rs vector mountain -06...info

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tjenare.
jag ska snart köpa en vector mountain -06.

vore väldigt kul att få höra lite synpunkter om denna skoter.

jag hadde en v-max 700 förut.....kommer jag bli nöjd?

men tänkte mest om vikten305 kg fulltankad känns när man kör?

hur är fjädringen på den?

går det att få nå skidlyft med den?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Du kommer bli nöjd om du gillar 4-takt och det ljudet. Jag som älskar skriket av 2-takts motorer skulle bli missnöjd!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har aldrig kört en 4-takts skoter så det återstår ju att se.

är den smidig att leka med i pudret?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kör själv RX-1a grymt nöjd, aldrig mer tvåtakt :) Dock så vet jag att rippeln inte är i närheten att vara lika rolig. Dom tre cylindriga känns tyngre när man kör än RX-1an.
Skulle bli förvånad om inte inte blir nöjd när du hoppar från en V-max :) Det finns några saker du bör kolla dock. 1) Boggiehjulen. Kolla efter gummisläpp och att lagren är schysst dom små går på ca 500 kr st .... Stora från 300 till 900 :) /st 2) Kolla sekundären efter sprickor. Tror inte det skall vara några som helst problem med sprickor efter 06... Innan 06 så har en del RX1or iaf fått sprickor.

Sen ska du ha klart för dig att vikt är alltid vikt :) Men hur mkt man märker det när man kör går att diskutera. En rejält dålig led så märks det. Men å andra sidan.. en moutain har inget att göra på leden så :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hmm så du menar att rs som har motorn längre bak som väger 25 kg mindre än rx1an känns tyngre under körning?

har en kompis som har kört rx1 och han var grymmt missnöjd.

hoppas att det är nya rx1(apex) du menar.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
hmm så du menar att rs som har motorn längre bak som väger 25 kg mindre än rx1an känns tyngre under körning?

har en kompis som har kört rx1 och han var grymmt missnöjd.

hoppas att det är nya rx1(apex) du menar.
Rs har inte motorn längre bak,men den är mera bakåtlutad än rx-1(37 grader på rs mot 30 grader för rx-1).

Sen är det inte säkert att du och din kompis uppfattar en maskin på samma sätt,så det är bättre att prova själv istället för att gå efter vad någon annan tycker.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Har kört lite vector Mountain -05, den är inte så farligt klumpig i puder.

De är först när du ska börja skråköra och snirkla i skogen den känns tung. Och när man sitter fast förstås :p
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Kör själv RX-1a grymt nöjd, aldrig mer tvåtakt :) Dock så vet jag att rippeln inte är i närheten att vara lika rolig. Dom tre cylindriga känns tyngre när man kör än RX-1an
Där är smaken minst sagt delad verkar det som. På en skotertur för 2 år sedan bytte jag och flera kompisar av och till från en RS Rage -05:a (min) och en RX Warrior -04:a. Dvs man klev direkt från den ena till den andra vid flera tillfällen och under olika förhållanden. Dessa maskiner är ju jämförbara vad gäller mattlängd vilket måste anses ett krav för att överhuvudtaget kunna jämföra. Alla var överens (inkluderat Warrior-ägaren) att Rage:n kändes mycket lättare i fram och smidigare ute i lite djupare snö. På stalpiga leder var Ragen också mycket mindre tröttande än Warriorn, framvagnen dök inte så brutalt i de lite större groparna. Att sen Warriorn drog Ragen lätt när det blev platt eller ute på en sjö är en annan historia ;)

En hel del av den bättre känslan ute i snö kan väl dock i rättvisans namn också tillskrivas de bredare skidorna på Ragen.

På långturen i fjol hade dock kompisen med Warriorn bytt upp sig till en Apex, dvs 4-cyl insprut kortbandare med nya chassit. Den kändes i sin tur mycket bättre på stalpleder än Ragen, så inget snack om att utvecklingen inte går framåt. Man måste dock vara noga så man inte jämför äpplen med päron :D

mvh / Matti
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tack för svaren...

vet ju att den är tung och garanterat inte smidigare än dom andra lössnömaskinerna...
blir den smidigare utan krängningshämmare?

men den stora frågan....
har man kul med den?

är det mycket problem med kokning och/eller andra problem?
slidsebränning har jag hört men den smällen tar jag
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Tjena!

Styrhöjjaren är ej justerbar. Ingen koll på hur lång den är. Jag är 181cm & både satt & stod behagligt.

Jag har kört en -06:a i 2 säsonger(357mil). Den är smidigare i pudret än på leden.

Monterde extrahjul i boggin samt isrivare då klarade sig slidesen hyffsat. Dom nöts ganska fort ner ner till en viss gräns, sedan upphörde det.

I övrigt så har jag varit jäkligt nöjd med maskinen. Som numer är uybytt mot en Nyto MTX -08

Har lite tillbehör kvar om intresse finnes: Org kapell, bukskydd,handtagsskydd,pkt-hållare samt avgaskrökar. Samt en lite defekt cromad låg ruta.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har redan köppt kapell,rött bukskydd,låg svart ruta.....

går extremt bra tycker jag.klart över förväntan.dock extremt tråkigt att det ska lukta brända slides fastän jag kör i 20cm snö på isen.

ska göra vangsbultfixxen och hoppas att det slutar lukta iaf.det vore skönt som fan om jag kom en 200 mil istället för 100.

finns det högre styrhöjajre till den?

1"högre skulle vara helt perfekt om det går med original kablage dvs annars får det vara.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
har redan köppt kapell,rött bukskydd,låg svart ruta.....

går extremt bra tycker jag.klart över förväntan.dock extremt tråkigt att det ska lukta brända slides fastän jag kör i 20cm snö på isen.

ska göra vangsbultfixxen och hoppas att det slutar lukta iaf.det vore skönt som fan om jag kom en 200 mil istället för 100.

finns det högre styrhöjajre till den?

1"högre skulle vara helt perfekt om det går med original kablage dvs annars får det vara.
Som sagt så nöttes mina nya slides ganska så mkt i början , ner till en viss gräns innan det upphörde. Har du kollat mattspänningen? Kanske släppa lite på den? Fast man vill ju inte att de ska rappa...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
den rappade över idag när jag körde över en snögöh så det blir inge släppa på mattan.ska däremot göra vagnsbult modden.

fjädringen i dom här är ju ett ***** fiasko....
tänkte mest boggien först å främst iom att den blir så låg under körning.
om man byter till bättre dämpare håller den sig uppe då eller sjunker den likförbannat?

där jag köppte skotern sa doma tt dom kunde fixa engans till boggien för 3500kr.
någon som provat?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Håller med dig ang dämparen i boggin. Den är under all kritik! en engans skulle nog inte skada.

Var köpte du skotern?

Börjar undra om de tom kan vara min gamla kanske? Den heter XKP 472. Ngn i boden som köpte den från yamahacenter i Luleå.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nix inte det regnumret.
men jag köppte den på yamahacenter i luleå:p
ska prata med fredrik och se vad han kan fixxa för pris på dämparn där.
ska även se om det finns hårdare fjädrar till framvagnen.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
nix inte det regnumret.
men jag köppte den på yamahacenter i luleå:p
ska prata med fredrik och se vad han kan fixxa för pris på dämparn där.
ska även se om det finns hårdare fjädrar till framvagnen.
Då är det nog polarens maskin du köpte..:p Den har ju gått i boden tidigare så den känner sig nog som hemma.