Rotax? EFI?

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Vad exakt innebär det med Rotax ? Skulle också vilja höra vad det innebär maskinellt med EFI, t ex så har jag hört att det inte är några förgasare på en EFI.
Skulle vara tacksam för svar.
 

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Rotax

Rotax är en motortillverkare som ägs av Bombardier. Kolla på http://www.rotax.bombardier.comhttp://www.rotax.bombardier.com</a>
om du vill veta mer.

EFI vet jag tyvärr inte så mkt om, mer än att det är nån form av elektroniskt styrd bränsletillförsel. Finns på Arctic samt äldre polaris.

/Danne
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
EFI

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jan-21-02 Kl 04:50 PM (GMT)</font></center>

Electronic Fuel Injection. Sitter på nästan alla bilar bl.a och har i bilvärlden utklassat alla förgasarbilar gällande driftsäkerhet, underhåll och bränsleförbrukning. Detta borde egentligen vara standard på alla skotrar, men eftersom 2-taktaren är lite svårare att "bestycka" och EFI är dyrare (i allmänhet) än förgasarna så kör de flesta med förgasare fortfarande... EFI har fördelen att du aldrig behöver byta munstycken när du t.ex ska till fjälls och skotern går lika bra om det är varmt eller kallt ute osv osv


 

pettersson

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Hej

Hejsan! Ville bara påpeka att EFI som sitter i snöskotrar inte alls är likadant som den insprutning som sitter i nyare bilar! Men det är på gång riktig insprutning även till snöskotrar..


 

dysse

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Riktig insprutning ...??

Förmodligen sitter du på en överbestyckad bluddrande POLARIS med kehin gasare(plåtbrickor å tandpetare),när du påstår att arctic inte har en "riktig" insprutning
!?vad menar du ? är det nånting som arctic har så är det väll en riktig insprutning! högtrimmande motorer (2takt och 4-takt) använder inte luftmängds mätare som styrparameter,det är väll den största skillnaden som jag ser mot en nyare bil ..
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Maskinellt

Maskinellt innebär det att bränsletillförseln inte beror på trottelhöjden utan styrs elektroniskt. Det sitter fortfarande ett spjäll som släpper in mer eller mindre luft som på en förgasare. Det är alltså inte direktinsprutning som på moderna dieslar och några bilar (Mitsubishi GDI tex), där bränslet blandas direkt i cylindern.

Eftersom det bara är ett spjäll som måste öppnas blir det lättgasat, kan vara trevligt på tripplar. Nackdelar skulle vara att Polaris behöver ett batteri, Arctic Cats nyare maskiner har batterilös variant. Det ökar komplexiteten och elfel kan ställa till det lite på gamla polarisar. Förgasare är förhållandevis enkla att skruva i själv.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hm!

De flesta insprutningssystem för bilar mäter luftmängden för att bestämma hur mycket bränsle som ska sprutas in. Vissa äldre system, t ex Bosch D-jetronic som användes 1968-73, mätte undertrycket i insugningsröret i stället.
En del moderna system mäter iofs både luftmängd och undertryck, på det sättet har man bättre kontroll på ev. mätfel från den ena givaren.
Enklare centralinsprutningssystem (t ex Bosch Mono-Jetronic) mäter bara gasspjällets läge för att bestämma bränslemängden, ev. tillsammans med en undertrycksmätning.
Men en luftmängdmätare är en stor, tung och klumpig sak (speciellt äldre mekaniska sådana). En skotertillverkare vill nog gärna slippa ifrån att försöka få plats med en mängdmätare och då finner man sig i att få lite sämre mätnoggrannhet.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
De flästa eftermarnadssprut för bilar har antingen Alfa-N eller MAP-sensor för beräkning av bränslemängd.

MAP-sensor är när man mäter insugets Absoluttryck.
Alfa-N är spjälllägesgivare och varvtal.

Bra eftermarknadssprut kan köra en kombination av MAP och Alfa

Luftmängdmätare och Luftmassemätare har mest standardbilar.

Luftmassemätare är inte stor och klumpig.