Rotaxolja

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Är det någon här som använder/har använt "Rotax Injection Oil" och har något att säga om den. 175 kr för fyra liter tycker jag för övrigt är ganska bra kurs.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
175 kr för fyra liter? Då är det säkert mineralolja. Sån kan man få "billigt". Men jag föredrar helsyntet. Kostar runt det dubbla men är tre gånger bättre och rekomenderas till de flesta nyare maskinerna.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
vette89 skrev:
175 kr för fyra liter? Då är det säkert mineralolja. Sån kan man få "billigt". Men jag föredrar helsyntet. Kostar runt det dubbla men är tre gånger bättre och rekomenderas till de flesta nyare maskinerna.
Stämmer att det är mineralolja. Även helsyntetolja är mineralolja, fast man har modifierat den och tillsatt diverse ämnen till den.
Eftersom det är Rotaxolja så borde den väl vara lämplig till Rotaxmotorer, det tycker i alla fall jag verkar rimligt, även om det nu är mineralolja.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ja, visst är den ok. Det var inte så jag menade. Det är väl snarare så att man får vad man betalar för. I detta fall en olja som smörjer motorn så pass att den inte skär. Men det är nog allt. Jag har sett att återförsäljarna kör extrapris på Rotax mineral. De drar in en helpall i butiken och verkar bara vilja bli av med den.Med syntetoljan slipper man mycket av röken/lukten och det blir mindre sot i motorn. I manualen till min skoter står det uttryckligen att det skall vara syntetolja till den. Men allt beror på hur noga man är och hur länge man ska ha kvar skotern.

Det går bra att köra på Biltemas olja också, utan att få motorhaveri. 39:90 kr/l för syntet. Jag gissar att den är bättre än Rotax mineral. Har hört "från säker källa" att Biltemas och Statoil's alla oljor är samma men med olika förpackningar! Jag kör inte Biltema i skotern eller bilen men i båten, mororsågen, snöslungan, osv.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Du har säkert rätt om att det är samma olja. Det är ju så att alla vill sälja sin produkt, och far de med en liten lögn så är det helt okej, tyvärr :(
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Har kört 530 mil med rotax mineralolja i en 500ss -04 , funkar mycket bra.
Den finns i 20 liters dunk för 499kr.
 
E

ejwbegysv

Jag har kört tusentals mil med Rotax olja.. både separat olja och inblandat.

Köpte en 20 litersdunk nu för 500kr... räcker ett tag (trots att man kör ski-doo).
 

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
läs test!

ski-doo oljan....för min del så är inte de mkt seriösa testen från maskinprovningen i umeå , särskillt imponerande för ski-doo oljan!!!-läs själv, o begrunda!..
-köp statoils olja i stället!..= bättre pris o funktion!
 

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
maskinprovningen

testet finns på www. smp. nu -ta bort mellanslag!
gå in på fliken hämta dokument o högst upp är tvåtaktsoljetestet!

bombardier helsyntetoljan är absolut dyrast ! på 147kr -är mkt dåligt speciellt när de andra oljorna är bättre!.
testresultaten visar att motorn går varm ( eller att motorn inte kan förbränna oljan ordentligt-vilket som, båda alternativen är negativa) med den helsyntetiska ski-doo oljan!
....även den delsyntetiska ski-doo oljan visar samma dåliga resultat!

det kan mkt väl stämma att statoil oljan o biltema är samma!. så biltema oljan kan ju vara ett budget alternativ då! :)
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Det gick inte att öppna dokumentet?
Minns du om dom testade Rotax mineral olja det är den som finns för 499kr/20liter.
 

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
öppna dokumentet!?

det är inga problem och öppna dokumentet!..
de här är en gammal test !..som funnits tillgänglig länge både den från 1999 o den senare!
troligtvis har du fel på ditt adobe programm-eller om du inte har ett ,måste du installera ett!?
finns gratisversioner på download.com
som testet visar..så blir det dubbelt så mkt avlagringar i vikt mot andra oljor!! :(