Rotax 850cc skötsel råd?

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hallå har en summit 850cc -17 med rotax motorn. Har lite funderingar då skotern nu har gått 270mil.

Köpte skotern begagnad av en Kille som kört den som familje skoter led och lugnt fint (självklart lite lek). Med Extra dyna ryggstöd mm så finns inte tanke på tvivel.

Skoterns variatorn är uppdaterad så äter inga remmar. Jag bytte bensinfilter både i och efter tanken. Känt över kedjan, bytt olja. Nya slides mm. Kör sommarförvaring varje gång jag lämnar stugan uppe 3ggr per säsong.

SÅ NU TILL FRÅGAN
Hur/när bör jag börjar fundera på att kolla över vevstakar och annat dylikt i motorn? Känner att jag vill vara förbered på ungefär när jag ska börja fundera i dessa banorna för att lämna in de för de. Ang kolvar så är de ju komptest som gäller ☝🏻. Men övrigt någon som har bra kunskap av denna motorn och vet vad jag ska ha koll på framöver!??? Skotern har alltså gått 270mil och körs lugnt och har gjorts för att vara en summit.

Jag har kört skotern senaste 70 mil och går klockrent inga problem överhuvudtaget i övrigt. Jag använder skotern mestadels som transport till skidbacken och lite lek vid sidan av leden också så ingen monster körning här heller fram över.

Tacksam för att tips och råd 🙏🏻/Niklas
 

Attachments

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Låter som du kan köra 1000mil innan du behöver fundera så mycket på motorn.
Okej, självklart leker även jag men är inget proffs om man säger så. Läst om att 850cc har insprut av olja i vevlagrena mm nu också, de borde ju öka livslängden även där. Men övrigt på motorn någon som har bra kolla på denna motor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Vad jag kan läsa mig till så är de en robust motor till skillnad från 800a motorn. Vevaxeln är ju biffig värre så den lär hålla 5000 mil ser de ut som. Och vevlagren är ju äntligen oljesmorda till skillnad från yttre ramlagren på 800an som man fick fetta om med 500 mils intervall. Jag har ingen koll på hur själva ramlagren håller men iom att vevaxeln ser så stabil ut = flexar lite så bör de hålla extremt bra. Klarar de inte 1500 mil skulle jag bli förvånad och klarar de 3000 mil skulle jag inte bli förvånad. Vevstakarna är svår att gissa hållbarhet för de är nytt på skoter tvåtakt med delad storänden ner vid vevaxelinfästningen. Men de är vanligt på båtmotorer redan på 70 talet och framöver och där håller de bra. Kolvarna slits nog väldigt lika e-tec 800an och de höll ju lika bra som Arctic cat kolvar. Byt vid 700-800 mil om den körs så lugnt som du beskriver. De kan hålla 1500-2000 mil också men man byter på 700-800 mil för att minska risken för spruckna kolvar för de kan bli dyrt. Om den körs hårt i enbart djup snö så blir de helt andra mil då byter man på ca 250-350 mil eller ännu bättre så går man efter timmar då. Komptrycket bör man kolla då o då endera vid lilla minsta tecken på att den går sämre eller 100 mils intervall. Ta kompprov nu,,, för just nu lär den ha nästan fullt tryck. Ta sedan nya prov då o då med samma mätare och när de sjunkit ner 0,5 bar kan du byta kolvar. På de Polarisar jag har är 8,5 bar fullt komp inkört oklart och jag byter inte kolvar förrän den sjunkit ner till 8 bar om inte milintervall eller timmar kommer före. När de sjunkit 0,5 bar tappar motorn ca 3hk grovt räknat och de kan synas på lägre varvtal som ex. De är absolut inte skadligt att köra med 0,5 bar sämre komptryck om den gått under 700 mil ledåka men som sagt den ger lite sämre effekt.
Jag rek att du läser usa skoterforum för där kommer man fortare fram till ev svageheter då de kör så långt per säsong och de vimmlar av maskiner där.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Vad jag kan läsa mig till så är de en robust motor till skillnad från 800a motorn. Vevaxeln är ju biffig värre så den lär hålla 5000 mil ser de ut som. Och vevlagren är ju äntligen oljesmorda till skillnad från yttre ramlagren på 800an som man fick fetta om med 500 mils intervall. Jag har ingen koll på hur själva ramlagren håller men iom att vevaxeln ser så stabil ut = flexar lite så bör de hålla extremt bra. Klarar de inte 1500 mil skulle jag bli förvånad och klarar de 3000 mil skulle jag inte bli förvånad. Vevstakarna är svår att gissa hållbarhet för de är nytt på skoter tvåtakt med delad storänden ner vid vevaxelinfästningen. Men de är vanligt på båtmotorer redan på 70 talet och framöver och där håller de bra. Kolvarna slits nog väldigt lika e-tec 800an och de höll ju lika bra som Arctic cat kolvar. Byt vid 700-800 mil om den körs så lugnt som du beskriver. De kan hålla 1500-2000 mil också men man byter på 700-800 mil för att minska risken för spruckna kolvar för de kan bli dyrt. Om den körs hårt i enbart djup snö så blir de helt andra mil då byter man på ca 250-350 mil eller ännu bättre så går man efter timmar då. Komptrycket bör man kolla då o då endera vid lilla minsta tecken på att den går sämre eller 100 mils intervall. Ta kompprov nu,,, för just nu lär den ha nästan fullt tryck. Ta sedan nya prov då o då med samma mätare och när de sjunkit ner 0,5 bar kan du byta kolvar. På de Polarisar jag har är 8,5 bar fullt komp inkört oklart och jag byter inte kolvar förrän den sjunkit ner till 8 bar om inte milintervall eller timmar kommer före. När de sjunkit 0,5 bar tappar motorn ca 3hk grovt räknat och de kan synas på lägre varvtal som ex. De är absolut inte skadligt att köra med 0,5 bar sämre komptryck om den gått under 700 mil ledåka men som sagt den ger lite sämre effekt.
Jag rek att du läser usa skoterforum för där kommer man fortare fram till ev svageheter då de kör så långt per säsong och de vimmlar av maskiner där.
Mmm precis så min ”amatör” känsla också säger om denna motor. Men uppskattar all info om motorn som har kunskap av den. Och som kanske kört många fler mil på sin 850 motor en vad jag gjort med mina 270mil på mätaren
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag läste igenom USA tråden jag länkar till nedan och där va de så positiva svar ang hållbarheten att de började fundera vart alla negativa snubbar höll hus för de är ju dem som brukar höras högst.
Kort sammanfattning av den långa tråden va att många körde 1500 mil utan att byta ut något annat än remmar. Vissa hade kört över 2000 mil utan problem. De va inga lössnömaskiner med i tråden som kördes lite hårdare för läser man de trådarna blir de helt andra mil och mer fel såklart. De fanns dock folk som hade allvarliga motorfel redan vid 100-500 mil men de va ovanligt få.
Men som sagt de här maskinerna kördes snarare som Taxi för många hade inte ens bytt rem på 1000 mil och då går de löjligt lugnt.
Man måste läsa igenom ett 20 tal lååånga USA trådar innan man kan bilda sig en bättre uppfattning. Och man måste även läsa trådar som har med lössnömaskiners hållbarhet.
Jag har minst 15 långa trådar kvar att läsa innan jag känner mig säker på motorn men hitintills ser de lovande ut.

Jag länkar en bra bit in i tråden för den startade redan 2017 och då viste man inte ett skit om dem. Från sid 7 är relevant för de är 2020-
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Jag läste igenom USA tråden jag länkar till nedan och där va de så positiva svar ang hållbarheten att de började fundera vart alla negativa snubbar höll hus för de är ju dem som brukar höras högst.
Kort sammanfattning av den långa tråden va att många körde 1500 mil utan att byta ut något annat än remmar. Vissa hade kört över 2000 mil utan problem. De va inga lössnömaskiner med i tråden som kördes lite hårdare för läser man de trådarna blir de helt andra mil och mer fel såklart. De fanns dock folk som hade allvarliga motorfel redan vid 100-500 mil men de va ovanligt få.
Men som sagt de här maskinerna kördes snarare som Taxi för många hade inte ens bytt rem på 1000 mil och då går de löjligt lugnt.
Man måste läsa igenom ett 20 tal lååånga USA trådar innan man kan bilda sig en bättre uppfattning. Och man måste även läsa trådar som har med lössnömaskiners hållbarhet.
Jag har minst 15 långa trådar kvar att läsa innan jag känner mig säker på motorn men hitintills ser de lovande ut.

Jag länkar en bra bit in i tråden för den startade redan 2017 och då viste man inte ett skit om dem. Från sid 7 är relevant för de är 2020-
ska kolla lite i tråden men de låter väldigt positivt med hållbarheten på dessa rotax 850 👍🏻👍🏻👍🏻.

Om jag fattar de rätt så ska inte 850 fettas in som 800an heller längre med den nya olje smörjningen via kanaler till hjullager och vevaxlar längre då? Känns som detta måste vara den mest slitstarka motor så länge bränsle filter och insugs gummin och annat sköts korrekt..... 🙏🏻
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ska kolla lite i tråden men de låter väldigt positivt med hållbarheten på dessa rotax 850 👍🏻👍🏻👍🏻.

Om jag fattar de rätt så ska inte 850 fettas in som 800an heller längre med den nya olje smörjningen via kanaler till hjullager och vevaxlar längre då? Känns som detta måste vara den mest slitstarka motor så länge bränsle filter och insugs gummin och annat sköts korrekt..... 🙏🏻
Exakt man slipper fetta om ramlagren. De enda du behöver tänka på är att rengöra avgasventiler och byta olja i kedjehuset. Och kör helst på BRP oljan för spridaren i topplocket är känslig för olja som sotar mer. Brp oljan är speciellt tillverkad för E-tec, den har ovanligt låg flampunkt för att den ska sota så lite som möjligt. Sopar man i en annan olja som ex har högre flampunkt kan den spridaren sota igen och då blir de härdsmälta i motorn. De finns annan olja som funkar men då vill man ha bevis att spridare klarat lika många mil som med BRP oljan, dvs över 2000 mil utan att sota igen. Folk skriver ,",jag har kört den o den oljan i flera hundra mil utan problem" Jaha men brp oljan klarar flera tusen mil med flera tusen personer som kan intyga det. Och de står på många oljemärken godkänd för E-tec men samtidigt har de tokhög flampunkt samt att de kan va segare visco. Oljepumpen är eldriven så den måste ha minst lika lättflyktig olja i kyla annars får motorn för lite olja och elmotorn kan brinna upp om oljan är väldigt seg. Alla andra tvåtaktsskotrar har vanliga lågtrycksspridare så där är de inte lika noga med oljan.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Exakt man slipper fetta om ramlagren. De enda du behöver tänka på är att rengöra avgasventiler och byta olja i kedjehuset. Och kör helst på BRP oljan för spridaren i topplocket är känslig för olja som sotar mer. Brp oljan är speciellt tillverkad för E-tec, den har ovanligt låg flampunkt för att den ska sota så lite som möjligt. Sopar man i en annan olja som ex har högre flampunkt kan den spridaren sota igen och då blir de härdsmälta i motorn. De finns annan olja som funkar men då vill man ha bevis att spridare klarat lika många mil som med BRP oljan, dvs över 2000 mil utan att sota igen. Folk skriver ,",jag har kört den o den oljan i flera hundra mil utan problem" Jaha men brp oljan klarar flera tusen mil med flera tusen personer som kan intyga det. Och de står på många oljemärken godkänd för E-tec men samtidigt har de tokhög flampunkt samt att de kan va segare visco. Oljepumpen är eldriven så den måste ha minst lika lättflyktig olja i kyla annars får motorn för lite olja och elmotorn kan brinna upp om oljan är väldigt seg. Alla andra tvåtaktsskotrar har vanliga lågtrycksspridare så där är de inte lika noga med oljan.
tack för dina råd och tips på sidan ☝🏻
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag tror nog till och med att du kan slappna av lite med den där "sommarförvaringen" också som du gör flera gånger per år. Nu beror det ju på körstil men med tanke på hur fasansfullt med olja min 850 drar så kör jag inte ens sommarförvaringsprogrammet inför sommaren. Jag är nästan rädd att motorn hydrolockar om jag stoppar i mer olja :D (skämt)

Kör du i frid och fröjd minst 500 mill till i alla fall innan du börjar oroa dej alltför mycket.
 
Reactions: Superwagon

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
En sak som uppstår på framförallt 2017-modellerna men även senare är att o-ringarna för avgasventilerna blir hårda och de börjar läcka. Syns tydligt då det blir söligt i motorrummet vid RAVE-portarna. Min blev uppdaterad till 2020 o-ringar och det finns flera olika versioner (äldre). Om den börjar läcka, se till att du får senaste versionen an o-ring.
I övrigt, kolla att alla service-bulletiner är utförda.
 
Reactions: Superwagon

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tack för alla svar 🙏🏻 Har en till fråga jag klurat lite på. Lekte vid leden och hittade en fin häng driva under påsk helgen. Skotern tippa på sidan och rullade runt, första gången dog skotern startade och testade igen. Andra gången samma igen rullade runt (lugnt och försiktigt inget skadat osv utan en enkel rullning i snöpuder) andra gången då den dog av dödaren startar jag skotern låter fint, men då jag ska gasa vidare bluddrar skotern bara inget driv.....? Väntar startar skotern igen av/på samma, efter 2-3 min med av och på är allt på skotern som vanligt igen på skotern. slutar bluddrar vid gas på drag och har driv igen, Varför? Finns någon förklaring? Känns som något med förgasarna då
Skotern tippade runt? Någon som haft samma sak eller har en förklaring? Eller är det inget att bry sig om? motorn gick klockrent vid tomgångskörningen under bludder men vid gaspådrag bara bludder.... ska tilläggas att de tre dagarna som var kvar av påsken inget bludder utan gick som den skulle ( dock ingen rullning av skotern som påverkade ☺)
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kan du ha fått in en snöklut vid tummgasen? Då kan gashängsbrytaren bli påverkad när du ger gas.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Kan du ha fått in en snöklut vid tummgasen? Då kan gashängsbrytaren bli påverkad när du ger gas.
ja hela styret var dränkt av snö. Kan ha varit de då. Som sagt släppt helt efter någon minut och allt var som vanligt. Men gashängsbrytaren vad satan är de?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Man ska alltid ta bort snön från gasen efter att ha rullar skotern, borsta bort och blippa gasen hårt några gånger innan man startar.

Gashängsbrytaren är en liten brytare vid gashandtaget som känner av om man verkligen gasar, den är till för att känna av om tex gasvajern har frusit fast så inte skotern sticker iväg som en tok trots att man inte gasar.
 
Reactions: Superwagon

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Man ska alltid ta bort snön från gasen efter att ha rullar skotern, borsta bort och blippa gasen hårt några gånger innan man startar.

Gashängsbrytaren är en liten brytare vid gashandtaget som känner av om man verkligen gasar, den är till för att känna av om tex gasvajern har frusit fast så inte skotern sticker iväg som en tok trots att man inte gasar.
toppen då var de garanterat de som hände ☝🏻 Lärde jag mig något nytt också 😂
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Man ska alltid ta bort snön från gasen efter att ha rullar skotern, borsta bort och blippa gasen hårt några gånger innan man startar.

Gashängsbrytaren är en liten brytare vid gashandtaget som känner av om man verkligen gasar, den är till för att känna av om tex gasvajern har frusit fast så inte skotern sticker iväg som en tok trots att man inte gasar.
Fast BRP har mig veterligen ingen kontakt i handtaget? För det var då bara en värmare när jag bytte till fingergas. :D
Men dom känner väl av på nått vis om vajern är sträck och kan protestera t.ex. om man har för sträckt gasvajer? Men exakt hur det funkar vet jag inte. Borde dock ge samma symptom om man har lite snö i gasblocket som du är inne på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Fast BRP har mig veterligen ingen kontakt i handtaget? För det var då bara en värmare när jag bytte till fingergas. :D
Men dom känner väl av på nått vis om vajern är sträck och kan protestera t.ex. om man har för sträckt gasvajer? Men exakt hur det funkar vet jag inte. Borde dock ge samma symptom om man har lite snö i gasblocket som du är inne på.
Det stämmer, BRP har ingen gashängbrytare. Den känner av om TPS'en inte är i nolläget och då stängs spridarna av = tjurstartad som satan. Av någon anledning händer det dock inte alltid (jag har fått för mig det i allafall). Oavsett så kan det bli jäkligt spännande med snö i gasblocket med 165hk om den mot förmodan startar och gasen hänger sig. Hände mig en gång i riktigt jäkla apsnår och det var bara ren tur att jag inte skrotade maskinen den gången.