Rotax som går illa.

Pata70

Medlem
3 okt 2025
6
0
1
55
Pata70
Blev något konstigt fel på min ski doo när jag körde sist.
Rätt som det var började den tappa lite på en cyl (2 cylindrig) och började vibbrera. Den är lite blötare på stiftet mot statorn men känns inte som stiftet har dött helt.
Jag har provat att byta stift. kollat komp i cyl och en ligger på 9.5 och 9.7.
Nu har jag gjort nya tändkablar men ej provat.
Har ni nått förslag på fel?
Patrik

Pata70

Medlem
3 okt 2025
6
0
1
55
Pata70
Ski doo Summit Highmark 1000 SDI 2006. Jag har helrenoverat motorn och börjat med inkörning, kört ca 10mil.
Sist när vi var ut så hade vi kört ca 3mil. Når jag startade och körde iväg så vibbrerade den och gick illa. Misständer men den smäller inte. Jag har provat en annan tändspole och nya tändkablar och stift. Ikväll meckade jag lös reed ventilerna.

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
67
9
8
54
Vibrationerna låter oroväckande. Renoverades veven när du hade isär den ? Tänkte på om den vridit sig lite ur fas så går den skit och vibrerar rejält.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.038
927
113
Kramfors
Ja de där motorerna vrider vevaxlar på löpande band speciellt vid remsprängning. Om veven varit sned och man riktar dem så vrids de ännu lättare.Vid renovering av vev till den motorn måste vevtappen svetsas på variatorsidan ja helst magnetsidan också. Kolla om variatorn vobblar för de syns med blotta ögat om man känner vibrationer.