RS Vector ER Boggie (2005)

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena, har inhandlat en Yamaha RS Vector (2005) Tyvärr såg jag inte att boggieskenorna var svetsad när jag köpte den pga. en massa snö.:mad2: Övrigt mycket nöjd med maskinen. Går som bara den.:thumb:

Tänkte därför höra med svenska Yamaha folket vilka skenor som kan tänkas passa om jag råkar dyka på några på Blocket eller så. Det är väl Pro Action på min maskin men vilka andra Yamahaer har den boggien?

Tack på förhand!

\\Ersketi//
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vadnudå??

"Körde tidigare en Lynx GLS 3800 R.A.V.E. :bootyshake: "

Kommer aldrig förlåta dig... :shocked:


:blink1:
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Vadnudå??

"Körde tidigare en Lynx GLS 3800 R.A.V.E. :bootyshake: "

Kommer aldrig förlåta dig... :shocked:


:blink1:
Ja du grabben, livet går vidare och även maskinparken.

Har länge varit lycklig ägare till min gamla hedliga 3-8 och om sanningen ska fram finns det familjeintressenter (både frun och dottern) som har lite andra uppfattningar om 2-taktlukt etc. därför bestämde jag mig för att göra något radikalt åt den saken. Efter en del samlande av teknisk data kom jag på med att en RS Vector borde vara perfekt för mig och i lämplig prisklass. Har ju trots allt väldigt många intressen som kostar pengar. :happy: Jag har inte för avsikt att totalt glömma GLS och andra BRP maskiner då jag haft ett antal och vet vad de går för.
:nod:

Verkar tyvärr inte vara så många Yamaha ägare som vet vilka boggisar som passar direkt på Vectorn. Det jag skulle vilja veta är om jag i framtiden kan byta boggieskenor till tex. SRX, SXR/XTC eller RX1 utan att modifiera?

\\Ersketi//
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tack rickyrickardo! Ca 45K. Då ska jag hålla ögonen öppna. Jag har läst att skenorna kan spricka på dessa modeller. Har åkt Lynx såsom Enduro, Cobra Enduro occh GLS tidigare men har aldrig sett detta tidigare. Nu är det ju bara att åka med den men man vill ju att grejerna ska vara tipp topp.

Tycker verkligen Vectorn är en kanonskoter annars. Komfort och prestanda utöver det vanliga. ;-)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Yamaha artikelnummer på boggieskenorna: 8ES-W4741-00-00
Heter: FRAME, SLIDING

Kostar 190 US$/st på boats.net. Länk HÄR.
Verkar kosta ca 250 US$/st på många andra ställen.

Artikelnumret används på:

2005 RS90K - RS VECTOR TRACK SUSPENSION 1

2005 RS90RK - RS VECTOR ER TRACK SUSPENSION 1

2006 RS90L - VECTOR TRACK SUSPENSION 1

2006 RS90NL - NYTRO TRACK SUSPENSION 1

2006 RS90NRL - NYTRO ER TRACK SUSPENSION 2

2006 RS90RL - VECTOR ER TRACK SUSPENSION 2

2007 RS90NRW - NYTRO ER TRACK SUSPENSION 2

2007 RS90NW - NYTRO TRACK SUSPENSION 1

2007 RS90RW - VECTOR ER TRACK SUSPENSION 2

2007 RX10RTRW - APEX RXT ER TRACK SUSPENSION 2

2007 RX10RTW - APEX RTX TRACK SUSPENSION 1

2008 RX10RTRX - APEX RTX ER TRACK SUSPENSION 2

2008 RX10RX TRACK SUSPENSION 2

2009 RX10RTRYB - APEX RTX (Yamaha Black) TRACK SUSPENSION 2

2009 RX10RYR - APEX (Dark Red Metallic K) TRACK SUSPENSION 2
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tack för ett mycket givande svar. :clap2:

Undrar just om det inte skulle sitta fint med en nyare Lynxboggie på den men det kanske inte stämmer så bra med chassieförstärkningar etc.

\\Ersketi//
 
Last edited:

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Har sökt efter lynx boggie konverteringar hör på forumet men det är magert med träffar. Undrar om en RCG (borde gå att hitta) skulle kunna passa i vectorn? Man vill ju att åtminstone de främre fästpunkterna ska vara på rätt ställe längs och höjdledes. Yamaha boggien verkar ju lida av slidesbränning alternativt överkuggning om man inte byter till non slip drivhjul.

Är det förövrigt något lynx är helt suverän på så är det boggie geometri.

Jag ska ligga lågt och fundera lite hur jag ska göra. Åker snart utomlands för att lapa lite sol, var ett tag sedan man såg skymten av den. :(

\\Erik//
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Vector 4-fun.jpg

En bild på Vectorn efter RCG 136" montering. Passade på att uppdatera till Billet-X 200 mm vändhjul och 200 mm Simmons Flexi-Ski. Har även bytt till en ny Yamaha original stänka från en Phazer (2009) som passade bolt on.

Snacka om att detta blev klockrent. Nu känns maskinen smidigare/lättare i framänden, precis som det ska vara. Den reser skidorna och tangerar precis som en Lynx. Blev nästan bättre än jag hade räknat med, faktiskt.:eyebrows:

Kan verkligen rekommendera denna modifiering. Boggin kommer från en Lynx Explorer 550. Jag har bytt till renoveringsbara Rave dämpare. Fick flytta främre hålet några cm men använde original hålen till drop bracketsen bak.

Har m.a.o. byggt den ultimata maskinen. Genesis 120 är verkligen en fin motor.

\\Ersketi//
 

BOLIN_

Aktiv medlem
18 jan 2011
78
0
6
Gislaved
Kul att du också har köpt en RCG-boggie till din, har satt en i min V-max 700 98 också efter att den orginala Pro Actionbiggien rasade :tsk: Har dock bara kört en liten bit efter bytet pga styrstången gick av, så har inte kunnat testa min ordentligt än :( Men imorgon (fredag) ska den fan gå igen! ;) Satan va hög min blev bak jämfört med orginalboggien men han blev skön :)

Mvh Christoffer
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Sv: RS Vector ER RCG Boggie (2005)

Kul att du också har köpt en RCG-boggie till din, har satt en i min V-max 700 98 också efter att den orginala Pro Actionbiggien rasade :tsk: Har dock bara kört en liten bit efter bytet pga styrstången gick av, så har inte kunnat testa min ordentligt än :( Men imorgon (fredag) ska den fan gå igen! ;) Satan va hög min blev bak jämfört med orginalboggien men han blev skön :)

Mvh Christoffer
Jag kan förstå att det blev en del skillnadf på din. Jag har monterat för att få den så nära original som möjligt, tror den blev 20mm högre än med original Pro-Action.

Ja, RCG är verkligen en bra boggie som klår så gott som alla konkurrenter än idag och nyare Yamaha boggisar är heller inte klockrena, dock sitter det No-Slip från början som förövrigt passar rakt på 27mm axeln. Kör med såna och dom kostar ca 500:-/st alltså billigare än BRP´s vita 9t. Jag är jättenöjd eftersom dom går helt tyst och behåller internaldriften på de 2 inre hjulen och därmed också läget då dom inte behöver demonteras. Jag är supernöjd med hela bygget. :bigsmile: