rs dör när man reser

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
hallå hallå

Har nyss köpt en rs 600 -09. som dör när man reser och om man kör fort ett längre tag. har läst om att man ska plugga nån slang från tanken?

Är det någon snäll själ som har en bild på denna slang så jag vet exakt vad det är man ska plugga.

Och vad har denna slang för funktion? är det nåt som blir sämre eller är det på något sätt dumt att plugga den? jag ser ju ingen fördel med den slangen om den dödar skotern :p
man skiter ju nästan ner sig när skotern dör mitt på sjön och dragsnöret är stumt :S

Vill alltså ha lite info om det här :) tack tack //Anders
 

larsson92

Medlem
2 mar 2011
30
0
1
om du sitter på skotern så är det till höger vid tanken vid dragsnöret. har en rs, har pluggat den samt vikt den med buntband :)
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
okey ska se om jag hittar den ^^, har du någon aning om vad den har för funktion? har det nånting att göra med att det är en tävlingskoter och med dem ska man väll inte resa så mycket antar jag? :S

leder den slangen bara ut i tomma luften? eller går den till nåt

tack för svar
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den slangen leder upp till avluftningen på tanken.. helt vansinnigt att den är ditsatt.. har hållt på å klota mer än en gång pga den...

bara klippa å plugga helt å hållet.:)
blir som en helt annan skoter.. man ser slangen tydligt på höger sida..det är en slangstump ut från tankens nippel till en "T" koppling... sen går den rakt upp till under consolen.
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
okey ska kolla på det imorgon, vart ska man klippa då? en bit nedanför nippeln, vid T kopplingen, eller ska man ta bort hela slangen?

tack för alla svar :)
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
har kollat lite nu, och ser då 2 slangar som går ut från tanken, en på vänster sida och en på höger sida från föraren sett.
slangen på höger sida går direkt till en slags T koppling, där en slang går upp till primer'n och den andra går till nån annan sak bakom dragsnöret.

slangen på tankens vänstra sida går över till höger sida och sedan upp till en T koppling nån stans framför styret, (har inte plockat bort fler kåpor så ser inte riktigt,

det är som sagt en -09 vet ju inte om alla ser likadan ut, men jag vill ju inte klippa nån slang som inte ska klippas ;Pskoter slangar.jpg
 
R

RevMan

man skiter ju nästan ner sig när skotern dör mitt på sjön och dragsnöret är stumt :S
Menar du att motorn har nypt? isåfall är det väldigt dumt/dyrt att starta den och köra vidare.
Missuppfattar jag det du skriver?
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
av vad jag har läst så är det många som har problem med att när skotern går på rullen så dör skotern, samma sak om man kör fort ett längre tag så dör skotern. och då ska det vara en slang från tanken som ställer till det problemet (en onödig slang som de säger). det är den slangen jag försöker hitta.

så nä, nypt lär den väll inte gjort, isåfall skulle jag väll inte få igång den? den funkar ju nu så :p
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
ja precis efter att den stannat så kunde jag inte dra igång den, men när jag väntat nån minut så gick det :S
men jag tror jag läst om andra som fått det fenomenet, men kan det varit nåt som gått sönder då? jag kunde köra hem efter det och sedan har jag kört en bit igår med utan problem.

den är ju bytt kolvar på å sånt för 40 mil sedan och jag körde väll ca: 70km/h över sjön när det hände, tycker väll att den borde klara det? :S
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ledsen att behöva säga det, men är snöret stumt efter att maskin lagt av så har den troligen en värmenypning avbockad på "att göra"-listan.
 
R

RevMan

Är motorn stum så har den nypit. Det kan gå finfint att rycka igång den när den har svalnat men i 99%av fallen så drar man på sig motorskador.
Om motorn nyper så kan man klara sig hyffsat billigt undan om man bogserar hem skotern och river motorn, i många fall går det då att få bort eventuella kolvrester från cylindern utan att den blir skadad men om man fortsätter köra så vill kolven gärna slita lös dessa rester från cylindern och då är risken stor att nicasilen i cylindern spricker och lossnar och man måste då ha ny eller en utbytescylinder.

RSen är inte alls avsedd/kalibrerad för att hålla jämn gas i 70km/h.
Den är till för bankörning där man ger gärnet ett par sekunder sen släpper av och sedan gärnet igen.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag har för mig att på -09 är den där slangen fixad redan. Men har du kollat vilken temp egt mätaren visat? Kan ju vara så att den nypit varje gång den dött, om den gått för snålt bestyckad. Annars så är det något som gör att du blir utan soppa och den dör och nyper, kan tex. vara om du har stor tank och sugledningen i den inte är ok. El. pumpen, finns bulletiner på ett montagefel i soppapumpen.
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
har inte kollat temp mätaren, är typ 3:e gången jag kör den så har inte riktigt satt mig in hur man ser sånt.
men då man åker på rullen så dör den inte helt som den gjorde på sjön, bara som att den inte fick bensin men sen kom igång igen.
det är 20L original tank på den, men vet inte om nån varit där och pillat eller inte :S