RS Rage

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
egoboy73 skrev:
Har också köpt en ny Rage, nån som har nåt förslag på var man ska försäkra den, Folksam skulle ha 24000 kr helår..Låter ju int så friskt..
24000kr !!?? :eek: Jag betalar 3900kr helår för min Rage :D

Länsförsäkringar Jämtland. Länsbonus (har alla försäkringar där; gård, bilar, liv, småbarn) gör väl sitt till. Sen är man ju en stadgad familjeförsörjare på 38 bast......gör väl också sitt till för premien :cool: :)

mvh / Matti
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
matti skrev:
Länsförsäkringar Jämtland. Länsbonus (har alla försäkringar där; gård, bilar, liv, småbarn) gör väl sitt till. Sen är man ju en stadgad familjeförsörjare på 38 bast......gör väl också sitt till för premien :cool: :)

mvh / Matti
Fasiken, Länsförsäkringar ville ha 5800:- av mig, de brydde sig inte om att jag är en stadgad familjeförsörjare på endast 36 år ;)

Kan ju vara att min maskin har mer kw än en Rage. De gick inte på att det var en familjetouring med back och att jag har 108 kw för att den skall orka dra kälke. ;)
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
vidamic skrev:
Jag gillar inte styrhöjjaren och färgen på moutainen men mattan är riktigt manlig :) är det nåt mera jag skall tänka på innan jag slår till?
Om du skall sälja styrhöjaren så köper jag den direkt till min RS Mnt 05'a
 
Last edited:

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Märkligt.Länsförsäkringar ska ha 4350 kr för min Rage helår.Vikt och hästar var vad som gällde sa människan jag talade med.Ålder på ägaren eller om man har alla försäkringar hos dom spelar ingen roll enligt henne.Men ändå skiljer det 450 kr mellan 05 och 06 modellerna

matti skrev:
24000kr !!?? :eek: Jag betalar 3900kr helår för min Rage :D

Länsförsäkringar Jämtland. Länsbonus (har alla försäkringar där; gård, bilar, liv, småbarn) gör väl sitt till. Sen är man ju en stadgad familjeförsörjare på 38 bast......gör väl också sitt till för premien :cool: :)

mvh / Matti
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Som sagt så går Lf på sin tariff vad gäller premier. dem baserar den på vikt och effekt... Men det verkar som om det finns en magisk gräns mellan 110 hk och 120 hk. För et är efter det som skotrarna blir avsevärt mycket dyrare... Min rage kostar ca 4500 kr/helår och det jämfört med en 01:a venture 600 som vi hade tidigar som kostade ca 2300 kr/helår. Lite mystiskt... Mötte en snubbe ute på leden som jobbade på lf... Jag började ju genast prata försäkringar med honom och varför man inte kan ställa av och på skotern osv. Var ganska kul å prata med honom då han va lika skotertokig som en annan...

//JesperL
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
tror vi skulle få betala runt 3600 på trygghansa för rs venture tf en å då var bara självrisken 3000 kr vid skada. på sockenbolagen skulle dom ha 3600 också men då var självrisken 10000 kr så valet var rätt självklart
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Får int ens försäkra hos Länsförsäkringar eftersom jag int har min hemförsäkring där......
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
swedeman skrev:
Märkligt.Länsförsäkringar ska ha 4350 kr för min Rage helår.Vikt och hästar var vad som gällde sa människan jag talade med.Ålder på ägaren eller om man har alla försäkringar hos dom spelar ingen roll enligt henne.Men ändå skiljer det 450 kr mellan 05 och 06 modellerna
Kollade min senaste avi för att inte "missleda" er ;) Den var på 3939 kr, helår :)

Har även hus, bil, släp och två ungar försäkrade i Länets.....vet ej om det gör skillnaden??? Dom har ju något system som kallas "länsbonus"!?

mvh / Matti
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Nu har jag varit och snackat lite mer med Länsförsäkringar här och fått veta lite som jag inte hade en aning om.En skoter som är 0-2 år gammal och är av samma modell och vikt har samma premie men premien kan skilja ändå beroende på vart man bor.LF är indelat i 24 distrikt och varje distrikt sätter tydligen sin premie själv enligt hon jag talade med.varför man tog bort av och påställning var för att vissa ställde av och på upp till 30 ggr per säsong och premien måste ändras om till garage försäkring varje gång och systemet hann liksom inte med.Tydligen hade dom diskuterat här att låta oss ställa av och på 5 ggr per säsong men slutligen så togs det bort helt och blev en året runt försäkring istället.

För övrigt försäkrade jag in en Switchback 800-04 också och den är ca 25 kr dyrare per år bara än min Rage-06 dvs runt 4400 kr
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Men gubbah! Ni har fått det här om bakfoten. 2 grejjer jag hakade upp mig på när jag läste era inlägg :rolleyes:

1. man SKA lukta avgaser, det är ju det som är skoterkörning
2. någon skrev att det är skönt när bensinpriset är så högt, men vadå han får jävligt många liter soppa för den peng han ska slanta upp för en ny yamma ;)

Nä men skämt å sido, klart du ska köpa en ny och fin fyrtaktare, det hade jag också gjort om jag hade haft råd. Otroligt fina maskiner med otroligt härligt ljud som får en att rysa av välbehag.

Lycka till!
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
S_ummit700 skrev:
Men gubbah! Ni har fått det här om bakfoten. 2 grejjer jag hakade upp mig på när jag läste era inlägg :rolleyes:

1. man SKA lukta avgaser, det är ju det som är skoterkörning
2. någon skrev att det är skönt när bensinpriset är så högt, men vadå han får jävligt många liter soppa för den peng han ska slanta upp för en ny yamma ;)

Nä men skämt å sido, klart du ska köpa en ny och fin fyrtaktare, det hade jag också gjort om jag hade haft råd. Otroligt fina maskiner med otroligt härligt ljud som får en att rysa av välbehag.

Lycka till!

hehe

Du missade allt annat vi pratat om :)
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Ja då har tagit dom två första milen med "Ragen", verkar bli kunna bli en intressant vinter, men det känns faktist lite spett under huven. Men vi får väl se när man får börja varva lite mer efter inkörningen. Men nog kommer man sakna tvåtaktsvarven och oljelukten.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Jag har inte ens fått min ur garaget än.Finns inte en gnutta snö att köra på än här.Sägs ju att dom går bättre och bättre allt eftersom,så tror inte du behöver vara orolig att motorn är för slö.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
swedeman skrev:
Jag har inte ens fått min ur garaget än.Finns inte en gnutta snö att köra på än här.Sägs ju att dom går bättre och bättre allt eftersom,så tror inte du behöver vara orolig att motorn är för slö.
Näe nog ska 120 hk räcka, men är man van vid en trevlig twin på 140 hk så..Den som lever får se.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Tja då har man fått ihop hela 6 km med ny Ragen då.Åkte runt runt på åkern som en tok!Motorn har en underbart ljud och verkar svara mycket bra vid gaspådrag.Tror det här kommer att bli en kul vinter bara det kommer lite mer snö.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
egoboy73 skrev:
Näe nog ska 120 hk räcka, men är man van vid en trevlig twin på 140 hk så..Den som lever får se.
Kanske inte att Rage:n riktigt hänger på 800 2T-twinnarna!

Min Rage går exakt jämnt med en kompis Lynx Enduro 700 -02:a, skiljer aldrig mer än nån halv skoterlängd hit eller dit, beror på vem som hittar mest fäste (Lynxen är bromsad till 127hk).

mvh / Matti
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Det finns bara ett problem med Rs-serien och Ragen - det är att man inte känner hur fort det går!
Man luras av det läckra, dova ljudet och den stora och härligt vindavvisande rutan. Så det bästa trimtipset är: kör utan hjälm (...okej, inte så smart...) och plocka bort rutan. Då fattar man hur snabbt de går! Jag har kört jämnt med en polares Renegade 800. Skillnaden var att hans skoter tog dubbelt så mycket soppa som min Rage!
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
mil skrev:
Det finns bara ett problem med Rs-serien och Ragen - det är att man inte känner hur fort det går!
Man luras av det läckra, dova ljudet och den stora och härligt vindavvisande rutan. Så det bästa trimtipset är: kör utan hjälm (...okej, inte så smart...) och plocka bort rutan. Då fattar man hur snabbt de går! Jag har kört jämnt med en polares Renegade 800. Skillnaden var att hans skoter tog dubbelt så mycket soppa som min Rage!
Vet int om jag håller med att rutan är "härligt vindavisande" möjligt att jag är för lång (190 cm). Det sved då ganska bra i skinnet i morse när skulle ut och vittja rävsnarorna (-24).
Men skoterna går bättre och bättre har snart 20 mil, men int skulle den ha en sportmössa mot min gamla fina Moutaincat 800, det ska den ju int ha heller iof..