 05as tf. dom går ruskigt bra i snön ock flippen bak i boggien gör att man kan backa bra i lössnö. det är stor skilnad mot en skoter utan flippen bak. fjädringen funkar kanonbra både me å utan förare. å bränsle förbrukning ligger mellan 1,2 å 1,8 beroende på körning. våran har snittat runt 1,5.btv så är våran till salu nu för att jag ska köpa en ny yamma nästa år. om det är intressant kan du ju maila hargeman1@hotmail.com obs skotern är i mkt bra skick. och har nästan ett års garanti kvar.
 

uzack

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
SlotH skrev:
Beror på var du brukar köra också. Gillar du att köra ospårat/puder då kanske TF är någonting för dig. Men annars ser jag ingenting annat än nackdelar med en så pass lång matta.
Jag bor ju i södra Värmland så det är ju inte mycket djupsnö här utan det blir ju transport på släp en bit upp på helgerna.
Puder är det nog inte tal om för min del mer än i kanske 10 % i bästa fall, utan det är mest ledkörning det är fråga om.
Är det inte bättre stötdämpare på TFén typ gasdämpare ?
Är det fler grejor som är lite mer påkostat på TFén ?
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Hej Uzack.
Jag föreslår att du vänder blicken lite till. Venture är en bra maskin, inget snack om den saken.
Flipp eller inte, spelar ingen större roll. Motorn fungerar mycket bra och är bränslesnål. Mest bara fördelar alltså.

Men du säger att du ska åka mest på led och mest själv.
Då föreslår jag att du tittar på en RS Rage istället. Den har 345 matta och en riktigt bra boggi för ledåkning. Problemet med RS Rage:n är att du inte har dubbeldyna. Men den fungerar utmärkt att ta en passagerar med sig på.

Dessutom har Rage:en gasdämpare runt om. Som funkar bra för tuff åkning.
Själv har jag en RS Rage Turbo. Det är förra årets projektskoter här på Snowmobile.
Bytte till en mindre turbo i helgen och jag är riktigt nöjd. Den går ruskigt bra med turbo. Drygt 210 hk skottar mycket snö och då behövs bra dämpare.
 

uzack

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Leif skrev:
Hej Uzack.
Jag föreslår att du vänder blicken lite till. Venture är en bra maskin, inget snack om den saken.
Flipp eller inte, spelar ingen större roll. Motorn fungerar mycket bra och är bränslesnål. Mest bara fördelar alltså.

Men du säger att du ska åka mest på led och mest själv.
Då föreslår jag att du tittar på en RS Rage istället. Den har 345 matta och en riktigt bra boggi för ledåkning. Problemet med RS Rage:n är att du inte har dubbeldyna. Men den fungerar utmärkt att ta en passagerar med sig på.

Dessutom har Rage:en gasdämpare runt om. Som funkar bra för tuff åkning.
Själv har jag en RS Rage Turbo. Det är förra årets projektskoter här på Snowmobile.
Bytte till en mindre turbo i helgen och jag är riktigt nöjd. Den går ruskigt bra med turbo. Drygt 210 hk skottar mycket snö och då behövs bra dämpare.
Ja det skulle ju vara kanon om jag hade varit singel, men tanten bara vill ha en riktig plats att sitta på dom gånger hon vill med. :cool:
Så den biten är inte förhandlingsbar om det inte ska bli skillsmässa. :D
Men menar du att det igentligen inte har någon större betydelse om man tar den med eller utan flipp i mitt fall ?
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
boggien funkar bättre på tf en eligt min mening. ju längre matta du har ju fler gupp flyter du över. det finns ingen nackdel me längre boggi + att lacken på 05 allså silver är betydligt stryktåligare än va den röda är. du ser märken på den röda på ett helt annat sätt . du kommer inte bli besviken på venturen men ta tf en du kommer inte ångra dig en enda gång när du ska backa där det är löst. skotrar utan flipp gräver ner sig å fassnar. i snomobile när dom tästa dom värsta toringarna i fjol var tf en den enda skotern i hela tästet som gick å backa me i snön.
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
TF eller inte. Det spelar ingen större roll.
TF upplevs som att den går något mjukare med sin flipp. Men den är lång.
384 cm är en lång matta. Buss känsla.
365 som den utan flipp, är också lång. Upplevs ungeför lika långa.
TF har gas dämpare, det saknar Venturen. TF går att backa med i snö, det gör inte Venture, TF går aningen mjukare på gropig led. Men upplevs lång.

Så vilken du väljer spelar ingen större roll faktiskt. Venture TF har fördelar jämfört med Venture.
Dock har båda stora nackdelar då sambon inte följer med. Man vill inte ha någon av dom då man är ensam.
Det är som att åka till kiosken o köpa aftonbladet med en ledbuss.
Det går, men visst känns det lite onödigt att åka med en tom ledbuss till karate träningen två kilometer från garaget.
Trots att sambon gärna vill ha med hela släkten en gång per år till IKEA och handla. Så köper man väl hellre en porsche med stenhårda säten för att köra henne till jobbet. Varje fredag eftermiddag. Trots att hon vill åka i en Limo med bäddbara pös-läder-säten och tv så hon inte missar favorit programmet.

OK jag erkänner att jag drog det ordentligt till sin spets.
Ja, jag har familj och sambo. sen 23 år tillbaka. Jag har haft ledbussar. Men det finns fler maskiner på gården nu.
 

uzack

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Titta lite på Venture 2007 och där har dom gått ifrån den långa mattan och boggyn med Flip.
Venture och Venture GT och Venture Lite har samma mattlängd 365 cm (144").
Och gått ifrån mattlängden på 384 cm
Man kan ju undra vad det betyder, sålde inte TF´en tillräckligt bra ?
Eller vad kan det bero på, vad tror ni ?
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Nog säljer Yamma bra alltid. Tio i topp 06-07:

1) Yamaha Viking
2) Ski-Doo GTX 550
3) Yamaha RS Venture
4) Lynx 5900
5) Arctic Cat Bear Cat
6) Lynx Adventure 550
7) Polaris Widetrak
8) Yamaha Venture TF

8) Lynx Rave 800
10)Lynx Yeti 600 SDI
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nog säljer Yamma bra alltid. Tio i topp 06-07:

1) Yamaha Viking
2) Ski-Doo GTX 550
3) Yamaha RS Venture
4) Lynx 5900
5) Arctic Cat Bear Cat
6) Lynx Adventure 550
7) Polaris Widetrak
8) Yamaha Venture TF
8) Lynx Rave 800
10)Lynx Yeti 600 SDI
Listan ser nog annorlunda ut i dag vilket är lite synd måste gjort ett otroligt tapp i alla fall i Sverige.