Rs 600 dödar stift.

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tjena, haft problem en längre stund med min lynx rs 600 - 12. Skotern dödar stiften. Har testat mycket olika bestyckningar och tror inte att felet ligger där. Sätter jag i nya stift så kan jag köra ett tag sedan börjar den gå sämre och sämre och därefter börjar den gå på en cylinder. När jag ska starta skotern sedan (Gäller inte med splittnya stift) så startar den inte och den ger bara avgassmällar.. Om jag sen lägger i nya stift så är det bara att tuta och köra igen.. Kan det vara tändspole som spökar?

// Tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tändningen har inget med stiftdöden att göra de är förmoidligen för fet bestyckning på tomg o lågfart. Har du försökt snålställa blandskruvarna max på tomg eller bytt till mindre lågfart? Gränsen för rätt lågfartsbestyckning är just i närheten av att den rusar på tomg. Testa skruva på bränsleblandskruvarna så du får hög tomg och att den har svårt att gå ner på stabil tomg typ rusar. Från det läget skruvar du på mer soppa så den just precis går ner på tomg stabilt och rel fort. Om du inte kan få rusande tomg med justerskruvarna så har du för stora lågfartsmunstycken.
Även överdriven oljeinblandning kan släcka stift blandar du olja direkt i bränsletank och hur många procent isåfall?
Stiften den släckt kan du ev få liv i igen genom att elda ordentligt med gasollåga värm dem tills de slutar bubbla mellan porslin och elektråd,,,passa värma bygeln bara värm på gängorna.
Bästa stift som tål mest soppa och olja är NGKBR9eya eller Champions billigaste stift som passar skotern. knacka även ihop bygeln vs elektråden till 0,4mm då klarar de mer surhet och olja.
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tändningen har inget med stiftdöden att göra de är förmoidligen för fet bestyckning på tomg o lågfart. Har du försökt snålställa blandskruvarna max på tomg eller bytt till mindre lågfart? Gränsen för rätt lågfartsbestyckning är just i närheten av att den rusar på tomg. Testa skruva på bränsleblandskruvarna så du får hög tomg och att den har svårt att gå ner på stabil tomg typ rusar. Från det läget skruvar du på mer soppa så den just precis går ner på tomg stabilt och rel fort. Om du inte kan få rusande tomg med justerskruvarna så har du för stora lågfartsmunstycken.
Även överdriven oljeinblandning kan släcka stift blandar du olja direkt i bränsletank och hur många procent isåfall?
Stiften den släckt kan du ev få liv i igen genom att elda ordentligt med gasollåga värm dem tills de slutar bubbla mellan porslin och elektråd,,,passa värma bygeln bara värm på gängorna.
Bästa stift som tål mest soppa och olja är NGKBR9eya eller Champions billigaste stift som passar skotern. knacka även ihop bygeln vs elektråden till 0,4mm då klarar de mer surhet och olja.
Skotern går bra och det är det som stör mig litegrann. Jag kör enligt BRPs standard gällande oljeblandning, vilket är 3%. Ska testa gå ner till 2% och se om det blir bättre.. Har gjort justeringar på lågfart i förgasaren. Har 55s lågfart i nu. Testat med 45s lågfart men då fick skotern för lite soppa och gick inte bra. Även lekt med luftskruven litegrann för att få skotern att gå bra. Även bytt reeds i den. Köpt in BR9EYA nu och ska se ifall skotern går lika bra med dem. (kör på Br9ecs 5 nu)

Vad använder du för mått när du knackar ihop bygeln vs elektroden? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Gå absolut inte ner i oljeblandning för 3% är redan för lite. En tvåtaktare med separat oljeblandningspump får minst 5-6% på full gas och de behöver en sportskotermotor för att hålla bra. Blandar man i tanken så är 3% i minsta laget för full gas jag rek 4% och även 5% om man kan stå ut med röken och kostnaden. Jag själv kör en specialare 3% olja i tanken men tillsätter Borpulver Triborons Fuelsaver för att kunna köra bara 3% olja.
triboronproducts.com/sv/product/fuel-formula-konsument-copy/

Till tändstiftsihopknackningen tar du ett 040 (0,4mm) bladmått eller någon plåtbit som är 0,4mm.