RS Rage

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Jag påtalade detta i våras för ÅF här i stan, och när han hade nån träff med Yamaha i våras i samband med nån visning tog han upp frågan med dom.Dom lovade att komma med en varaktig lösning innan kommande säsong.ÅF lovade att ringa så fort han visste nåt.Ingen har ringt ännu .... så kanske du har rätt.Irriterande är det ju .Håller med dig fullständigt.

Ja då var säsongen igång igen, var tvungen att testköra 7-8 km idag. Fick direkt bli irriterad över smällandet i boggien. Nån som som vet om Yamaha har tänkt göra nåt för att åtgärda problemet och int bara sätta dit nå gummibrickor som håller 30-40 mil. Troligtvis tiger dom väl ihjäl problemet, tills garantin gått ut.......
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nån som som vet om Yamaha har tänkt göra nåt för att åtgärda problemet och int bara sätta dit nå gummibrickor som håller 30-40 mil. Troligtvis tiger dom väl ihjäl problemet, tills garantin gått ut.......
Är väl inget problem enligt min mening, alltså inget som stör funktionen, bara en "kosmetisk" grej. Kör man lite fortare så boggin går ihop samtidigt både bak och fram klonkar det inte. Det är när man fisåker så att boggin häver sig, dvs går ihop fram och ut ibak (och tvärtom) som det klonkar lite. Med andra ord....kläm till lite mer om styret med högertummen ;):cool:

Ha´de / Matti
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Nja håller inte med riktigt.Är inget som stör funktionen, det är riktigt.Men en skoter för 11200 kr borde man kunna köra både sakta och fort med utan detta klonkande hela tiden.Och det klonkar inte lite enligt min mening.Gummi brickorna fixar det nästan helt men dom höll inte särskilt länge.Djävulskt irriterande tycker jag,men jag kanske är för känslig!
Är väl inget problem enligt min mening, alltså inget som stör funktionen, bara en "kosmetisk" grej. Kör man lite fortare så boggin går ihop samtidigt både bak och fram klonkar det inte. Det är när man fisåker så att boggin häver sig, dvs går ihop fram och ut ibak (och tvärtom) som det klonkar lite. Med andra ord....kläm till lite mer om styret med högertummen ;):cool:

Ha´de / Matti
 
Last edited:

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Får väl se vad som händer, men Yamaha verkar int bry sig. "Kosmetisk grej", skulle du acceptera att det small i fjädringen på en ny bil när du körde sakta??
Priserna på skotrar börjar vara på den nivån att jag tycker man kräva en hel del.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Fick köra några kilometer idag för första gången denna säsong.Känns fint och Ragen gick som en klocka. Alla runt om kring här verkar ha mycket snö, här i Kramfors bara nån decimeter än!!
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Nån som hört nåt om Yamaha har tänkt göra nåt åt "klonkandet" i boggien?? Troligtvis har dom väl tänkt tiga ihjäl problemet tills garantin är slut..
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Tja det är på gång,sa dom förra veckan.Egoboy, såg i en annan tråd att du bytt hastighetsmätare och boggiehjulen.Mätaren fick jag byta oxo,men boggiehjulen är ok fortfarande.

Nån som hört nåt om Yamaha har tänkt göra nåt åt "klonkandet" i boggien?? Troligtvis har dom väl tänkt tiga ihjäl problemet tills garantin är slut..
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Jag gjorde nya tjockare brickor av gummiklossar som man sätter i bilfjädrar och dom verkar hålla.Jag kollade efter 30 körda mil och syntes nästan inte ett märke på dom.Och framförallt så funkar det.Bara ibland jag kan höra klonkandet.
Jag har gett upp hoppet angående klonkandet............Tur man kan sno öronproppar på jobbet..
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Verkar som on Ragen lider av sjukdomen brusten justervajer och eller kärvande justerings möjligheter i boggiedämparen.Min höll i 350 mil innan den gav upp.Justerratten i bandtunneln blev stum.Nu är dämparen på renovering.När jag lämnade min på service stod det 3 likadana med liknande fel där.Fler som har haft samma problem måntro??
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Min vajer gav upp efter ca 50 mil,totalslaktad pga kombinationen för slak matta + att matt clipsen stack upp ovanför drivkuggarna(jag har full clipsat)=slipade ner clipsen på vänster sida och spände mattan=har funkat i över 500 mil nu.
Fick samtidigt byta juster vredet också,anledningen var för lite eller inget fett från fabrik så att smältvatten kom in och frös,(funkade vid varmt väder eller när skotern stått ett tag efter en tur.

Dämparen har faktiskt klarat sig bra,men har fått byta bussningar och moddat alla nipplar i boggien.
Annars hel nöjd,men har beställt en fx nytro mtx till nästa säsong,då mattan på ragen är lite för kort för min smak.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Min höll ca 700 mil, trodde bara det var vajern, men verkar kärva i dämparen. Så det blir att lämna in skiten. Har gått igenom boggien i veckan, alla bussningar är hur fräscha som helst, lagren var däremot int så fina men det ska man ju int begära heller. Det idiotiska är man int kan byta bara lagren utan måste byta hela hjul. Variatorn är också i ruskigt fint skick (förutom dom obligatoriska shimsningarna) om man betänker att den varit med i 800 mil, hade förväntat mig att få plöja ner lite pengar där, men icke.

Skulle var kul att byta nästa år, men när man hör mellanpriserna så får man nog ligga lågt eller råna en bank.....
 

Tony Norberg

Medlem
24 mar 2008
16
0
1
Örnsköldsvik
Vad är det för lösning?
Skulle vilja veta då de säger att det inte går att göra nåt åt det hos min återförsäljare! Kan det gå att sätta dit nån typ av dämpare ist för staget? Nån som vet hur monoshocken fungerar rent geometriskt?
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Vad är det för lösning?
Skulle vilja veta då de säger att det inte går att göra nåt åt det hos min återförsäljare! Kan det gå att sätta dit nån typ av dämpare ist för staget? Nån som vet hur monoshocken fungerar rent geometriskt?
Yamaha kom med gummibrickor förra året som var värdelösa.Jag har gjort egna tjockare som funkar till 99 %.Nästan inget slammer från kontollstaget numera.Kör andra säsongen nu och dom håller fortfarande.