RS Rage

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Ok, jag är knappt 180 cm och jämför rutan med kompisarnas fåniga "sportrutor" på mxz typ. Men minus 24 grader? Då hjälper nog knappt någon ruta, Jag har nog aldrig kört då det varit kallare än 16-17.
20 mil redan förresten? Imponerande. Min Rage har går snabbare och snålare för varje mil, jag var grymt noga med inkörningen, 30 lugna mil på isarna runt skärgården innan jag började trycka in gasen ordentligt.
Apropå tvåtaktsdoften - så tänkte jag också från början. Men jag lovar - till våren kommer det att sticka i näsborrarna då en gammal skitig tvåtaktare passerar. För att inte tala om att kläderna inte luktar f-n. Att stå stilla och snacka med polarna på tomgång några minuter utan att behöva slå av maskinen känns grymt skönt också. Grattis till ett kanonköp =)
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Det första jag gjorde var att byta ruta. Monterade dit en låg crome ruta blev jäkligt bra. Nu tar styret i före rutan om jag tippar runt.
Brukar inte köra när det är kallare än -15 och brukar då aldrig frysa så ser ingen anledning att ha på den höga fula rutan:p
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Lägre ruta!!!!

Definitivt mycket snyggare blir Ragen med lite lägre ruta. Jag har en chromad Yamaha orginal som jag köpte direkt när skotern var ny (se bild under min profil). Kostade runt en tusenlapp om jag inte missminner mig. Kvaliteten kanonbra eftersom det var ett orginaltillbehör. Fördel att det går att se ut genom denna ruta till skillnad mot många billigare chromerutor.

mvh / Matti
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Har också Yamaha orginal rutan köpte den på Yamaha Center i Luleå. Kosta 1000-1500kr är ruggig kvalitet.
Hur högt styre har ragen visst är det lite lägre än på mm'aren? Kan rekomendera att fixa samma höjd som på mm'aren blir som en helt nya maskin.;)
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
jag tror yamma orginal gick på en knapp 1000 sing. valde mellan den å ett bukskydd när jag var på första servicen. vart bukskyddet. är visst gode lätt å trycka sönder oljefiltret. jaja eb 1000 sing kan det då vara värt
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
tankväska.

Jag köpte nyss en lätt begagnad väska som man sätter framför tanken på RS maskinerna med äldre dynan, men det visar sig att den inte passar min nya Vector MM :) utan jag fick beställa en annan liknande modell idag.

Denna har jag hemma men passar bara till 2005
http://www.yamaha-motor.ca/accessories/accessory_details.php?item=919&group=S&model=416

Denna beställde jag idag och den skall passa till 2006 med.
http://www.yamaha-motor.ca/accessories/accessory_details.php?item=920&group=S&model=503

Skriver detta så ingen fler gör bort sig ;)
Någon som har den andra väskan monterad och kan tänka sig posta/maila en bild?
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Har nu kört 30 mil med min Rage och förutom ett visst klonkande ljud i boggien ,som jag inte vet om man får bort på nåt vis,så är jag mer än nöjd med skotern.Varatorn är tyst och fin och växlar mycket bra.Motorn skall man bara inte tala om,helt perfekt och svarar mycket bra vid gaspådrag och den spinner som en katt!! Toppfarten har jag inte kollat än men den räcker säkert till oxo. Bränsleförbrukningen verka minska allt eftersom,sist jag kollade var den nere på 1.4 l/mil.Mycket nöjd än så länge!
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Jag har drygt 70 mil, den är som jag förväntat mig ungefär, motorn går ruggigt fint, fjädringen verkar helt ok men där finns nog mkt att justera där, har int rört nånting. Finishen är ruggig om man jämnför med Arcticen jag hade tidigare. Den enda negativa är väl att det är en riktig "skarasåg" går inte bra utanför leden, hade väl int direkt förväntat mig det heller. Men jag är nöjd, även om jag saknar tvåtaktsvarvet ibland.....
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
egoboy73 skrev:
..... även om jag saknar tvåtaktsvarvet ibland.....
Vad saknar du då, vet inte riktigt vad du menar med "tvåtaktsvarvet" ;) ?

För RS-snurran har ju i stort samma toppvarv (8500) och svarar snabbare än de flesta tvåtaktare!!!

Men det är kanske mer "tvåtaktsylet" du menar och inte riktigt "toppvarvet" !???

mvh / Matti
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Hmm, ljudet, känslan i tvåtakt, man vet int om den ska flyga i luften typ.

Men jag tror ju int att jag nånsin mer kommer köpa en tvåtakt, fyrtaktaren har alldeles för många fördelar.....
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Japp....

egoboy73 skrev:
Hmm, ljudet, känslan i tvåtakt, man vet int om den ska flyga i luften typ......
Förstår vad du menar.........:cool: :)

Har en kompis, fjällräddare å MYCKET van skoterförare, som inte alls kan komma överens med motorbromsen i fyrtaktarna. Han tycker att de alla är väldigt "bängliga" att köra, både Yamahaer, Arcticar, Lynxar å allt.

mvh / Matti
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Bärarm?

Ingen som har en övre och undre bärarm till en rage liggandes? Gömde sig en sten i snön... bra surt! Kan förövrigt säga att det var en förbannat rolig dag... 8 timmar skoteråka och massor med snö... Hade drivit så på vissa ställen gick det till bröstet på mig...


//JesperL
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
JesperL skrev:
Ingen som har en övre och undre bärarm till en rage liggandes? Gömde sig en sten i snön... bra surt!
Oouuchh!!! Lider med dig!!! A-armarna till min förra skoter (AC Mountain Cat) råkade ut för samma sak fast det var en stubbe :eek: Det var inte billigt med nya till Arcticen kan jag säga, många sköna tusenlappar, och Yamaha är ju inte kända för att ha billiga reservdelar :( ;)

Var tvungen att byta hylsan till en styrspindel i fjol på min Rage och bara den lilla sketna aluminiumbiten gick på 2000kr :eek:

mvh / Matti
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Nästan klar...

Fick tag på ett par begagnade a-armar från en vector... Har skruvat varenada ledig timme i helgen... Så fort ja vakanat på förmiddan efter att jobbat natt var det bara att gå ner i garaget... å sen jobba igen. Men nu är dem där... Ska bara fixa nya bussningar till nedre infästningen i spindeln imorgon så man kanske kan åka redan den här veckan som kommer om nu inte all snö försvinner =( Dem höll inte för smällen som gjorde att den bulten så ut som ett z... Blev iaf inte så dyrt som jag trott... Fick ner bärarmarna från en kille i Jokkmok för 2000 pix med frakt...

Jaja... Nu ska ja jobba vidare för 7:e natten i rad.

//JesperL
 

Ace

Aktiv medlem
21 sept 2005
59
1
8
Saxdalen
Rage!!!

Har nu hittat tillbaka till yamaha, Rage -05 o är mycket nöjd.
Tack för inspirationen grabbar.
Titta på min bild, fin va!? :)
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Tja då är säsongen över och dags att göra bokslut efter den första 4 taktsvintern.Skotern är en RS Rage -06.Mina intryck av skotern är så här.Jag fick ihop 210 mil vilket gärna hade fått varit lika mycket till..Allt har varit inställt som vid leverans förutom att jag släppt efter ett hål på balataremmen,monterat isrivare och att ÅF har lagt in gummibrickor i kontrollstaget,som jag återkommer till.Fram till servicen vid 80 mil gick skotern som en klocka, var besviken på den något höga bransleförbrukningen bara, runt 1,7-1,8 L.Inga fel eller slitage förrutom att dom bytte ut hastighetsmätaren med tripp och km räknare,trippmätaren flippade ut och började visa miles när den kände för det!Inga slitage på boggiehjul eller slides heller.Jag har kollat nu också och fortfarande inget slitage på hjulen, Slidsen klarar sig minst en vinter till,vet att vissa har problem med boggiehjulen och får dom utbytt.Vid 100 mil sänktes bränsleförbrukningen till runt 1,5 L för att nu vara nere på ca 1,3 L.Motorn spinner som en katt,vridet känns fint genom hela registret och toppfarten räcker, i alla fall för mig.Motorljudet är så lågt att man hör mobilen ringa i fickan!Ingen avgaslukt heller.Framkomligheten då i djupsnö?Den går hyfsat i snö,mycket bättre än min gamla Venture 600 i alla fall.Dom breda skidorna på Ragen bär upp riktigt bra.Har i alla fall inte kört fast än.Finishen är som vanligt mycket hög på Yamaha skotrarna.Boggien då?Boggien i sig själv känns skapligt bra,känns mjuk och föjsam och ratten i bandtunneln funkar bra när man behöver justera.Blir stor skillnad mellan det mjukaste och hårdaste läget.Kan tänka mig att med en tung förare så kan den slå igenom ibland.Men för mig funkar det bra i alla fall.Men detta klunkande ljud som uppstod när boggien fjädrade ut och kontrollstaget slog i ändläget höll på att göra mig knäpp.Ett känt fenomen på Ragen.ÅF satten in gummibrickor vid servicen och dom gjorde att ljudet försvann nästan helt i ca 50 mil.Sen kom det tillbaka igen.När jag öppnade och kollade var det bara pulver kvar av gummibrickorna.Jag har påtalat detta och dom skulle snacka med Yamaha och köra av sig.Jag gjorde nya brickor av tjockare gummi och sen vart det tyst igen, men jag tycker yamaha borde komma med nån bättre lösning på detta,är liksom deras sak.
Sammanfattningsvis så är detta den bästa skotern jag haft och jag tror den får hänga med ett par år till.Jag var lite skeptisk innan jag köpte den men jag ändrade mig snabbt.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Ja då var säsongen igång igen, var tvungen att testköra 7-8 km idag. Fick direkt bli irriterad över smällandet i boggien. Nån som som vet om Yamaha har tänkt göra nåt för att åtgärda problemet och int bara sätta dit nå gummibrickor som håller 30-40 mil. Troligtvis tiger dom väl ihjäl problemet, tills garantin gått ut.......