RS Rage vs tvåtakt :-)

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Var på långsafari med ett gäng kompisar i helgen.

Ställde upp Rage:n mot en kompis Lynx 700 Enduro -02:a (Rotax 700 RAVE, 307/32-matta). Kompisens maskin är bänkad till 128hk. Föret var tämligen välpackat skoterspår med ca 5cm nysnö, exakt lika för oss bägge.

Resultat: Lika direkt ur hålet sedan vann jag en halv längd upp till ca 100 knyck, därefter segade Lynxen upp jämsides upp till ca 140 knyck, sen var vi tvungna att släppa eftersom sjön tog slut :)

Verkar som Snowmobiles tester där RS hävdar sig bra i 600-klassen stämmer med lite marginal alltså......jag är inte den som klagar ;-)

/Matti

PS! Mot 800:an (Lynx RAVE 800 -02) och 900:an (Arctic ZR 900 -03) i samma gäng har jag dessvärre inget att sätta emot med Ragen, ZR 900:an är hemsk, den slutar aldrig mata känns det som DS!

PPS! Jag vann däremot lätt den alltid obligatoriska tävlingen om soppaförbrukning.......ca 1½ lit/mil ville Ragen ha efter tämligen hård ledkörning plus en del lössnöbus och lite hoppande odyl DDS!
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Coolt.. Men läste i nån tidning för ett tag sen vet inte vilken de va alla tidningarna ha ju testa vectorn men där sarom att många jämnför dom med 600cc men jag vill mer jämnföra dom med 700cc'are...!!? Kan nästan hålla med.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Hmm, jag testkörde en RX-1 Turbo (MCx) i helgen. Det var nog det grymmaste jag har suttit på.. Vid ~9000 varv så sparka turbon på och huuujjj!

Skidorna upp och så drog det, och det drog..:eek: jag släppte vid 170 men det var nog bara början. Verkade som om det fanns hur mycket som helst i den..

En sak var klar, när jag satt mig på min RS så kändes den som en Viking.
Blir nog till att spara en slant till nästa vinter, även om jag "bara" får 200 mot polarns 300 hk..

Puhh..:p